Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor till snowboardåkare
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="KOTJ_MF" data-source="post: 916995" data-attributes="member: 16824"><p>Det verkar inte, av vad jag läst på diverse forum, skilja så mycket i flex mellan Opus och Bacon. Och precis som Lima-ko skriver så är det inte på den punkten mitt val avgörs, utan nu handlar det mer om hur jag kommer att uppleva en bredare skida jämfört med sist jag hade stavar i händerna.</p><p></p><p>Jag kommer tyvärr inte att testa några modeller innan köp utan har tänkt att beställa så fort jag bestämt mig...om jag lyckas med den bedriften. När det gäller pjäxor så slog jag till på förra årets modell av Salomon Impact 9. Jag hade kanske kunnat välja en något mjukare pjäxa (än 110), men den sitter riktigt bra på foten och priset gick inte att klaga på.</p><p></p><p>Om jag ska försöka konkretisera mitt dilemma handlar det nu om följande:</p><p></p><p>Är det värt att välja Opus till förmån för bättre flyt jämfört med Bacon, eller tappar Opus så mycket i smidighet att Bacon är ett klokare val. Utifrån att jag kör en del pist men skarp ogillar hårt/isigt underlag och aldrig riktigt har förstått tjusningen med carving när man kan köra sladdsväng, ska jag bara släppa sargen och slå till på ett par 118mm som första och enda skida på över ett decennium eller är det rent vansinne? Alternativet är att ta det "säkrare" och 10mm smalare alternativet men med risk att jag undrar vart flytet och den goa surfkänslan tog vägen (?)</p><p></p><p>Är det nån som gått från smalare skidor till bredare ( runt 110mm) som generellt kan beskriva upplevelsen? Eller nån som gått från bräda till skidor som kan beskriva skillnaden i känsla i förhållande till bredden på skida? (känslan sitter givetvis även i andra saker än midjebredd och skiljer sig mellan olika modeller med samma bredd, men ändå...).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="KOTJ_MF, post: 916995, member: 16824"] Det verkar inte, av vad jag läst på diverse forum, skilja så mycket i flex mellan Opus och Bacon. Och precis som Lima-ko skriver så är det inte på den punkten mitt val avgörs, utan nu handlar det mer om hur jag kommer att uppleva en bredare skida jämfört med sist jag hade stavar i händerna. Jag kommer tyvärr inte att testa några modeller innan köp utan har tänkt att beställa så fort jag bestämt mig...om jag lyckas med den bedriften. När det gäller pjäxor så slog jag till på förra årets modell av Salomon Impact 9. Jag hade kanske kunnat välja en något mjukare pjäxa (än 110), men den sitter riktigt bra på foten och priset gick inte att klaga på. Om jag ska försöka konkretisera mitt dilemma handlar det nu om följande: Är det värt att välja Opus till förmån för bättre flyt jämfört med Bacon, eller tappar Opus så mycket i smidighet att Bacon är ett klokare val. Utifrån att jag kör en del pist men skarp ogillar hårt/isigt underlag och aldrig riktigt har förstått tjusningen med carving när man kan köra sladdsväng, ska jag bara släppa sargen och slå till på ett par 118mm som första och enda skida på över ett decennium eller är det rent vansinne? Alternativet är att ta det "säkrare" och 10mm smalare alternativet men med risk att jag undrar vart flytet och den goa surfkänslan tog vägen (?) Är det nån som gått från smalare skidor till bredare ( runt 110mm) som generellt kan beskriva upplevelsen? Eller nån som gått från bräda till skidor som kan beskriva skillnaden i känsla i förhållande till bredden på skida? (känslan sitter givetvis även i andra saker än midjebredd och skiljer sig mellan olika modeller med samma bredd, men ändå...). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidor till snowboardåkare
Tillbaka
Topp