Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidlängd i off-pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 73076" data-attributes="member: 13863"><p>Personligen tror jag vädret har större betydelse än skidlängden för såväl bärighet, stabilitet som körglädje... :-D</p><p></p><p>Din fråga är inte helt enkel att besvara (hade den varit det hade du ju antagligen inte frågat...). Som jag ser det är problemet att det är inte bara längden som skiljer sig mellan olika längder av samma skidmodell. Oftast är den längre skidan även hårdare (i såväl flex, vridstyvhet som i spann), bredare och har större svängradie. I vissa fall den kan dessutom ha en helt annan uppbyggnad än de kortare skidorna. Så i vissa fall kan man helt enkelt konstatera att de olika längderna på en och samma "modell" i praktiken kan ha stora skillnader i egenskaper...</p><p></p><p>Och vad vill jag nu ha sagt? Jo att längre skidor är konstruerade för tyngre och/eller duktigare åkare än de kortare modellerna. Din längd påverkar inte skidornas köregenskaper märkbart medan din tyngd och åkstil definitivt gör det. Den tid då man utgick från sin egen längd och utifrån detta bestämde skidlängd är förbi...</p><p></p><p>Eftersom det känns som jag nu definitivt tappat tråden börjar det bli dags för någon form av summering.</p><p></p><p>Jag tror inte att 5-10 cm upp eller ner påverkar köregenskaperna på en skida speciellt mycket. Det som däremot påverkar egenskaperna är den ökade styvhet och (oftast) svängradie som följer med ökad längd. Dvs. vill du köra stort och fort går du upp i längd, vill du finlira i lägre hastigheter väljer du en kortare skida. (Det sista var väl ändå ganska klokt?)</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 73076, member: 13863"] Personligen tror jag vädret har större betydelse än skidlängden för såväl bärighet, stabilitet som körglädje... :-D Din fråga är inte helt enkel att besvara (hade den varit det hade du ju antagligen inte frågat...). Som jag ser det är problemet att det är inte bara längden som skiljer sig mellan olika längder av samma skidmodell. Oftast är den längre skidan även hårdare (i såväl flex, vridstyvhet som i spann), bredare och har större svängradie. I vissa fall den kan dessutom ha en helt annan uppbyggnad än de kortare skidorna. Så i vissa fall kan man helt enkelt konstatera att de olika längderna på en och samma "modell" i praktiken kan ha stora skillnader i egenskaper... Och vad vill jag nu ha sagt? Jo att längre skidor är konstruerade för tyngre och/eller duktigare åkare än de kortare modellerna. Din längd påverkar inte skidornas köregenskaper märkbart medan din tyngd och åkstil definitivt gör det. Den tid då man utgick från sin egen längd och utifrån detta bestämde skidlängd är förbi... Eftersom det känns som jag nu definitivt tappat tråden börjar det bli dags för någon form av summering. Jag tror inte att 5-10 cm upp eller ner påverkar köregenskaperna på en skida speciellt mycket. Det som däremot påverkar egenskaperna är den ökade styvhet och (oftast) svängradie som följer med ökad längd. Dvs. vill du köra stort och fort går du upp i längd, vill du finlira i lägre hastigheter väljer du en kortare skida. (Det sista var väl ändå ganska klokt?) MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidlängd i off-pisten?
Tillbaka
Topp