Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidköp
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MegaMats" data-source="post: 107542" data-attributes="member: 49218"><p>Svårt med skidköp. När det gäller twins så finns det dock egentligen inga dåliga skidor på marknaden så vad du köper ska ju styras av vilken årtyp du är - novis, medel, expert, lätt, tung, aggresiv, passiv, åkteknik... listan kan göras lång. Men här följer några köptips + lite kännetecken (har åkt samtliga dessa modeller, dock tidigare årsmodeller)</p><p></p><p>Salomon 720</p><p>Lättåkt skida om du inte väger så mycket o är nyinvigd i jibbingens värld. Rolig o kvick skida som dock tappar i stabiliteten vid höga farter. Är godkänd i pisten men är bäst i parken. Lätthanterlig i luften o är bra i pipen! Är dock ingenting för avancerade åkare, välj isf storebrorsan 1080.</p><p></p><p>Scott P3</p><p>Mina favoriter när de kom (år 2000 om jag inte minns fel). Veti fasen om de inte fortfarande är mina favoriter. Bra i parken såväl som i pisten. Klarar tuff åkning men är inte svåråkt. Passar nog både noviser o proffs. Möjlig svaghet: lite instabil i hög fart.</p><p></p><p>Rossignol Scratch</p><p>Har bara provåkt en gång (i en vecka) så jag känner de inte så väl. Men de gjorde ett mkt gott intryck, den passar nog oss som inte väger så jättemycket. Lättåkt och förlåtande. Precis som P3 är de dock lite fladdriga när man laddar.</p><p></p><p>När det gäller bindning: är inget jätteproffs på bindningar, men av egen erfarenhet är Salomons bindningar mkt bra, typ S810:an. Marker är väl den enda bindningen jag avråder dig att köpa - jag hade ett par Marker bindningar på mina P3:or en säsong - de löste ut i stort sett varje landning och irriterande ofta också när man fick en sällsynt chans att pumpa lite lössnö på skutan.</p><p></p><p>Lycka till och hoppas du får många härliga åk!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MegaMats, post: 107542, member: 49218"] Svårt med skidköp. När det gäller twins så finns det dock egentligen inga dåliga skidor på marknaden så vad du köper ska ju styras av vilken årtyp du är - novis, medel, expert, lätt, tung, aggresiv, passiv, åkteknik... listan kan göras lång. Men här följer några köptips + lite kännetecken (har åkt samtliga dessa modeller, dock tidigare årsmodeller) Salomon 720 Lättåkt skida om du inte väger så mycket o är nyinvigd i jibbingens värld. Rolig o kvick skida som dock tappar i stabiliteten vid höga farter. Är godkänd i pisten men är bäst i parken. Lätthanterlig i luften o är bra i pipen! Är dock ingenting för avancerade åkare, välj isf storebrorsan 1080. Scott P3 Mina favoriter när de kom (år 2000 om jag inte minns fel). Veti fasen om de inte fortfarande är mina favoriter. Bra i parken såväl som i pisten. Klarar tuff åkning men är inte svåråkt. Passar nog både noviser o proffs. Möjlig svaghet: lite instabil i hög fart. Rossignol Scratch Har bara provåkt en gång (i en vecka) så jag känner de inte så väl. Men de gjorde ett mkt gott intryck, den passar nog oss som inte väger så jättemycket. Lättåkt och förlåtande. Precis som P3 är de dock lite fladdriga när man laddar. När det gäller bindning: är inget jätteproffs på bindningar, men av egen erfarenhet är Salomons bindningar mkt bra, typ S810:an. Marker är väl den enda bindningen jag avråder dig att köpa - jag hade ett par Marker bindningar på mina P3:or en säsong - de löste ut i stort sett varje landning och irriterande ofta också när man fick en sällsynt chans att pumpa lite lössnö på skutan. Lycka till och hoppas du får många härliga åk! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidköp
Tillbaka
Topp