Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för topptur och puder?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skidmannen" data-source="post: 1207645" data-attributes="member: 35740"><p>Du kan tura med nästan vad som helst, jag har haft många skidor på tur och alla har sina svagheter och styrkor. Senaste åren har jag kört ett par Vökl Shiro från 2012 som har funkat jättebra för mig och det jag gjort, men som de flesta nog skulle dömma ut som helt fel (119 mm midja och 4,8 kg). Nu har jag köpt ett par BMT 109, får se om dom funkar lika bra. Har ett par smalare men stabila K2 Backup 82 för isiga turer, men föredrar att bara köra en skida till allt. Lite orolig att dom ska kännas för långa och träiga i skogen.</p><p></p><p>Det första jag funderar på är var jag ska åka ner och hur jag åker. Eftersom du gillar Katana antar jag att du kör fort i långa svängar, hög fart i puder, och inte prioriterar korta carvingsvängar, parken och trix i skogen?</p><p></p><p>I andra hand funderar jag på vikten. Det är främst två saker som spelar in, höjdmeter per dag och polarna. Om jag ska gå med kompisar som har tunga grejor finns ingen större mening med att ha alltför lätta grejor, jag får ändå vänta på dom. Men om polarna kör på 160 cm Hagan-stickor med 10.000 kr pjäxor av balsabambu blir det trist med Shiro på fötterna.</p><p></p><p>Sen beror det på hur mycket man ska gå per dag. Ska man bara förlänga liften och gå kanske 2*100 höjdmeter spelar vikten ingen roll. 800 höjdmeter med Shiro är OK om man tar det lungt, 1500 är drygt som fan, men jag har gjort det några gånger.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skidmannen, post: 1207645, member: 35740"] Du kan tura med nästan vad som helst, jag har haft många skidor på tur och alla har sina svagheter och styrkor. Senaste åren har jag kört ett par Vökl Shiro från 2012 som har funkat jättebra för mig och det jag gjort, men som de flesta nog skulle dömma ut som helt fel (119 mm midja och 4,8 kg). Nu har jag köpt ett par BMT 109, får se om dom funkar lika bra. Har ett par smalare men stabila K2 Backup 82 för isiga turer, men föredrar att bara köra en skida till allt. Lite orolig att dom ska kännas för långa och träiga i skogen. Det första jag funderar på är var jag ska åka ner och hur jag åker. Eftersom du gillar Katana antar jag att du kör fort i långa svängar, hög fart i puder, och inte prioriterar korta carvingsvängar, parken och trix i skogen? I andra hand funderar jag på vikten. Det är främst två saker som spelar in, höjdmeter per dag och polarna. Om jag ska gå med kompisar som har tunga grejor finns ingen större mening med att ha alltför lätta grejor, jag får ändå vänta på dom. Men om polarna kör på 160 cm Hagan-stickor med 10.000 kr pjäxor av balsabambu blir det trist med Shiro på fötterna. Sen beror det på hur mycket man ska gå per dag. Ska man bara förlänga liften och gå kanske 2*100 höjdmeter spelar vikten ingen roll. 800 höjdmeter med Shiro är OK om man tar det lungt, 1500 är drygt som fan, men jag har gjort det några gånger. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för topptur och puder?
Tillbaka
Topp