Skidor till sälen. Nackskott eller inte?

keffmonst

Medlem
Är jag helt slapp i huvudet om jag funderar på att ta med mina xxl och pontonerna till sälen över nyår?. Jag är medveten om att fallhöjden är liknande en barnbacke jämfört med vart jag brukar åka ock att snörapporten inte ser allt för lovande ut, men jag är lite sugen. Nödlösningen är väl att harva runt med mina sönderkörda seth i parken.

Viktigaste frågan är dock om alla 15 åriga jibbers kommer kolla snett på mig och mina skidor? om så är fallet så får jag nog dricka sprit i stugan istället.

XXL funkar väl alltid i alla väder? Bara att tuta och köra.
Pontoon i sälen är dock lite overkill.

Fanns plats i takboxen. Tar med hela rasket!. Nu är det bara att hoppas på att snögudarna ler mot mig och Sälen. Ska bli spännande att se hur roligt det är med XXL på 240m fallhöjd. Misstänker att det blir mycket liftåkande.

Det är inga fel med fetingar i Sälen nu!
För det har kommit riktigt fin snö sista tiden, synd bara att den är bortblåst på kalfjället men i skogen så är Pontoon inte overkill :)

Senast ändrad:
Körde med ett par atomic BC förra helgen och de ångrar jag inte även om de fick sig några små revor ;) kör på bara!

Fått dagsfärska rapporter om att breda midjor är en bra idé i Sälen just nu.
Åtminstone på vissa ställen..
Kör loss för tusan. Om inte annat så kommer du att åka snabbast..:)

Spännande förhållanden i Sälenfjällen för ögonblicket. I utanförpisten varierar snödjupet mellan 2 och 80 cm. Generellt är snön bortblåst på branta partier ovanför trädgränsen men ligger djup och "bottenlös" i många skogspartier. Eftersom snön i allmänhet inte är skiktad krävs det både fart och feta skidor för att få flyt ...

Risken att repa skidorna är dock överhängande och det gäller att kryssa lugnt och försiktigt över de partier där snötäcket bara är någon cm djupt (tunnt).

/MM

Liten uppdatering till er som ska till Sälen inom kort. Jag hade absolut användning av mina fetskidor under veckan. Av 8 dagar blev det 3 st på pontoonerna. Så om man inte är rädd för att promenera lite så finns det sjukt mycket fin snö.

Tillbaka
Topp