Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidor för nybörjare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LimpusB" data-source="post: 1309628" data-attributes="member: 165709"><p>Där är jag nog benägen att inte hålla med. För att få in just skärande svängar är ju denna typ av skida hur bra som helst. Smal, tight radie, hyfsat kort. Sen ska man ju inte välja en FIS-hård skida såklart.</p><p></p><p>Om trådskaparen verkligen vill lära sig kunna jobba med kanten är det så mycket lättare på denna typ av skida än att välja något bredare. Och det finns ju massa teknikövningar (friåkningsövningar) som hjälper på vägen dit och de är lättare att få in korrekt med en skida som underlättar det.</p><p></p><p>Med en skida med längre radie (motsv den Deacon som frågades om ovan) krävs ju mer fart för att kunna ligga på kant och köra skärande sväng. Och just fart brukar vara en utmaning många nybörjare inte vågar satsa på tillräckligt mycket. Fart är ju läskigt om man inte känner att man har kontroll.</p><p></p><p>Min erfarenhet är därför att en skida med kortare radie underlättar för kontroll och för att enklare kunna komma in i sväng, även för nybörjare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LimpusB, post: 1309628, member: 165709"] Där är jag nog benägen att inte hålla med. För att få in just skärande svängar är ju denna typ av skida hur bra som helst. Smal, tight radie, hyfsat kort. Sen ska man ju inte välja en FIS-hård skida såklart. Om trådskaparen verkligen vill lära sig kunna jobba med kanten är det så mycket lättare på denna typ av skida än att välja något bredare. Och det finns ju massa teknikövningar (friåkningsövningar) som hjälper på vägen dit och de är lättare att få in korrekt med en skida som underlättar det. Med en skida med längre radie (motsv den Deacon som frågades om ovan) krävs ju mer fart för att kunna ligga på kant och köra skärande sväng. Och just fart brukar vara en utmaning många nybörjare inte vågar satsa på tillräckligt mycket. Fart är ju läskigt om man inte känner att man har kontroll. Min erfarenhet är därför att en skida med kortare radie underlättar för kontroll och för att enklare kunna komma in i sväng, även för nybörjare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidor för nybörjare?
Tillbaka
Topp