skidor med kort radie?

abbe12552

Medlem
skidor med kort radie?
Letar efter ett par skidor med lite snävare svängradie. HAr väl blivit för gammal och trött för mina Atomic Supercross 168cm/117-72-102 R15.5 som är väldigt vassa i övrigt enligt mig. Åker mest pist för att det är det som finns att tillgå i sverige men har inget emot lössnö.

Kan någon tipsa om rappa allmountain skidor med midja på 80-90 och lite kortare radie, antar att dom kommer ha nos-rocker.

Mvh/Abbe

skidor med kort radie?
Hej hej.
Du borde kolla in scott crusade! Riktigt skoj skida, 88midja är det på den. Finns i 159(R13),169(R14),179(R15) och 189(R16), Det är en skida som svänger på en femöring. Nosrocker är det på den.

Om du hittar en i rätt längd, köp. //Andreas

skidor med kort radie?
Völkl RTM 84. De har inte någon kort svängradie på pappret men är lätta att åka kortsväng med. Dessutom väldigt förlåtande för trötta ben. Kanske lite för pistorienterade för att kallas allmountain.

skidor med kort radie?
abbe12552 sa:
Kan någon tipsa om rappa allmountain skidor med midja på 80-90 och lite kortare radie, antar att dom kommer ha nos-rocker

Mvh/Abbe
Hmmm.... Vill du ha liten radie (typ 12m) eller större radie än du har på dina Atomic?
Vad siktar du på egentligen?
RTM 84, kanonlagg!
PT 84, säkert helt ok!
Men båda har större radie än dina Atomic...

/A

Senast ändrad:
skidor med kort radie?
"Hmmm.... Vill du ha liten radie (typ 12m) eller större radie än du har på dina Atomic?
Vad siktar du på egentligen?"

Jag vill ha något mer snabbsvängt, och lite mer flexibla än Atomic Supercrossen (som är väldigt bra, inte minst i isiga pister), dvs lite bredare, och med mindre radie, typ 12-14 m.

Kan HEAD REV 80 Pro va något (HEAD REV 80 Pro)? 13.7 @ 170, eller är dom för lika mina SuperCross ?

/Abbe

skidor med kort radie?
Om du jämför ett par "gamla" Supercross (årsmodell?) med ett par helt moderna carvers hittar du sannolikt skillander hur du än vrider och vänder på det.
Head:en verkar vara ett sandwitchbygge med intressanta mått, har aldrid sett eller klämt på dom. Dom funkar säkert!
Som jag tidigare nämnde är kombinationen "Allmountain" och liten radie inte riktigt kompatibelt, men du lär ju inte åka särskilt seriös offppist med att par 168 cm med 80 i midjan ändå, såvida du inte är kortvuxen och väger 50 kg :D.

"Snabbsvängt" är ju f ö en lite flytande beskrivning. Jag tolkar det som att du vill ha en hög svängfrekvens, d v s många svängar/ tidsenehet. Rätt?

God morgon,
Ace DG

skidor med kort radie?
För gammal och trött och vill ha skidor med liten radie och inte för breda. Jag skulle nog börja träna istället och sedan titta på till exempel Hendryx 917. Finns flera liknande från andra tillverkare och några har nämnts ovan. Hendryx är väl då i och för sig den köttigaste men ack så rolig, om man inte slöåker;-) Ett annat alternativ om man vill slöåka är att bara åka i blå och grön pist:-)

Tillbaka
Topp