Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidkulturen... va f-n hände?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="CGBHamilton" data-source="post: 590359" data-attributes="member: 32347"><p>Nu har jag inte läst allas svar i tråden, kanske har mitt synsett redan varit uppe på tapeten, skit samma i så fall.</p><p></p><p> För att förstå "gangsta" stilen inom de alpina sporter och skidåkning i synnerhet behöver vi gå tillbaka ett gäng år i historien. Nämligen till LA och mitt 60-tal. På den här tiden uppfanns nämligen surfingen och växte sig stor på Hawaii och Usa´s västkust. På många ställen blev vågorna "beskyddade" av de locals som bodde där och de tillät inte att andra surfade deras vågor. En hård stämning skapades, de yngre gjorde vad som helst för att de äldre "waveceepers" skulle acceptera dem och låta de surfa. Till viss del kriminella handlingar. </p><p></p><p> På 70-talet "uppfanns" en ny typ av skateboard åkning, den s k street åkningen. Pionjärerna här var det omtalade "zephyr" teamet med Alva och Perralta i täten. De åkte intensivt och aggresivt, fick de inte som de ville, sket de i vilket och gjorde som de ville. De började även att bryta sig in på tomter för att skejta i torrbelagda poler, vilket är en kriminell handling. Olika team och "gang" växte fram och rivaliteten växte naturligtvis. </p><p></p><p> På 70-talet dök det även upp andra goa gubbar som följt utvecklingen, både på vattnet och asfalten. Tom Sims och Jake Burton var två av dem. De lanserade 1977 var sin snowboard. Tom hade tidigare "uppfunnit" halfpipen, så hans bräda hade uppböjd tail, vilket inte Jake´s hade, då han satsade mer på puder egenskaper. </p><p></p><p>Användarna av den här nya "flugan" som de flesta trodde, var starkt motarbetade och fick knappt åka någonstans där skidåkare rörde sig. Det är klart man blir förbannad!! Resorternas argument emot dessa var då deras nonchalans och aggresivitet. Snowboardåkarna sket i det mesta och blev mer och mer "utstötta" tills en dag, då det helt plötsligt var tillåtet. Resorterna byggde till och med egna områden åt dem med Tom´s halfpipe, big airs och liknande, där inga skidåkare fick vara. Ny rivalitet, nya gangs och "hatet" ett faktum. </p><p></p><p> Nuförtiden är det ett fint samspel mellan skidåkare och snowboardåkare, kanske har vi Jonte att tacka för det? Men, summa av kardemumma är i alla fall att skidåkarnas gangsta stil kommer ifrån skateboardens mode till en början, men sedan har börjat köra sitt egna race. </p><p></p><p>Sen vad du tycker fungerar eller inte har inte riktigt med saken att göra, även om jag förstår dig, acceptera att det alltid kommer vara fräckt med döskallar motsv, även om det inte sitter på skidorna. </p><p></p><p></p><p>Kanske inte så mycket rent om "gangsta" stilen, men jag tror ni förstår.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="CGBHamilton, post: 590359, member: 32347"] Nu har jag inte läst allas svar i tråden, kanske har mitt synsett redan varit uppe på tapeten, skit samma i så fall. För att förstå "gangsta" stilen inom de alpina sporter och skidåkning i synnerhet behöver vi gå tillbaka ett gäng år i historien. Nämligen till LA och mitt 60-tal. På den här tiden uppfanns nämligen surfingen och växte sig stor på Hawaii och Usa´s västkust. På många ställen blev vågorna "beskyddade" av de locals som bodde där och de tillät inte att andra surfade deras vågor. En hård stämning skapades, de yngre gjorde vad som helst för att de äldre "waveceepers" skulle acceptera dem och låta de surfa. Till viss del kriminella handlingar. På 70-talet "uppfanns" en ny typ av skateboard åkning, den s k street åkningen. Pionjärerna här var det omtalade "zephyr" teamet med Alva och Perralta i täten. De åkte intensivt och aggresivt, fick de inte som de ville, sket de i vilket och gjorde som de ville. De började även att bryta sig in på tomter för att skejta i torrbelagda poler, vilket är en kriminell handling. Olika team och "gang" växte fram och rivaliteten växte naturligtvis. På 70-talet dök det även upp andra goa gubbar som följt utvecklingen, både på vattnet och asfalten. Tom Sims och Jake Burton var två av dem. De lanserade 1977 var sin snowboard. Tom hade tidigare "uppfunnit" halfpipen, så hans bräda hade uppböjd tail, vilket inte Jake´s hade, då han satsade mer på puder egenskaper. Användarna av den här nya "flugan" som de flesta trodde, var starkt motarbetade och fick knappt åka någonstans där skidåkare rörde sig. Det är klart man blir förbannad!! Resorternas argument emot dessa var då deras nonchalans och aggresivitet. Snowboardåkarna sket i det mesta och blev mer och mer "utstötta" tills en dag, då det helt plötsligt var tillåtet. Resorterna byggde till och med egna områden åt dem med Tom´s halfpipe, big airs och liknande, där inga skidåkare fick vara. Ny rivalitet, nya gangs och "hatet" ett faktum. Nuförtiden är det ett fint samspel mellan skidåkare och snowboardåkare, kanske har vi Jonte att tacka för det? Men, summa av kardemumma är i alla fall att skidåkarnas gangsta stil kommer ifrån skateboardens mode till en början, men sedan har börjat köra sitt egna race. Sen vad du tycker fungerar eller inte har inte riktigt med saken att göra, även om jag förstår dig, acceptera att det alltid kommer vara fräckt med döskallar motsv, även om det inte sitter på skidorna. Kanske inte så mycket rent om "gangsta" stilen, men jag tror ni förstår. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidkulturen... va f-n hände?
Tillbaka
Topp