Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för topptur och puder?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1207711" data-attributes="member: 59831"><p>122 känns som det är onödigt för det mesta förutom typ om du ska tura i japan eller liknande. Jag personligen har lika kul på mina 110 midja topptur/puderlagg som jag hade back in the days på 122mm när det varit bottenlöst puder. Det handlar mer om shape på skidan och längden tycker jag hur den upplevs i puder. Självklart skulle min nuvarande skida som jag älskar i puder kännas ännu bättre i bottenlöst puder om den vore bredare, men det är marginellt isåfall, samt att den blir sämre på allt annat.</p><p>Såhär har bredden på midjan varierat senaste 10 åren som jag haft skidor med turbar bindning: 122-118-115-112-108-95mm, nu sitter jag på en 98 mm för längre turer, och en 111 mm för puderjakt. Skulle aldrig köpa något bredare för toppturer, även om jag åkte på topptursresa till japan. Jag saknar inte de bredare skidorna för fem öre. Spar knän och har så sjukt mkt roligare i alla annan terräng, samt på vägen upp.</p><p>Nä för din längd och vikt så satsa på något över 190cm och runt 110-115 mm om du mest kommer använda det i puder, men samtidigt vill ha lite kul i annan terräng.</p><p></p><p>Om du absolut vill upp över dom bredderna, närmare 120mm så här är några tips som ligger bra i pris runt 118 midja. (Lika bra att inte lägga ner för mkt pengar om det är puderjakt i sverige som står på schemat, för att slippa gråta så mkt när stenhajarna käkar upp halva skidan i försäsongs-pudret). </p><p></p><p>[URL unfurl="true"]https://www.sport-bittl.com/en/armada-tracer-118-chx-19-20::163091.html[/URL]</p><p>[URL unfurl="true"]https://www.sport-bittl.com/en/faction-prime-4-0-20-21::162546.html[/URL]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1207711, member: 59831"] 122 känns som det är onödigt för det mesta förutom typ om du ska tura i japan eller liknande. Jag personligen har lika kul på mina 110 midja topptur/puderlagg som jag hade back in the days på 122mm när det varit bottenlöst puder. Det handlar mer om shape på skidan och längden tycker jag hur den upplevs i puder. Självklart skulle min nuvarande skida som jag älskar i puder kännas ännu bättre i bottenlöst puder om den vore bredare, men det är marginellt isåfall, samt att den blir sämre på allt annat. Såhär har bredden på midjan varierat senaste 10 åren som jag haft skidor med turbar bindning: 122-118-115-112-108-95mm, nu sitter jag på en 98 mm för längre turer, och en 111 mm för puderjakt. Skulle aldrig köpa något bredare för toppturer, även om jag åkte på topptursresa till japan. Jag saknar inte de bredare skidorna för fem öre. Spar knän och har så sjukt mkt roligare i alla annan terräng, samt på vägen upp. Nä för din längd och vikt så satsa på något över 190cm och runt 110-115 mm om du mest kommer använda det i puder, men samtidigt vill ha lite kul i annan terräng. Om du absolut vill upp över dom bredderna, närmare 120mm så här är några tips som ligger bra i pris runt 118 midja. (Lika bra att inte lägga ner för mkt pengar om det är puderjakt i sverige som står på schemat, för att slippa gråta så mkt när stenhajarna käkar upp halva skidan i försäsongs-pudret). [URL unfurl="true"]https://www.sport-bittl.com/en/armada-tracer-118-chx-19-20::163091.html[/URL] [URL unfurl="true"]https://www.sport-bittl.com/en/faction-prime-4-0-20-21::162546.html[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för topptur och puder?
Tillbaka
Topp