Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidor för mig som börjar bli gammal och åker mer och mer pist?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1004408" data-attributes="member: 12152"><p>Det låter i mina öron som du är helt rätt ute med 80-85mm. Då pratar vi en kategori som är pistskidor med inslag av lite offpistmöjligheter. För dig som är så pass liten så kan du med den bredden och gärna en aning tiprocker ta dig fram med god heder utanför pisten också. Den kommer såklart inte att ge någon direkt surfig känsla i nyfallen kallsnö, men så fort snön blir några dagar gammal och sätter sig lite så kommer det att gå fint. Längdmässigt ska du nog ligga runt 160-165 någonstans. Under 160 blir lite väl nervöst och svåråkt och över 170 tror jag att du kommer att uppleva som för långt. </p><p></p><p>Iom att det är skidors om kommer att ligga runt 163cm i längd så går också radien ner en hel del. De flesta skidor i det längtområdet har en radie på 12-15m, dvs aningen kortare än vad du önskar. </p><p></p><p>Ta en tur till någon Stadium/Intersportrea och sondera lite. Jag tror definitivt att du har möjlighet att hitta något vettigt där. Völkl:s RTM-serie tex är lättåkt och spänstig med bra svar i botten. Dynastar har också några modeller i kategorin som känns dyrare än dom är. Salomon tycker jag själv är lite trötta i lägre prisklasser, framförallt modeller med skumkärna (synthetic core, isocore, ultralight core, eller liknande avslöjar...). Fischer är ofta populära bland tjejer, men har också några modeller som många upplever som i tyngsta laget. Atomic har också flera bra skidor. Det finns som sagt drösvis med vettiga modeller och det är svårt att göra fel här.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1004408, member: 12152"] Det låter i mina öron som du är helt rätt ute med 80-85mm. Då pratar vi en kategori som är pistskidor med inslag av lite offpistmöjligheter. För dig som är så pass liten så kan du med den bredden och gärna en aning tiprocker ta dig fram med god heder utanför pisten också. Den kommer såklart inte att ge någon direkt surfig känsla i nyfallen kallsnö, men så fort snön blir några dagar gammal och sätter sig lite så kommer det att gå fint. Längdmässigt ska du nog ligga runt 160-165 någonstans. Under 160 blir lite väl nervöst och svåråkt och över 170 tror jag att du kommer att uppleva som för långt. Iom att det är skidors om kommer att ligga runt 163cm i längd så går också radien ner en hel del. De flesta skidor i det längtområdet har en radie på 12-15m, dvs aningen kortare än vad du önskar. Ta en tur till någon Stadium/Intersportrea och sondera lite. Jag tror definitivt att du har möjlighet att hitta något vettigt där. Völkl:s RTM-serie tex är lättåkt och spänstig med bra svar i botten. Dynastar har också några modeller i kategorin som känns dyrare än dom är. Salomon tycker jag själv är lite trötta i lägre prisklasser, framförallt modeller med skumkärna (synthetic core, isocore, ultralight core, eller liknande avslöjar...). Fischer är ofta populära bland tjejer, men har också några modeller som många upplever som i tyngsta laget. Atomic har också flera bra skidor. Det finns som sagt drösvis med vettiga modeller och det är svårt att göra fel här. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidor för mig som börjar bli gammal och åker mer och mer pist?
Tillbaka
Topp