Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
skidlängd - vikt vs. längd (på mig)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 142782" data-attributes="member: 12152"><p>Carled> Jag måste sätta mig emot det här numera välspridda resonemanget. Jag ser det som självklart att en massas placering måste orsaka rent fysikaliska skillnader i form av olika hävstångseffekt osv. En åkare som är 120 lång kanske har ett viktcentrum på 80cms höjd och en 190cm lång kille har sitt viktcentrum på 130cms höjd med motsvarande kroppsförhållanden. Det är svårt att bedöma skillnaden, men att det inte skulle vara någon skillnad alls måste vara fel. </p><p></p><p>Jag hävdar att två åkare med samma vikt som är kanske 40cm olika i längd upplever samma skida olika. Det borde rimligen exempelvis vara så att en knubbig 150 cm tjej på 70kg som åker på en 175cm lång, 100mm bred skida måste lägga in mer kraft för att kanta upp den än vad en 190cm spinkig man i samma vikt behöver göra. Den som med teoretiskt understöd kan bevisa motsatsen är välkommen att försöka.</p><p></p><p>Utter är inne på rätt spår tycker jag. Det finns inget som säger att en skida som är av en viss längd beter sig på ett visst sätt och att den därmed skulle passa för en viss vikt och åkskicklighet. Däremot måste flexhårdheten vara mycket central. För två personer av samma längd tycker jag att det är mycket mera logiskt om dom skulle välja skidor med olika flex för att anpassa valet efter sin vikt. </p><p></p><p>Att kommentera skidvalet rent konkret är omöjligt eftersom du inte säger vad du ska ha skidan till.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 142782, member: 12152"] Carled> Jag måste sätta mig emot det här numera välspridda resonemanget. Jag ser det som självklart att en massas placering måste orsaka rent fysikaliska skillnader i form av olika hävstångseffekt osv. En åkare som är 120 lång kanske har ett viktcentrum på 80cms höjd och en 190cm lång kille har sitt viktcentrum på 130cms höjd med motsvarande kroppsförhållanden. Det är svårt att bedöma skillnaden, men att det inte skulle vara någon skillnad alls måste vara fel. Jag hävdar att två åkare med samma vikt som är kanske 40cm olika i längd upplever samma skida olika. Det borde rimligen exempelvis vara så att en knubbig 150 cm tjej på 70kg som åker på en 175cm lång, 100mm bred skida måste lägga in mer kraft för att kanta upp den än vad en 190cm spinkig man i samma vikt behöver göra. Den som med teoretiskt understöd kan bevisa motsatsen är välkommen att försöka. Utter är inne på rätt spår tycker jag. Det finns inget som säger att en skida som är av en viss längd beter sig på ett visst sätt och att den därmed skulle passa för en viss vikt och åkskicklighet. Däremot måste flexhårdheten vara mycket central. För två personer av samma längd tycker jag att det är mycket mera logiskt om dom skulle välja skidor med olika flex för att anpassa valet efter sin vikt. Att kommentera skidvalet rent konkret är omöjligt eftersom du inte säger vad du ska ha skidan till. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
skidlängd - vikt vs. längd (på mig)
Tillbaka
Topp