Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor till farsan
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 477938" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har vid ett antal tillfällen varit med och varit "konsult" till folk som ska köpa skidor till sina föräldrar. När det gäller just farsor så brukar jag rekommendera precis den typ av skidor som du nämner. Oftast uppskattas en allroundskida i breddsegmentet 80-87mm. Den ökade bredden jämfört med en ren pistskida ger en viss möjlighet till utflykter utanför pisten och lugnar ner skidan i största allmänhet. Generellt sett föredrar herrar i den åldern skidor med ganska mycket dämpning och med en storslalominriktad moderat skärning framför spänstiga glasfiberdominerande konstruktioner med mycket skärning och retur. Det ska vara skidor som passar för avspänd cruising helt enkelt. Rossignol är därför populär med sin gummidoftande snökontakt, vilket många uppfattar som en exklusiv känsla i skidorna. Rossignol B83, eller B3 som den hette tidigare, är ett mycket bra val. </p><p></p><p>När det gäller längden så avråder jag från att välja en för kort skida. Den generationen åkare är i grunden inkörda vid riktiga spett och blir ofta passiva och osäkra på för korta skidor, oavsett hur mycket lovord 168:orna får av Stadium-killen. Det är helt enkelt svårt att lära om på gamla dagar och man väljer med fördel en skida som kombinerar smidigheten hos en modern kortare skida med tryggheten och "real-world-conditions"-hanteringen hos en 190cm 100mm friåkningsskida. Åkningen kommer att bli både bättre och mer avslappnad om man går upp i en vettig längd. I fallet B3 ska du absolut inte gå ner längre än 184cm.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 477938, member: 12152"] Jag har vid ett antal tillfällen varit med och varit "konsult" till folk som ska köpa skidor till sina föräldrar. När det gäller just farsor så brukar jag rekommendera precis den typ av skidor som du nämner. Oftast uppskattas en allroundskida i breddsegmentet 80-87mm. Den ökade bredden jämfört med en ren pistskida ger en viss möjlighet till utflykter utanför pisten och lugnar ner skidan i största allmänhet. Generellt sett föredrar herrar i den åldern skidor med ganska mycket dämpning och med en storslalominriktad moderat skärning framför spänstiga glasfiberdominerande konstruktioner med mycket skärning och retur. Det ska vara skidor som passar för avspänd cruising helt enkelt. Rossignol är därför populär med sin gummidoftande snökontakt, vilket många uppfattar som en exklusiv känsla i skidorna. Rossignol B83, eller B3 som den hette tidigare, är ett mycket bra val. När det gäller längden så avråder jag från att välja en för kort skida. Den generationen åkare är i grunden inkörda vid riktiga spett och blir ofta passiva och osäkra på för korta skidor, oavsett hur mycket lovord 168:orna får av Stadium-killen. Det är helt enkelt svårt att lära om på gamla dagar och man väljer med fördel en skida som kombinerar smidigheten hos en modern kortare skida med tryggheten och "real-world-conditions"-hanteringen hos en 190cm 100mm friåkningsskida. Åkningen kommer att bli både bättre och mer avslappnad om man går upp i en vettig längd. I fallet B3 ska du absolut inte gå ner längre än 184cm. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor till farsan
Tillbaka
Topp