Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för åkning över hela berget, primärt i Åre. Mycket van åkare.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="chrillelille" data-source="post: 1223889" data-attributes="member: 149275"><p>Jag väcker liv i denna tråd, då frågeställningen är exakt samma som min.</p><p></p><p>Jag har idag två par skidor, Nordica Enforcer 93 185cm samt Blizzard Rustler 11 188cm. Jag gillar båda mina skidor mycket, men känner att Enforcern blir lite väl tung och tungstyrd en hel dag. Rustlern tycker jag är en fantastisk blandning av att vara lätt och samtidigt ganska stabil, med en shape som gör den ändå rätt svängvillig på kant, även när det är rätt isigt. Mina Enforcers väger mer än mina Rustlers, trots kortare och smalare.</p><p></p><p>Jag söker en ersättare till Nordica Enforcer som kommer gå primärt i Sverige, och då primärt i allt mellan Romme och Åre. Jag ser framför mig en bredd runt 95-100mm, radie 17-18 med lite lägre vikt (inte för lätt) och lite mer tail rocker än Enforcern. Kommer sätta mina Salomon Shift med Quiver Killers på nya skidan också.</p><p></p><p>Vad jag gillar med Enforcern är att den är extremt trygg, kan köra hur snabbt som helst med den. Den är också relativt lätt när benen är utvilade. Jag kände dock senast när jag var i Åre att de tröttar ut mina ben i pisten nästan lika snabbt som mina två cm bredare Rustlers som jag körde några dagar innan, så hade färskt A/B test. Jag vill därför ha något lite lättare och svängigare, utan att för den delen tappa för mycket stabilitet. Klarar den lite djupsnö så är det ett plus, men de gånger jag fått uppleva det i Sverige kan jag nästan räkna på en hand, så där kan jag göra avkall. Den ska dock inte var sämre än Enforcern.</p><p></p><p>Lite om min åkstil: Jag är 185cm och väger 85kg, åkt i snart 35 år, åker några veckor per år. Tidigare åkte jag ganska tungt och stora svängar, och där passade Enforcern bra, men med en säsong i Chamonix och med det bättre teknik så tycker jag också att jag nu åker lättare och mer tekniskt och energisparande. Jag kör dock fortfarande rätt stora svänga i pist, men lättare och snabbare i pucklar i skogen. Som referens: Rustler 11 tyckte jag först var för hård och dåligt dämpad jämfört med Enforcer, men jag har också lärt mig flexa mer och IOM det kunnat absorbera mer i benen och tycker att den är perfekt för jobbet den ska göra.</p><p></p><p>SÅ! Vad har ni för förslag för den ultimata Sverigeskidan?</p><p></p><p>Vad jag tänker att jag vill testa:</p><p>Rustler 9 (eller 10?)</p><p>Fischer Ranger 94 FR (eller 102?)</p><p>Salomon QST 98 (eller 99? eller 92?)</p><p>Norse skis Enduro?</p><p></p><p>Vad fattas på min lista?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="chrillelille, post: 1223889, member: 149275"] Jag väcker liv i denna tråd, då frågeställningen är exakt samma som min. Jag har idag två par skidor, Nordica Enforcer 93 185cm samt Blizzard Rustler 11 188cm. Jag gillar båda mina skidor mycket, men känner att Enforcern blir lite väl tung och tungstyrd en hel dag. Rustlern tycker jag är en fantastisk blandning av att vara lätt och samtidigt ganska stabil, med en shape som gör den ändå rätt svängvillig på kant, även när det är rätt isigt. Mina Enforcers väger mer än mina Rustlers, trots kortare och smalare. Jag söker en ersättare till Nordica Enforcer som kommer gå primärt i Sverige, och då primärt i allt mellan Romme och Åre. Jag ser framför mig en bredd runt 95-100mm, radie 17-18 med lite lägre vikt (inte för lätt) och lite mer tail rocker än Enforcern. Kommer sätta mina Salomon Shift med Quiver Killers på nya skidan också. Vad jag gillar med Enforcern är att den är extremt trygg, kan köra hur snabbt som helst med den. Den är också relativt lätt när benen är utvilade. Jag kände dock senast när jag var i Åre att de tröttar ut mina ben i pisten nästan lika snabbt som mina två cm bredare Rustlers som jag körde några dagar innan, så hade färskt A/B test. Jag vill därför ha något lite lättare och svängigare, utan att för den delen tappa för mycket stabilitet. Klarar den lite djupsnö så är det ett plus, men de gånger jag fått uppleva det i Sverige kan jag nästan räkna på en hand, så där kan jag göra avkall. Den ska dock inte var sämre än Enforcern. Lite om min åkstil: Jag är 185cm och väger 85kg, åkt i snart 35 år, åker några veckor per år. Tidigare åkte jag ganska tungt och stora svängar, och där passade Enforcern bra, men med en säsong i Chamonix och med det bättre teknik så tycker jag också att jag nu åker lättare och mer tekniskt och energisparande. Jag kör dock fortfarande rätt stora svänga i pist, men lättare och snabbare i pucklar i skogen. Som referens: Rustler 11 tyckte jag först var för hård och dåligt dämpad jämfört med Enforcer, men jag har också lärt mig flexa mer och IOM det kunnat absorbera mer i benen och tycker att den är perfekt för jobbet den ska göra. SÅ! Vad har ni för förslag för den ultimata Sverigeskidan? Vad jag tänker att jag vill testa: Rustler 9 (eller 10?) Fischer Ranger 94 FR (eller 102?) Salomon QST 98 (eller 99? eller 92?) Norse skis Enduro? Vad fattas på min lista? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för åkning över hela berget, primärt i Åre. Mycket van åkare.
Tillbaka
Topp