Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor och tips för bristande skare.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1099780" data-attributes="member: 99032"><p>I den här frågan står vi enade MM. Du ska som åkare behärska att kunna avlasta laggen vid riktningsändringar. Men, resonerar vidare så här:</p><p></p><p>Jag menar att det handlar i första hand att försöka få skaren att hålla, alltså sprid vikten på en större yta, ergo bredare lagg, särskilt under foten, bumpa midjebredden. </p><p></p><p>Om skaren ändå brister lite så kan en bredare skida lättare komma upp på fast mark (okej, ovanpå skaren iaf) i och med att skidans sidokant kan höja sig högre och vid mindre kantningsvinkel än en smalare skidas, vilken riskerar att istället bli fångad under skarens kant.</p><p></p><p>Rejäl tip- och tailrocker, eller duktig fullrocker, ger dig större chanser att manövrera genom att kunna vrida skidan utan att den hakar fast fram eller bak. </p><p></p><p>Jag har själv inte haft förmånen att testa dem, men den i sammanhanget bästa skidkonstruktionslösningen för detta dilemma enligt mitt resonemang torde vara ett par hyfsat breda R/R-skidor, finns säkert nån som kan vittna om det!</p><p></p><p>Edit; Av de lagg som har passerat i min ägo hittills som bäst klarat brytskare är Opinion LDE, de gick verkligen att smyga fint med uppe på brytskare där andra hade milda till grava problem att ta sig fram kontrollerat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1099780, member: 99032"] I den här frågan står vi enade MM. Du ska som åkare behärska att kunna avlasta laggen vid riktningsändringar. Men, resonerar vidare så här: Jag menar att det handlar i första hand att försöka få skaren att hålla, alltså sprid vikten på en större yta, ergo bredare lagg, särskilt under foten, bumpa midjebredden. Om skaren ändå brister lite så kan en bredare skida lättare komma upp på fast mark (okej, ovanpå skaren iaf) i och med att skidans sidokant kan höja sig högre och vid mindre kantningsvinkel än en smalare skidas, vilken riskerar att istället bli fångad under skarens kant. Rejäl tip- och tailrocker, eller duktig fullrocker, ger dig större chanser att manövrera genom att kunna vrida skidan utan att den hakar fast fram eller bak. Jag har själv inte haft förmånen att testa dem, men den i sammanhanget bästa skidkonstruktionslösningen för detta dilemma enligt mitt resonemang torde vara ett par hyfsat breda R/R-skidor, finns säkert nån som kan vittna om det! Edit; Av de lagg som har passerat i min ägo hittills som bäst klarat brytskare är Opinion LDE, de gick verkligen att smyga fint med uppe på brytskare där andra hade milda till grava problem att ta sig fram kontrollerat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor och tips för bristande skare.
Tillbaka
Topp