Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för topptur och puder?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="eriC1" data-source="post: 1207767" data-attributes="member: 59831"><p>Ska du bara åka puder så kan du ju ta något lätt typ ATK Freerider 12/14 , eller någon annan lätt techbindning. Du utsätter ju inte den för så stora krafter vid puder, men kommer du även ta med skidan när du bränner pist på blåis i ett uppkört åre så kanske det finns bättre allroundalternativ. Typ Shift. Det låter på dig som att du inte kommer göra heldagsturer större delen av tiden på dessa skidor, eller att du kommer gå Haute route med polare som bara kör skidor under 1.5 kilo med bindning. Då kanske du bör överväga en Shift för att bli verkligt allround, eller typ Tecton om du vill kapa lite mer vikt.</p><p></p><p>Nu pratar jag inte för alla, men för mig spelar vikten mest roll för hur snabb jag vill kunna vara i bergen, samt hur snabba dom jag går med är, när jag väljer om jag ska ta mina sub 1800 gram eller sub 2700 grams topptursskidor (skida+bindning). Går jag i min egen takt är det inte en så pass enorm skillnad som man kanske kan tro. Självklart så fort jag ska köra nån tur med massa skrå eller går över 1000 hm så känner jag ju mkt skillnad. Men det som gör väldigt mkt är också hur pjäxans gåläge är, samt vad jag har för hudar. Gåläge utan massa friktion och som kan ta stora utslag, samt mohair hudar (eller en mix) gör massor för hur man upplever turen upp.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="eriC1, post: 1207767, member: 59831"] Ska du bara åka puder så kan du ju ta något lätt typ ATK Freerider 12/14 , eller någon annan lätt techbindning. Du utsätter ju inte den för så stora krafter vid puder, men kommer du även ta med skidan när du bränner pist på blåis i ett uppkört åre så kanske det finns bättre allroundalternativ. Typ Shift. Det låter på dig som att du inte kommer göra heldagsturer större delen av tiden på dessa skidor, eller att du kommer gå Haute route med polare som bara kör skidor under 1.5 kilo med bindning. Då kanske du bör överväga en Shift för att bli verkligt allround, eller typ Tecton om du vill kapa lite mer vikt. Nu pratar jag inte för alla, men för mig spelar vikten mest roll för hur snabb jag vill kunna vara i bergen, samt hur snabba dom jag går med är, när jag väljer om jag ska ta mina sub 1800 gram eller sub 2700 grams topptursskidor (skida+bindning). Går jag i min egen takt är det inte en så pass enorm skillnad som man kanske kan tro. Självklart så fort jag ska köra nån tur med massa skrå eller går över 1000 hm så känner jag ju mkt skillnad. Men det som gör väldigt mkt är också hur pjäxans gåläge är, samt vad jag har för hudar. Gåläge utan massa friktion och som kan ta stora utslag, samt mohair hudar (eller en mix) gör massor för hur man upplever turen upp. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor för topptur och puder?
Tillbaka
Topp