Skidning i Finland

Skidning i Finland
Tjena!

Har bokat resa till Kitzbühel i februari, men ack vad jag längtar till backarna redan... Jag bor i Finland och har inte lika stort eller bra utbud som er i Sverige, men funderar ifall någon har erfarenhet av finska skidanläggningarna, både små som stora. Har funderat ifall jag skulle kunna klämma in en kortare tur till någon av de mindre orterna i Finland, bara för att lätta på suget liksom.

Vad skulle ni säga att är mest värt, både med tanke på restid och budget. Jag har ett 9-5 jobb med är ganska flexibelt ändå med hur jag lägger upp arbetstiden. Tänker mig kanske allt som allt 2-3 dagar, gärna inte mer än 5-6h bort från Helsingfors, inom rimlig budget, drömmer jag här bara eller finns det något vettigt alternativ? Annars får jag nöja mig med en dagsresa till någon av skitbackarna här i Helsingforsområdet med omnejd...

Skidning i Finland
Men din stackare. Kan inte va lätt att bo i ett av Europas sämsta skidländer (finlands bästa anläggning är väl knappt ens bättre än Sälen..?).

och så har du bokat Kitzbüel som är en av alpernas tråkigaste orter...

Men du kan trösta dig med din starka valuta som du kan få extra mycket skidåkning för i Sverige/Norge nu ;)

Skidning i Finland
Jag rekommenderar att hoppa på nattåget och resa till Pyhä. 280 fhm, varierande backar och expressliftar. Perfekt för några dagars resa. Tillsammans med Levi, de bästa backarna i Finland.

Längre söderut har Koli riktigt bra backar och 230 fhm, men bara några backar och de där liftarna...

Skidning i Finland
Med den erfarenhet jag har av svenska/utländska backar så håller Levi absolut världsklass, både gällande preparering och variation, och även det utbud som erbjuds utöver skidåkningen, och det trots att det på pappret inte är någon imponerande fallhöjd... Levi är Finlands motsvarighet till Åre.
Övriga backar i Finland har jag ingen aning om.

Skidning i Finland
jag vet inget om vad som finns i södra Finland. Då jag bodde i Helsingfors var jag en gång till Serena. Det räckte.
mitt tips skulle var natttåget eller inrikesflyget till Kittilä eller Kuusamo för att åka nån dag i antingen Levi eller Ruka. Tidigt på säsongen är Ruka säkrast, då de brukar öppna alla backar till jul

Skidning i Finland
Jag åkte i Levi och närliggande Ylläs för några år sen och blev väldigt imponerad. Levi känns som Åre, men utan hözon (som ju aldrig är öppen) och Ylläs är lite mindre men väldigt vackert. Sen har man ju flygplats två km från backen. Bra restauranger också, mycket bättre än i Åre.

Skidning i Finland
Tack för alla svar 😄 även fast jag inte vet om jag blev klokare, kanske siktar på Himos en helg och nöjer mig med det, eftersom att det mer handlar om budget och tidsbrist. Levi, Ylläs och Pyhä intresserar nog, men avståndet avskräcker mig lite, men kanske man skulle ta och testa det inom kommande 1-2 år…Inrikesflyg skulle vara skönt och exempelvis stanna en extended weekend. Är det månne ännu ok med snö i Levi typ påsken?

Skidning i Finland
Tack för alla svar 😄 även fast jag inte vet om jag blev klokare, kanske siktar på Himos en helg och nöjer mig med det, eftersom att det mer handlar om budget och tidsbrist. Levi, Ylläs och Pyhä intresserar nog, men avståndet avskräcker mig lite, men kanske man skulle ta och testa det inom kommande 1-2 år…Inrikesflyg skulle vara skönt och exempelvis stanna en extended weekend. Är det månne ännu ok med snö i Levi typ påsken?
Har aldrig flugit men eftersom en massa turister skall till och från tomteland så har jag förstått att det finbs utbud till ett ok pris. I mitten av april är vårskidåkningen som bäst! 1 maj börjar vara lite sent dock

Skidning i Finland
Koli och Tahkovuori ligger under 6timmars bilåkning (la kartlänkar till dem här ovan). Jag åkte skidor i Levi vid valborg i år. Vill du åka längre upp så går det alltid flyg och tåg/busskombinationer så slipper man nöta hjärnan bakom ratten. Då kan du lika väl flyga till Sverige eller Norge och åka på tredubbelt så höga backar som man har i Finland.

Skidning i Finland
Om vi talar om piståkning tycker jag att finska trio, Levi, Pyhä och Ylläs är i samma klass som nästan alla svenska fjällanlänningar: Idre, Stöten, Vemdalen, Funäsfjellen, Hemavan, Lofsdalen osv.

Norge med t.e. Trysil, Kvitfjell, Hafjell, Hemsedal, Oppdal är hel andra värld.

Skidning i Finland
Om vi talar om piståkning tycker jag att finska trio, Levi, Pyhä och Ylläs är i samma klass som nästan alla svenska fjällanlänningar: Idre, Stöten, Vemdalen, Funäsfjellen, Hemavan, Lofsdalen osv.

Norge med t.e. Trysil, Kvitfjell, Hafjell, Hemsedal, Oppdal är hel andra värld.
Just nu är det ekonomiskt bra läge att resa till Sverige och Norge från €-länder pga. svaga kronan.

Skidning i Finland
Kirovsk, strax söder om Murmansk, ska vara riktigt bra och är inte alltför långt från Finland. 650 meters fallhöjd från lift och mycket bra off-pist åkning med många fina rännor. Väldigt trevlig prisnivå. Enda minuset är att UD avråder från alla resor till Ryssland...

Skidning i Finland
Kirovsk, strax söder om Murmansk, ska vara riktigt bra och är inte alltför långt från Finland. 650 meters fallhöjd från lift och mycket bra off-pist åkning med många fina rännor. Väldigt trevlig prisnivå. Enda minuset är att UD avråder från alla resor till Ryssland...
Det är väl lite mek med visum och sånt även det skulle råda fredliga tider, eller?
Dock har det varit enklare hantering av visum i Finland än i Sverige, som jag har fått erfara för mina besök i Ryssland.

Tillbaka
Topp