Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
skidorna över sommaren?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 160735" data-attributes="member: 12152"><p>Nuså... plötsligt får vi se lite intensitet på forumet. Det hör till ovanligheterna så här på den sömniga vårkanten. Du behärskar ditt språk väl dessutom. Det var därför jag antog att det fanns någon form av skolning i botten och teknisk lär den ju knappast vara med tanke på din attityd. </p><p></p><p>Du missar dock en viktig poäng i ditt kåseri. Du sitter faktiskt och läser i ett skidforum avsett just för utrustningsfrågor och jag känner mig som inbiten prylbög med en ständig nyfikenhet rörande olika skidrelaterade tekniska frågor som precis i målgruppen för ett diskussionsforum av den här typen. Det är knappast jag som har hamnat lite snett i tillvaron om du stör dig på att en sådan fråga kommer upp. Varför i hela friden ödlsar du din tid med att sitta och läsa ämnen här om du inte bryr dig om utrustning?</p><p></p><p>Sen ber jag om att få upplysa herrn om att vintern faktiskt inte är slut än. Därför känns uttalandet "åka säkert och stabilt nästa vinter" lätt avslöjande. Varje seriös åkare vet att det fortfarande är några veckors kvalitetsåkning kvar av den här säsongen. Själv sitter jag och monterar upp ett par nya bredlagg inför helgens åkning. Inte kick-off dock, utan en helt vanlig Åre-helg. Inga alper, men det får duga som själavård i all vårmisär.</p><p></p><p>Det ligger för övrigt allt annat än samlaranda bakom det faktum att jag fortfarande använder bindningar från mitten på 90-talet och det hör till normal allmänbildning för besökare av det här forumet att veta varför. Jag ska inte nedvärdera din kunskap, utan bjuder istället på en snabb lektion i ämnet: Det finns ingen bindning i årets och de senaste åtta säsongernas sortiment från Salomon som når samma brillianta kombination mellan stabilitet, lagom hård fjäder och låg vikt som återfinns hos 997 Eq. Den relativt nya 914 Lab kommer nära iom övergången till 916:s bottenplatta, men den har en sämre breddjustering på tådelen. 914 FIS och dess kloner är ett skämt i sammanhanget. Inget som du som omedveten behöver bry dig om naturligtvis, men för mig spelar det roll och ska man föra sig på det här forumet utan att göra bort sig behöver man känna till det. Att Salomon bytte bottenplatta i mitten på -90-talet från en vridstyv sådan till en enklare 850-baserad halvslapp plastvariant för att minska tillverkningskostnaderna är såklart inget du känner till heller, för då hade du ju aldrig reagerat på frågan.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 160735, member: 12152"] Nuså... plötsligt får vi se lite intensitet på forumet. Det hör till ovanligheterna så här på den sömniga vårkanten. Du behärskar ditt språk väl dessutom. Det var därför jag antog att det fanns någon form av skolning i botten och teknisk lär den ju knappast vara med tanke på din attityd. Du missar dock en viktig poäng i ditt kåseri. Du sitter faktiskt och läser i ett skidforum avsett just för utrustningsfrågor och jag känner mig som inbiten prylbög med en ständig nyfikenhet rörande olika skidrelaterade tekniska frågor som precis i målgruppen för ett diskussionsforum av den här typen. Det är knappast jag som har hamnat lite snett i tillvaron om du stör dig på att en sådan fråga kommer upp. Varför i hela friden ödlsar du din tid med att sitta och läsa ämnen här om du inte bryr dig om utrustning? Sen ber jag om att få upplysa herrn om att vintern faktiskt inte är slut än. Därför känns uttalandet "åka säkert och stabilt nästa vinter" lätt avslöjande. Varje seriös åkare vet att det fortfarande är några veckors kvalitetsåkning kvar av den här säsongen. Själv sitter jag och monterar upp ett par nya bredlagg inför helgens åkning. Inte kick-off dock, utan en helt vanlig Åre-helg. Inga alper, men det får duga som själavård i all vårmisär. Det ligger för övrigt allt annat än samlaranda bakom det faktum att jag fortfarande använder bindningar från mitten på 90-talet och det hör till normal allmänbildning för besökare av det här forumet att veta varför. Jag ska inte nedvärdera din kunskap, utan bjuder istället på en snabb lektion i ämnet: Det finns ingen bindning i årets och de senaste åtta säsongernas sortiment från Salomon som når samma brillianta kombination mellan stabilitet, lagom hård fjäder och låg vikt som återfinns hos 997 Eq. Den relativt nya 914 Lab kommer nära iom övergången till 916:s bottenplatta, men den har en sämre breddjustering på tådelen. 914 FIS och dess kloner är ett skämt i sammanhanget. Inget som du som omedveten behöver bry dig om naturligtvis, men för mig spelar det roll och ska man föra sig på det här forumet utan att göra bort sig behöver man känna till det. Att Salomon bytte bottenplatta i mitten på -90-talet från en vridstyv sådan till en enklare 850-baserad halvslapp plastvariant för att minska tillverkningskostnaderna är såklart inget du känner till heller, för då hade du ju aldrig reagerat på frågan. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
skidorna över sommaren?
Tillbaka
Topp