Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidkulturen... va f-n hände?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 413380" data-attributes="member: 13245"><p>Jag har ett perspektiv på detta som jag inte tro nämnts i tråden. Det gäller visserligen inte själv gangsta-delen av det hela, men väl stora (pun intended) delar av det associerade klädmodet.</p><p></p><p>För få en lite snygg inledning till vad som sägas skall i denna råd borde vi först titta på bilkarosser. Men jag orkar inte gå den långa vägen. Men vi tar och kollar på ett exempel på en "modern" och lite "racig" kaross från tidigt 90-tal, säg Opel Calibra. Strömlinjeformad och smidig, men ganska inrundad nedtill. Intrycket är att den liksom skär genom luften men också lite svävar smidigt och lätt över vägen. Ta nu en till på Audi TT (som i någon mening var en av de tidigaste representanterna till mycket av de designideer som har rått den senaste tiden). Den har väldigt raka sidor som liksom sträver ned mot marken. Givetvis skall detta kommunicera stabilitet, att bilen liksom står (åker) stadigt på vägen. </p><p></p><p>Jag menar alltså att det (i vissa kretsar) rådande skidmodet har att göra med vad som utgör "cool åkstil". Stora och "lågt sittande" kläder sänker liksom den visuella tyngdpunkten på åkaren. Man ser ut att stå stadigare på skidorna. Landningar ser ut att sitta bättre. Man se mindre flängig och mer hängig (i betydelsen "hang loose, liksom, var cool, avslappnad, gör inga rörelser i onödan) ut.</p><p></p><p>Jag menar att även själva hållningen vid åkning representerar denna trend. Inte bara jibbers utan också en del storbergsåkare har liksom "sänkt sig" lite. Det handlar absolut inte om mer böjda knän (snarare tvärtom) utan mer om detaljer som lite mer sänka axlar och en stavföring där man håller armarna närmare kroppen och händerna rätt långt ned. Man står upprätt och lugnt, men hänger liksom lågt. Fattar ni?</p><p></p><p>På många sätt är den här stilen en slags motsats till en mer raceorienterad stil där man ofta attackerar framåt med armarna och liksom jobbar mer i olika ledder med olika delar av sin lekamen.</p><p></p><p>Detta förklarar inte bandanas, glasögon under hjälmen och dylika andra påfund, men det visar på att mode - även skidmode - ofta har ett lite bredare anslag än vad man först tror. Själv menar jag att många lite mer oldschoolaktiga åkarna också kommer påverkas av detta mode. Tex menar jag att den nu återigen intågande overallen (som helt klart är slår an mer i oldschool/offpist-kretsar än hos jibers i parken) inte bara är på väg att återföras för den är såååå praktisk. Nej, overallen hänger lågt. Fast den ser mer tight, smidig och naturanpassad ut så hänger de som jag sett också lite lågt. Undrar varför...</p><p></p><p>HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Modeanalytikern.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 413380, member: 13245"] Jag har ett perspektiv på detta som jag inte tro nämnts i tråden. Det gäller visserligen inte själv gangsta-delen av det hela, men väl stora (pun intended) delar av det associerade klädmodet. För få en lite snygg inledning till vad som sägas skall i denna råd borde vi först titta på bilkarosser. Men jag orkar inte gå den långa vägen. Men vi tar och kollar på ett exempel på en "modern" och lite "racig" kaross från tidigt 90-tal, säg Opel Calibra. Strömlinjeformad och smidig, men ganska inrundad nedtill. Intrycket är att den liksom skär genom luften men också lite svävar smidigt och lätt över vägen. Ta nu en till på Audi TT (som i någon mening var en av de tidigaste representanterna till mycket av de designideer som har rått den senaste tiden). Den har väldigt raka sidor som liksom sträver ned mot marken. Givetvis skall detta kommunicera stabilitet, att bilen liksom står (åker) stadigt på vägen. Jag menar alltså att det (i vissa kretsar) rådande skidmodet har att göra med vad som utgör "cool åkstil". Stora och "lågt sittande" kläder sänker liksom den visuella tyngdpunkten på åkaren. Man ser ut att stå stadigare på skidorna. Landningar ser ut att sitta bättre. Man se mindre flängig och mer hängig (i betydelsen "hang loose, liksom, var cool, avslappnad, gör inga rörelser i onödan) ut. Jag menar att även själva hållningen vid åkning representerar denna trend. Inte bara jibbers utan också en del storbergsåkare har liksom "sänkt sig" lite. Det handlar absolut inte om mer böjda knän (snarare tvärtom) utan mer om detaljer som lite mer sänka axlar och en stavföring där man håller armarna närmare kroppen och händerna rätt långt ned. Man står upprätt och lugnt, men hänger liksom lågt. Fattar ni? På många sätt är den här stilen en slags motsats till en mer raceorienterad stil där man ofta attackerar framåt med armarna och liksom jobbar mer i olika ledder med olika delar av sin lekamen. Detta förklarar inte bandanas, glasögon under hjälmen och dylika andra påfund, men det visar på att mode - även skidmode - ofta har ett lite bredare anslag än vad man först tror. Själv menar jag att många lite mer oldschoolaktiga åkarna också kommer påverkas av detta mode. Tex menar jag att den nu återigen intågande overallen (som helt klart är slår an mer i oldschool/offpist-kretsar än hos jibers i parken) inte bara är på väg att återföras för den är såååå praktisk. Nej, overallen hänger lågt. Fast den ser mer tight, smidig och naturanpassad ut så hänger de som jag sett också lite lågt. Undrar varför... HitMe Mannen, Myten, Modeanalytikern. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidkulturen... va f-n hände?
Tillbaka
Topp