Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor till Dalbello Pantera 120 - Första skidköpet. Ever!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="waxoff" data-source="post: 1042474" data-attributes="member: 99032"><p>Hmm, du har inte fått så många svar på en av sajtens vanligaste frågor rörande skidor. Finns typ en gazillion trådar med liknande funderingar. En ledtråd och standardsvar å ena sidan kan vara att söka av forumet med sökordet "allmountain". Fast å andra sidan, du har några fakta (numrerade) som i vissa fall kanske kräver en djupare infallsvinkel än ett standardsvar...</p><p></p><p>Okej, jag ger mig på ett försök att bena ut herrns situation...</p><p></p><p>Angående dina fakta, här kommer mina kommentarer rörande dem frånskilda varandra, syntesen får vänta ett par stycken...</p><p></p><p>1. Självinsikt och ödmjukhet. Bra, särskilt eftersom att du nu har just vänt dig till ett forum av medlemmar som i viss mån saknar det, men gillar att försöka bidra ändå.</p><p></p><p>2. Det vill vi alla, det är en av anledningarna att vi hänger här.</p><p></p><p>3. Varför det?</p><p></p><p>4. Det är uppenbart (refererar till "1") Kolla även <a href="https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-skidor/" target="_blank">den här</a> sidan, testa längdkalkylatorn. Men jag säger (utan egentligen veta vad du duger till, men lär dig då!) 184-194cm rakt av för en offpistinriktad skida till dig. Möjligen 182-188cm om du rör dig mestadels i skog eller trixig terräng.</p><p></p><p>5. OK</p><p></p><p>6. Flertydigt, väcker följdfrågor. Är det 30/70 Offpist/pist för att du nu har pistlagg, eller är det även ett framtida förhållande. Vill åka mer, är det fler/längre skiddagar som avses eller större andel offpist?</p><p></p><p>7. Lyllo dig! Såvida du inte är begränsad till totalt en ynka vecka eller två på säsongen... :lol:</p><p></p><p>8. OK. Överväger du begagnade alternativ? (Svara JA för guds skull!!)</p><p></p><p>9. Tror fan det! Varför fråga annars? <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=";)" title="Wink ;)" data-smilie="2"data-shortname=";)" /></p><p></p><p>10. (Eget tillägg från rubriken). Varför tycker du att detta är viktig info? Ska du använda hike-läget till att faktiskt tura eller bara för att det lättare tar dig nedför afterskibarens trappor till muggen i källaren? Eller..?</p><p></p><p>Hmm, summa summarum utan att ha svar på följdfrågorna ger detta vid handen tre alternativ:</p><p></p><p>- Du ska ha kvar dina pistlagg och dessutom försöka få till fler skiddagar samt komplettera dessa med ett par dugliga allround offpistskidor.</p><p></p><p>- Du kränger dina nuvarande pistlagg och fixar ett par allmountainskidor som är njutbara vid även upp till sextio, sjuttio procent pistkörning.</p><p></p><p>- Du kapitulerar och inser att det finns inget universalverktyg. Behåller dina nuvarande (eller skaffar ett par hårigare pistsmiskare) samt skaffar ett par sköna offpistlagg enligt ovan, blir frånåkt av polarna i Alpernas djuppuder (bara för att du ville gardera för piståkning) och köper ytterligare ett par, bredare, inser att du är fast, som flera andra, välkommen i klubben! :D</p><p></p><p>Egentligen finns det inga gränser hur man kan breda ut sig i det här ämnet. Egentligen tolkar jag din frågeställning som om att du bara vill ha ett par lagg (d.v.s. det mittersta alternativet) och måste därför få referera tillbaks till fakta "1". </p><p></p><p>Det är du som ska gilla skidorna, vilken typ av åkning vill du ägna dig åt? Pist eller offpist oaktat, vill du lattja omkring, hoppa och snurra, åka baklänges ibland eller är det stort och fort som gäller? Så för att du ska få mer koll i största allmänhet, testa så mycket du kan av olika typer av lagg före köp.</p><p></p><p>Med alla mina förutfattade meningar och fördomar (och din begränsande 90-100mm midja), jo nu kommer syntesen, så skulle jag vilja få dig att testa eller kika efter skidor som: Salomon Q98, Blizzard Bonafide, Black Crows Camox, Völkl Mantra, Extrem Project 100 o.dyl.. Ska du fixa budgeten är det nästan bara beg som gäller eller kanske <a href="http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30690" target="_blank">denna deal</a> 409 Euro med STH2 13 måste väl anses hålla budget</p><p></p><p>Men alla ovanstående exempel är inte lika i karaktären och detta måste du försöka förstå, och även testa vad du själv faktiskt föredrar. Skidor med rocker både fram och bak (Q98, Bonafide, Project 100) av de ovan (Ja även kommande vinters Mantra men den går utanför din budget så...) kan kännas mer lättmanövrerade i offpisten medan de med spann nästan hela vägen mot tailen i regel upplevs kunna carva bättre i pist, framförallt ge bättre skjuts ut ur sväng, än tailrockade lagg. Alla ovanstående går dock klockrent både i och utanför pist, men med skillnad i sina karaktärer.