Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidnyheter inför 08/09
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JahLove" data-source="post: 405294" data-attributes="member: 80757"><p>Hej. Dax att sluta spekulera. Jobbar på Nordica i Sverige och tycker att det kan vara dax att berätta om vad som är på G. Vi släpper en feting med 140 mm midja. Sandwich, full träkärna och dubbla lager titan. När vi tog fram denna var det mycket snack om rocker och omvänd skärning (bredare på mitten än fram och bak). Vi tog fram skidan i många olika utföranden och testade. Rocker försvann tidigt för att den betedde sig som en kängeru i lössnon. Funkade heller inte på hårdare underlag. En annan nackdel var vid drop. Eftersom rocker är uppböjd fram och bak blir det en mindre yta som bär upp åkaren då man landar i lössnön. Skidan sjunker då ner ca 10cm på mitten innan "hela" skidan bär upp. Omvänd skärning var totalt "un skiable". Allt detta efter samtal med pro riders i Nordicas internationella freeride team. Resultatet då? Helt plan skida. Under bindningen den hårdaste skida vi någonsin byggt (faktiskt hårdare än Erik Schlopys GS skidor.....), mjuka fram och bak. När jag i Juli 2007 för första gången såg denna skida tänkte jag: "detta är ju bara för proffsen", men fick till svar att : "Jo, proffsen kommer åka på denna i puder, men även vi vanlige svenssons kommer åxå kunna få känslan av att surfa i puder". Detta fick jag bevisat för mig i Kaprun i början på december 2007. Snön vräkte ner och jag, som är van sälens pister och ovan puder fick en helt ny upplevelse. Otroligt lättåkt och fantastiskt flyt. Så, låt er inte luras av dess enorma storlek!</p><p> Ang "Martin Misof skidan" så gäller följande: Martin är inte den som tagit fram denna. Han är för ny i teamet så han har inte hunnit med (kommer säkert i framtiden ha en hel del att säga till om). Den som testat fram denna är Rory Bushfield. Rory behövde en skida som han kunde åka lössnö, switch och sedan hoppa 30 meter för att sedan landa i lössnö. Även här testades rocker, utan framgång. Resultatet: helt plan skida. Mittmonterad och lika bred fram som bak. Helt symmetrisk alltså. 104mm midja. Hård under foten, mjuk fram och bak. Under ett bubbelbad med Martin Misof berättade han att detta var skidan han mest skulle komma att köra på. I pipe och park, samt på hårt underlag kommer han dock köra på Ignition.</p><p> Ang. Blower så kommer TT försvinna, likaså på Enforcer, i övrigt samma skidor som i år.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JahLove, post: 405294, member: 80757"] Hej. Dax att sluta spekulera. Jobbar på Nordica i Sverige och tycker att det kan vara dax att berätta om vad som är på G. Vi släpper en feting med 140 mm midja. Sandwich, full träkärna och dubbla lager titan. När vi tog fram denna var det mycket snack om rocker och omvänd skärning (bredare på mitten än fram och bak). Vi tog fram skidan i många olika utföranden och testade. Rocker försvann tidigt för att den betedde sig som en kängeru i lössnon. Funkade heller inte på hårdare underlag. En annan nackdel var vid drop. Eftersom rocker är uppböjd fram och bak blir det en mindre yta som bär upp åkaren då man landar i lössnön. Skidan sjunker då ner ca 10cm på mitten innan "hela" skidan bär upp. Omvänd skärning var totalt "un skiable". Allt detta efter samtal med pro riders i Nordicas internationella freeride team. Resultatet då? Helt plan skida. Under bindningen den hårdaste skida vi någonsin byggt (faktiskt hårdare än Erik Schlopys GS skidor.....), mjuka fram och bak. När jag i Juli 2007 för första gången såg denna skida tänkte jag: "detta är ju bara för proffsen", men fick till svar att : "Jo, proffsen kommer åka på denna i puder, men även vi vanlige svenssons kommer åxå kunna få känslan av att surfa i puder". Detta fick jag bevisat för mig i Kaprun i början på december 2007. Snön vräkte ner och jag, som är van sälens pister och ovan puder fick en helt ny upplevelse. Otroligt lättåkt och fantastiskt flyt. Så, låt er inte luras av dess enorma storlek! Ang "Martin Misof skidan" så gäller följande: Martin är inte den som tagit fram denna. Han är för ny i teamet så han har inte hunnit med (kommer säkert i framtiden ha en hel del att säga till om). Den som testat fram denna är Rory Bushfield. Rory behövde en skida som han kunde åka lössnö, switch och sedan hoppa 30 meter för att sedan landa i lössnö. Även här testades rocker, utan framgång. Resultatet: helt plan skida. Mittmonterad och lika bred fram som bak. Helt symmetrisk alltså. 104mm midja. Hård under foten, mjuk fram och bak. Under ett bubbelbad med Martin Misof berättade han att detta var skidan han mest skulle komma att köra på. I pipe och park, samt på hårt underlag kommer han dock köra på Ignition. Ang. Blower så kommer TT försvinna, likaså på Enforcer, i övrigt samma skidor som i år. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidnyheter inför 08/09
Tillbaka
Topp