Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidor - konstruktion
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mitch_Buchannon" data-source="post: 52067" data-attributes="member: 14261"><p>Man kan köpa belag och stålkanter av extrem. Det gjorde en kompis nyss. Material: Kolfiber: styvar upp skidan, Kevlar: tar bort vibrationer, Glasfiber: Ökar flexet. Det gör även kolfiber men det blir mycket styvare.</p><p>Du bör nog använda epoxy. det är den enda tvåkomponents-plasten/limmet som håller för flexet. Björkplywood är mycket böjbart men styvt. Du behöver en använda plywood men det har vissa bra egenskaper som att fibrena ligger i två riktningar. Men det är givetvis inte alltit bra, tex när du bygger torsionbox.</p><p></p><p>Fysik: När du limmar glasfiber, kolfiber och kevlar så måste du tänka på vart du vill att kraften ska tas upp och vart det ska öka flex m.m. Fibrerna ligger ofta vävda i rutmönster (90grader). Det blir mycket starkare i den riktning som fibrena ligger, det är där kraften tas upp. 45 graders vinkel ifån "linjerna" som bildas i väven blir mycket svagare. Detta betyder att du kan behöva lägga på väven i olika riktningar. Teoretiskt sett så om du lägger väv längs med skidan så styvar du upp flexet och om du lägger det med 45graders vinkel så får du bättre kantgrett. Dessa två kommer att påverka varandra men det är bra att tänka på.</p><p>En vikig sak är också beroende på hur långt ifrån centrum lagrena ligger. Bottenlagret, centrumlagret, topplagret. lägger du något i centrumlagret så påverkar det inte styvheten i längsled, så här är bra att förstärka för bindningar och andra ideer som du har. topplagret blir främst kantgreppet och vridstyvheten. Bottenlagret blir flexet i skidan samt kantgrepp och vridstyvhet. sen beror mycket på hur långt ifrån centum (lagret) du lägger lagrena. desto längre ifrån centrum desto mer verkan har det. lägger du ett lager 1mm ifrån centrum och ett lager 2mm ifrån centrum, så kommer det som är 2mm bli 8 ggr (tror jag) styvare. Så det är viktigt också.</p><p>torsionsbox är när du tar en träbit och lindar den stenhårt med något av materialen. Här är också viktigt med tjocklek vinkel på fiber och allt, se ovan.</p><p>Cap ger bättre kantgrepp men är svår att få att hålla. Tror nästan du får bygga en press för att få dit en sådan.</p><p>Sandwichkonstruktionen är det många som går tillbaka till just nu av den anledningen att cap inte håller. Sen är jag inte säker men jag tror att EDLER har fel. Fisher RC4 har Sandwichkonstruktion och den är det ju tokskärning på.</p><p>Hoppas det hjälper lite. Om du inte förstår kan du be en lärare tyda detta. Förhoppningsvis förstår dom vad jag menar.</p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mitch_Buchannon, post: 52067, member: 14261"] Man kan köpa belag och stålkanter av extrem. Det gjorde en kompis nyss. Material: Kolfiber: styvar upp skidan, Kevlar: tar bort vibrationer, Glasfiber: Ökar flexet. Det gör även kolfiber men det blir mycket styvare. Du bör nog använda epoxy. det är den enda tvåkomponents-plasten/limmet som håller för flexet. Björkplywood är mycket böjbart men styvt. Du behöver en använda plywood men det har vissa bra egenskaper som att fibrena ligger i två riktningar. Men det är givetvis inte alltit bra, tex när du bygger torsionbox. Fysik: När du limmar glasfiber, kolfiber och kevlar så måste du tänka på vart du vill att kraften ska tas upp och vart det ska öka flex m.m. Fibrerna ligger ofta vävda i rutmönster (90grader). Det blir mycket starkare i den riktning som fibrena ligger, det är där kraften tas upp. 45 graders vinkel ifån "linjerna" som bildas i väven blir mycket svagare. Detta betyder att du kan behöva lägga på väven i olika riktningar. Teoretiskt sett så om du lägger väv längs med skidan så styvar du upp flexet och om du lägger det med 45graders vinkel så får du bättre kantgrett. Dessa två kommer att påverka varandra men det är bra att tänka på. En vikig sak är också beroende på hur långt ifrån centrum lagrena ligger. Bottenlagret, centrumlagret, topplagret. lägger du något i centrumlagret så påverkar det inte styvheten i längsled, så här är bra att förstärka för bindningar och andra ideer som du har. topplagret blir främst kantgreppet och vridstyvheten. Bottenlagret blir flexet i skidan samt kantgrepp och vridstyvhet. sen beror mycket på hur långt ifrån centum (lagret) du lägger lagrena. desto längre ifrån centrum desto mer verkan har det. lägger du ett lager 1mm ifrån centrum och ett lager 2mm ifrån centrum, så kommer det som är 2mm bli 8 ggr (tror jag) styvare. Så det är viktigt också. torsionsbox är när du tar en träbit och lindar den stenhårt med något av materialen. Här är också viktigt med tjocklek vinkel på fiber och allt, se ovan. Cap ger bättre kantgrepp men är svår att få att hålla. Tror nästan du får bygga en press för att få dit en sådan. Sandwichkonstruktionen är det många som går tillbaka till just nu av den anledningen att cap inte håller. Sen är jag inte säker men jag tror att EDLER har fel. Fisher RC4 har Sandwichkonstruktion och den är det ju tokskärning på. Hoppas det hjälper lite. Om du inte förstår kan du be en lärare tyda detta. Förhoppningsvis förstår dom vad jag menar. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidor - konstruktion
Tillbaka
Topp