Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidor halvfabrikat
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="gubbfan" data-source="post: 64069" data-attributes="member: 13851"><p>En fråga ställdes ang vallning av nya skidor och brädor.</p><p>Och självklart skall belaget vallas ett antal ggr. före första användandet för att få optimalt resultat.</p><p></p><p>Men den stora biten är ju prepareringen av skidan i stort.</p><p></p><p>Dom flesta nya skidor och förmodligen brädor är bara dåliga halvfabrikat. Man lägger ner 5000 och uppåt på en sk. kvalitetsskida och så är dom allra flesta oåkbara…!!!</p><p></p><p>Köpte själv just ett par nya Atomic. Det gick åt ca 3 timmar med pansarfil vanlig fil och diamantbryne för att få dom i åkbart skick.</p><p></p><p>Varför då ? frågar sej den oinvigde. Jo som dom flesta nya lagg var dom konkava och att åka på konkava skidor innebär att dom skär hela tiden.</p><p></p><p>Det är stor skam att skidfabrikanterna är så nonchalanta mot sina kunder.</p><p>Vad skulle en bilköpare säja om han skulle behöva justera framvagnen för att kunna köra sin nya bil.</p><p>Det är precis samma sak.</p><p></p><p>När ni skall köpa nya lagg, ta med en sickel till affären och kolla om dom är plana, är dom inte det begär en total planslipning, naturligtvis utan kostnad. Men observera det måste vara en stenslip annars blir det ändå värre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="gubbfan, post: 64069, member: 13851"] En fråga ställdes ang vallning av nya skidor och brädor. Och självklart skall belaget vallas ett antal ggr. före första användandet för att få optimalt resultat. Men den stora biten är ju prepareringen av skidan i stort. Dom flesta nya skidor och förmodligen brädor är bara dåliga halvfabrikat. Man lägger ner 5000 och uppåt på en sk. kvalitetsskida och så är dom allra flesta oåkbara…!!! Köpte själv just ett par nya Atomic. Det gick åt ca 3 timmar med pansarfil vanlig fil och diamantbryne för att få dom i åkbart skick. Varför då ? frågar sej den oinvigde. Jo som dom flesta nya lagg var dom konkava och att åka på konkava skidor innebär att dom skär hela tiden. Det är stor skam att skidfabrikanterna är så nonchalanta mot sina kunder. Vad skulle en bilköpare säja om han skulle behöva justera framvagnen för att kunna köra sin nya bil. Det är precis samma sak. När ni skall köpa nya lagg, ta med en sickel till affären och kolla om dom är plana, är dom inte det begär en total planslipning, naturligtvis utan kostnad. Men observera det måste vara en stenslip annars blir det ändå värre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidor halvfabrikat
Tillbaka
Topp