Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidköp! Feta lagg eftersökes!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 822970" data-attributes="member: 12152"><p>Ok, då. Tyrolia/Head med DIN 15 och över är ok bindningar. Free/Whatever 14 och neråt är det däremot inte i min värld och det var främst dom jag syftade på i ovanstående rätt snabbt författade inlägg. Dock tycker jag att Tex Mojo 15 är ett typexempel på en bindning som kräver +2 i din för att fungera. "The standard +2 Tyrolia/Marker addon" heter ju just så av en anledning. Är man medveten om riskökningen som uppstår iom detta så är det ju bara att köra. </p><p></p><p>Just Peak har jag inte testat, så jag kanske är ute och cyklar lite här. Har dom gjort om tådelen på den jämfört med Mojo? Har du koll på det Hasse?</p><p></p><p>Jag har faktiskt en säsong med dåvarande FF15, som är identisk med Mojo 15 i bagaget och den kvalar definitivt inte in som en av de bästa bindningarna om jag ska recensera den utifrån den vintern. Jag hade inledningsvis stora problem med tjuvsläpp med den om jag satte den på samma DIN som jag använder på 914 Lab eller FKS 155 exempelvis. Givetvis beroende på att sidledsrörelsen i tådelen är aningen kortare än på Look och Salomon med endelstår. Skruvar man upp den till normaldin +2 funkar det, precis som det numera ganska slitna Teton-uttrycket anger, men då ökar skaderisken vid fall i låg fart. Det är ingen egenskap jag värdesätter, det står helt klart och iom är det inte en bindning jag väljer att rekommendera. Om toppmodellerna i Peakserien har en ökad sidledsrörelse innan släpp kanske den negativa aspekten är utagerad. </p><p></p><p>Däremot tycker jag att den påstådda automatiska höjdjusteringen på tådelen fungerar riktigt dåligt och den ser inte ut att vara ändrad. På dels lite slitna pjuck och dels en del märken exkl Heads egna grejor som rör sig lite i utkanten på det accepterade standardintervallet på pjäxornas sulor är passningen inte godkänd. Salomons pjäxor tex brukar mig veterligen passa bra i alla bindningar utom Tyrolia/Head. Det är mycket vanligt med rejält med glapp i tådelen på just Mojo 15, speciellt med lite medfarna pjäxor (som jag iofs har alltför god vana i att använda...). Jag har väl mött ett tiotal som fullständigt råsågar även högdin Tyrolia genom åren och endast ett fåtal som har sagt sig vara nöjda med. De sistnämnda har uteslutande varit åkare av typen "vadårå tjuvsläpp, jag drar väl åt lite extra bara... glappar? Gör det?" (uttalat när jag märker att det glappar så illa att man tappar 5 grader kant och all närvaro ner i skidan...). </p><p></p><p>Jag gillar inte Tyrolia och det är ett osäkert val. En bra egenskap för 15+ Tyrolia är dock hållbarheten som är mycket bra enligt min erfarenhet. Mycket metall och på rätt ställe. </p><p></p><p>Vist och dess gelikar premierar jag väl knappast. Jag menade att man ibland får acceptera den bindningen iom att den sitter i system och liknande, eller att man får med den i paket utan styrning över bindningsval. Jag tar hellre en Tyrolia framför en Vist om jag tänker efter, så formuleringen ovan var inte helt lyckad. Jag ska kanske gå in och redigera det så att det framgår lite tydligare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 822970, member: 12152"] Ok, då. Tyrolia/Head med DIN 15 och över är ok bindningar. Free/Whatever 14 och neråt är det däremot inte i min värld och det var främst dom jag syftade på i ovanstående rätt snabbt författade inlägg. Dock tycker jag att Tex Mojo 15 är ett typexempel på en bindning som kräver +2 i din för att fungera. "The standard +2 Tyrolia/Marker addon" heter ju just så av en anledning. Är man medveten om riskökningen som uppstår iom detta så är det ju bara att köra. Just Peak har jag inte testat, så jag kanske är ute och cyklar lite här. Har dom gjort om tådelen på den jämfört med Mojo? Har du koll på det Hasse? Jag har faktiskt en säsong med dåvarande FF15, som är identisk med Mojo 15 i bagaget och den kvalar definitivt inte in som en av de bästa bindningarna om jag ska recensera den utifrån den vintern. Jag hade inledningsvis stora problem med tjuvsläpp med den om jag satte den på samma DIN som jag använder på 914 Lab eller FKS 155 exempelvis. Givetvis beroende på att sidledsrörelsen i tådelen är aningen kortare än på Look och Salomon med endelstår. Skruvar man upp den till normaldin +2 funkar det, precis som det numera ganska slitna Teton-uttrycket anger, men då ökar skaderisken vid fall i låg fart. Det är ingen egenskap jag värdesätter, det står helt klart och iom är det inte en bindning jag väljer att rekommendera. Om toppmodellerna i Peakserien har en ökad sidledsrörelse innan släpp kanske den negativa aspekten är utagerad. Däremot tycker jag att den påstådda automatiska höjdjusteringen på tådelen fungerar riktigt dåligt och den ser inte ut att vara ändrad. På dels lite slitna pjuck och dels en del märken exkl Heads egna grejor som rör sig lite i utkanten på det accepterade standardintervallet på pjäxornas sulor är passningen inte godkänd. Salomons pjäxor tex brukar mig veterligen passa bra i alla bindningar utom Tyrolia/Head. Det är mycket vanligt med rejält med glapp i tådelen på just Mojo 15, speciellt med lite medfarna pjäxor (som jag iofs har alltför god vana i att använda...). Jag har väl mött ett tiotal som fullständigt råsågar även högdin Tyrolia genom åren och endast ett fåtal som har sagt sig vara nöjda med. De sistnämnda har uteslutande varit åkare av typen "vadårå tjuvsläpp, jag drar väl åt lite extra bara... glappar? Gör det?" (uttalat när jag märker att det glappar så illa att man tappar 5 grader kant och all närvaro ner i skidan...). Jag gillar inte Tyrolia och det är ett osäkert val. En bra egenskap för 15+ Tyrolia är dock hållbarheten som är mycket bra enligt min erfarenhet. Mycket metall och på rätt ställe. Vist och dess gelikar premierar jag väl knappast. Jag menade att man ibland får acceptera den bindningen iom att den sitter i system och liknande, eller att man får med den i paket utan styrning över bindningsval. Jag tar hellre en Tyrolia framför en Vist om jag tänker efter, så formuleringen ovan var inte helt lyckad. Jag ska kanske gå in och redigera det så att det framgår lite tydligare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidköp! Feta lagg eftersökes!
Tillbaka
Topp