</p><p></p><p>Men det finns många, många fler som du säkert skulle trivas på... Och var absolut inte rädd att kika på på 100-110mm midja, de går oxå kanon i pist, inte minst med avseende på uppkörd alppist.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="waxoff, post: 1042474, member: 99032"] Hmm, du har inte fått så många svar på en av sajtens vanligaste frågor rörande skidor. Finns typ en gazillion trådar med liknande funderingar. En ledtråd och standardsvar å ena sidan kan vara att söka av forumet med sökordet "allmountain". Fast å andra sidan, du har några fakta (numrerade) som i vissa fall kanske kräver en djupare infallsvinkel än ett standardsvar... Okej, jag ger mig på ett försök att bena ut herrns situation... Angående dina fakta, här kommer mina kommentarer rörande dem frånskilda varandra, syntesen får vänta ett par stycken... 1. Självinsikt och ödmjukhet. Bra, särskilt eftersom att du nu har just vänt dig till ett forum av medlemmar som i viss mån saknar det, men gillar att försöka bidra ändå. 2. Det vill vi alla, det är en av anledningarna att vi hänger här. 3. Varför det? 4. Det är uppenbart (refererar till "1") Kolla även [url=https://www.freeride.se/kopguide-att-valja-ratt-skidor/]den här[/url] sidan, testa längdkalkylatorn. Men jag säger (utan egentligen veta vad du duger till, men lär dig då!) 184-194cm rakt av för en offpistinriktad skida till dig. Möjligen 182-188cm om du rör dig mestadels i skog eller trixig terräng. 5. OK 6. Flertydigt, väcker följdfrågor. Är det 30/70 Offpist/pist för att du nu har pistlagg, eller är det även ett framtida förhållande. Vill åka mer, är det fler/längre skiddagar som avses eller större andel offpist? 7. Lyllo dig! Såvida du inte är begränsad till totalt en ynka vecka eller två på säsongen... :lol: 8. OK. Överväger du begagnade alternativ? (Svara JA för guds skull!!) 9. Tror fan det! Varför fråga annars? ;) 10. (Eget tillägg från rubriken). Varför tycker du att detta är viktig info? Ska du använda hike-läget till att faktiskt tura eller bara för att det lättare tar dig nedför afterskibarens trappor till muggen i källaren? Eller..? Hmm, summa summarum utan att ha svar på följdfrågorna ger detta vid handen tre alternativ: - Du ska ha kvar dina pistlagg och dessutom försöka få till fler skiddagar samt komplettera dessa med ett par dugliga allround offpistskidor. - Du kränger dina nuvarande pistlagg och fixar ett par allmountainskidor som är njutbara vid även upp till sextio, sjuttio procent pistkörning. - Du kapitulerar och inser att det finns inget universalverktyg. Behåller dina nuvarande (eller skaffar ett par hårigare pistsmiskare) samt skaffar ett par sköna offpistlagg enligt ovan, blir frånåkt av polarna i Alpernas djuppuder (bara för att du ville gardera för piståkning) och köper ytterligare ett par, bredare, inser att du är fast, som flera andra, välkommen i klubben! :D Egentligen finns det inga gränser hur man kan breda ut sig i det här ämnet. Egentligen tolkar jag din frågeställning som om att du bara vill ha ett par lagg (d.v.s. det mittersta alternativet) och måste därför få referera tillbaks till fakta "1". Det är du som ska gilla skidorna, vilken typ av åkning vill du ägna dig åt? Pist eller offpist oaktat, vill du lattja omkring, hoppa och snurra, åka baklänges ibland eller är det stort och fort som gäller? Så för att du ska få mer koll i största allmänhet, testa så mycket du kan av olika typer av lagg före köp. Med alla mina förutfattade meningar och fördomar (och din begränsande 90-100mm midja), jo nu kommer syntesen, så skulle jag vilja få dig att testa eller kika efter skidor som: Salomon Q98, Blizzard Bonafide, Black Crows Camox, Völkl Mantra, Extrem Project 100 o.dyl.. Ska du fixa budgeten är det nästan bara beg som gäller eller kanske [url=http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30690]denna deal[/url] 409 Euro med STH2 13 måste väl anses hålla budget Men alla ovanstående exempel är inte lika i karaktären och detta måste du försöka förstå, och även testa vad du själv faktiskt föredrar. Skidor med rocker både fram och bak (Q98, Bonafide, Project 100) av de ovan (Ja även kommande vinters Mantra men den går utanför din budget så...) kan kännas mer lättmanövrerade i offpisten medan de med spann nästan hela vägen mot tailen i regel upplevs kunna carva bättre i pist, framförallt ge bättre skjuts ut ur sväng, än tailrockade lagg. Alla ovanstående går dock klockrent både i och utanför pist, men med skillnad i sina karaktärer. Men det finns många, många fler som du säkert skulle trivas på... Och var absolut inte rädd att kika på på 100-110mm midja, de går oxå kanon i pist, inte minst med avseende på uppkörd alppist. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor till Dalbello Pantera 120 - Första skidköpet. Ever!
Tillbaka
Topp