Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidort 2017
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="WITMatrix" data-source="post: 359518" data-attributes="member: 49214"><p>Nu ær jag inte jætteinsatt inom orådet så se det hær som mina funderingar och tankar och inte nått vetenskapligt bevisat! Samt att det kanske inte har så mycket med inlægget att gøra.</p><p></p><p>Vill tillføra lite angående miljøaspekten som kommer att påverka skidorterna. Den globala uppværmningen ju inget vi kan blunda før længre! Bevis efter bevis dyker ju upp att vi har påverkat mkt. mer æn vad vi først trodde samt att efterverkningarna av det nu går mkt. raskare æn førvæntat...</p><p></p><p>Va tidigare en av dom som sa: "æh...det løser sig. Det har ju varit stora væderførændringar førr genom tiderna!" Jag tænker inte så længre. Har inte gått och blivit aktivist, miljøkæmpe eller nått sånt men det har fått mig att fundera! Om det hær ær något som fortsætter i den hær takten kommer vi ju mærka radikala førændringar snart.</p><p></p><p>Dt ær ju alarmerande att vædret skiftar så pass mkt från sæsong till sæsong som det gør. Nått år kommer det ingen snø, næsta år kommer det så in i helvete. Vi har ju længe haft væder som varit stabilt och det var små førændringar från år till år. Kan ju tyda på kollaps.</p><p></p><p>Minns nær jag føddes, eller minns och minns, men fått det berættat att då hade sundet mellan Helsingborg och Helsingør hade frusit igen! Vi snackar 2km istæcke i ett sund med kraftig genomstrømning av vatten. Nu ær det ju næstan badtemperatur året runt, skæmt åtsido men vi snackar alltså bara om 23 år och så stor førændring. Jag har æven minnen och bilder av ganska mkt snø, før att vara i Skåne. </p><p></p><p>Trædgrænsen i fjællen kryper stadigt høgre upp, glaciærer smælter bort (har føljt detta ganska mkt då jag tycker om att gå på glaciær), polerna smælter bort!</p><p>Kontentan av detta ær då, att troligen kortas snart sæsongerna ner, blir mindre snø...det i sin tur leder till mindre besøkare som leder till att føretagen som driver anlæggningarna kursar = ingen skidåkning før alla jibbers!</p><p></p><p>Såg An Inconvenient Truth, eller En obekvæm sanning som den væl heter på svenska. Trodde inte jag efteråt skulle sitta med en sån obehagskænsla i kroppen och att den faktiskt skulle få mig till att tænka lite på vad man kan gøra som typ stænga av lyset efter sig m.m. Allt sånt som man hørt sen man va liten.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="WITMatrix, post: 359518, member: 49214"] Nu ær jag inte jætteinsatt inom orådet så se det hær som mina funderingar och tankar och inte nått vetenskapligt bevisat! Samt att det kanske inte har så mycket med inlægget att gøra. Vill tillføra lite angående miljøaspekten som kommer att påverka skidorterna. Den globala uppværmningen ju inget vi kan blunda før længre! Bevis efter bevis dyker ju upp att vi har påverkat mkt. mer æn vad vi først trodde samt att efterverkningarna av det nu går mkt. raskare æn førvæntat... Va tidigare en av dom som sa: "æh...det løser sig. Det har ju varit stora væderførændringar førr genom tiderna!" Jag tænker inte så længre. Har inte gått och blivit aktivist, miljøkæmpe eller nått sånt men det har fått mig att fundera! Om det hær ær något som fortsætter i den hær takten kommer vi ju mærka radikala førændringar snart. Dt ær ju alarmerande att vædret skiftar så pass mkt från sæsong till sæsong som det gør. Nått år kommer det ingen snø, næsta år kommer det så in i helvete. Vi har ju længe haft væder som varit stabilt och det var små førændringar från år till år. Kan ju tyda på kollaps. Minns nær jag føddes, eller minns och minns, men fått det berættat att då hade sundet mellan Helsingborg och Helsingør hade frusit igen! Vi snackar 2km istæcke i ett sund med kraftig genomstrømning av vatten. Nu ær det ju næstan badtemperatur året runt, skæmt åtsido men vi snackar alltså bara om 23 år och så stor førændring. Jag har æven minnen och bilder av ganska mkt snø, før att vara i Skåne. Trædgrænsen i fjællen kryper stadigt høgre upp, glaciærer smælter bort (har føljt detta ganska mkt då jag tycker om att gå på glaciær), polerna smælter bort! Kontentan av detta ær då, att troligen kortas snart sæsongerna ner, blir mindre snø...det i sin tur leder till mindre besøkare som leder till att føretagen som driver anlæggningarna kursar = ingen skidåkning før alla jibbers! Såg An Inconvenient Truth, eller En obekvæm sanning som den væl heter på svenska. Trodde inte jag efteråt skulle sitta med en sån obehagskænsla i kroppen och att den faktiskt skulle få mig till att tænka lite på vad man kan gøra som typ stænga av lyset efter sig m.m. Allt sånt som man hørt sen man va liten. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidort 2017
Tillbaka
Topp