Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidor som är snälla mot knäna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Nojlas" data-source="post: 584938" data-attributes="member: 32948"><p>Hur är en längre skida mer skonsam för knäna? (Förutom att radien ökar)</p><p></p><p>Instämmer med Utters inlägg i övrigt. </p><p>Vidare tror jag att skillnaden i "knävänlighet" hos skidor är ganska marginell. (Men kanske fortfarande betydande, i vissa fall) </p><p>Hade detta hänt mig själv hade jag först försäkrat mig om att jag tränar mitt knä optimalt. jag hade nog provat en ny sjukgymnast och nya träningsupplägg om jag inte kände att det gav tillräckligt resultat. </p><p>Sekundärt, skulle jag se över min teknik. Dålig teknik kan ju mångdubbla belastningen på knäna, här har man kanske mycket att hämta. </p><p>Tredje grejjen jag skulle undersöka är att jag står neutralt i pjäxorna. För att stå neutralt i pjäxorna behövs en formgjuten sula gjord av en duktig bootfitter, sen kan pjäxan behöva anpassas vidare också. Göra man detta avlastar man knän och även rygg en hel del. </p><p>Som fjärde och sista steg skulle jag ta en titt på skidorna...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Nojlas, post: 584938, member: 32948"] Hur är en längre skida mer skonsam för knäna? (Förutom att radien ökar) Instämmer med Utters inlägg i övrigt. Vidare tror jag att skillnaden i "knävänlighet" hos skidor är ganska marginell. (Men kanske fortfarande betydande, i vissa fall) Hade detta hänt mig själv hade jag först försäkrat mig om att jag tränar mitt knä optimalt. jag hade nog provat en ny sjukgymnast och nya träningsupplägg om jag inte kände att det gav tillräckligt resultat. Sekundärt, skulle jag se över min teknik. Dålig teknik kan ju mångdubbla belastningen på knäna, här har man kanske mycket att hämta. Tredje grejjen jag skulle undersöka är att jag står neutralt i pjäxorna. För att stå neutralt i pjäxorna behövs en formgjuten sula gjord av en duktig bootfitter, sen kan pjäxan behöva anpassas vidare också. Göra man detta avlastar man knän och även rygg en hel del. Som fjärde och sista steg skulle jag ta en titt på skidorna... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Skidor som är snälla mot knäna
Tillbaka
Topp