Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
skidorna över sommaren?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 160665" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har faktiskt erfarenheter av den direkta motsatsen. Jag har vid ett antal tillfällen mätt det verkliga din-värdet (i utlösningssimulator-maskin eller vad det heter) och har då konstaterat att gamla bindningar ofta ligger lägre i reellt din-tal än nya. Då menar jag gamla som i runt tio år gamla eller äldre. Det är kanske inte ofta folk åker med så åldersstigna bindningar, men för mig som mestadels kör på 997:or är det en viktig fråga. Exempelvis mättes en Salomon 997 Equipe från tidigt 90-tal med DIN 11-17 inställd på 12 upp till din 9 och därefter mättes en nästan ny S916 inställd på 12 till 12,1. En gammal S900 från -97 visade sig ligga på 8 trots 10 på skalan osv. Det kan naturligtvis vara så att dom gamla bindningarna hade ett lågt värde redan från början medans den nya inte hade det och jag har inte gjort tillräckligt många mätningar för att statistiskt säkerställa resultatet, men det räcker iaf för att jag ska skruva ner mina bindningar för säkerhets skull. För min egen del finns det ingen risk för att jag ska glömma att ställa om bindningarna igen till hösten, eftersom jag alltid ändå ligger lägre i din-skala på försäsongen än på våren när man är fullt ut skidtränad. Dessutom brukar jag dra ner så mycket att det är fullständigt omöjligt att inte märka att bindningen är slapp om man skulle kliva i. </p><p></p><p>Jag måste dock påpeka att jag inte egentligen tror att det blir någon skillnad, iaf inte på några års sikt. Bindningarna står ju hårt skruvade under tiden oktober-maj ändå. Skulle det verkligen påverka hade man ju i så fall behövt lossa fjädertrycket efter varje åkdag. Det vore intressant att ta en ny bindning och skruva den ena tådelen helt i botten och låta den andra vara helt slapp och sen låta båda ligga i fem år orörda. Då hade man ju direkt kunnat ge ett svar på frågan. Att en skidbutik säger det ena eller det andra spelar mindre roll för min egen uppfattning. Man får höra det ena dummare än det andra från skidförsäljare (iofs är Udéns ett av dom få undantagen från den regeln).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 160665, member: 12152"] Jag har faktiskt erfarenheter av den direkta motsatsen. Jag har vid ett antal tillfällen mätt det verkliga din-värdet (i utlösningssimulator-maskin eller vad det heter) och har då konstaterat att gamla bindningar ofta ligger lägre i reellt din-tal än nya. Då menar jag gamla som i runt tio år gamla eller äldre. Det är kanske inte ofta folk åker med så åldersstigna bindningar, men för mig som mestadels kör på 997:or är det en viktig fråga. Exempelvis mättes en Salomon 997 Equipe från tidigt 90-tal med DIN 11-17 inställd på 12 upp till din 9 och därefter mättes en nästan ny S916 inställd på 12 till 12,1. En gammal S900 från -97 visade sig ligga på 8 trots 10 på skalan osv. Det kan naturligtvis vara så att dom gamla bindningarna hade ett lågt värde redan från början medans den nya inte hade det och jag har inte gjort tillräckligt många mätningar för att statistiskt säkerställa resultatet, men det räcker iaf för att jag ska skruva ner mina bindningar för säkerhets skull. För min egen del finns det ingen risk för att jag ska glömma att ställa om bindningarna igen till hösten, eftersom jag alltid ändå ligger lägre i din-skala på försäsongen än på våren när man är fullt ut skidtränad. Dessutom brukar jag dra ner så mycket att det är fullständigt omöjligt att inte märka att bindningen är slapp om man skulle kliva i. Jag måste dock påpeka att jag inte egentligen tror att det blir någon skillnad, iaf inte på några års sikt. Bindningarna står ju hårt skruvade under tiden oktober-maj ändå. Skulle det verkligen påverka hade man ju i så fall behövt lossa fjädertrycket efter varje åkdag. Det vore intressant att ta en ny bindning och skruva den ena tådelen helt i botten och låta den andra vara helt slapp och sen låta båda ligga i fem år orörda. Då hade man ju direkt kunnat ge ett svar på frågan. Att en skidbutik säger det ena eller det andra spelar mindre roll för min egen uppfattning. Man får höra det ena dummare än det andra från skidförsäljare (iofs är Udéns ett av dom få undantagen från den regeln). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
skidorna över sommaren?
Tillbaka
Topp