Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidpatrullör/fylla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="rodney_piston" data-source="post: 1253217" data-attributes="member: 163608"><p>Jag kan erkänna att även jag tar mig en öl till lunchen ibland. Kanske t o m två tre när vårsolen gassar. Men jag glider inte runt aspackad på utrustning jag inte behärskar bland barn och amatörer. </p><p></p><p>Jag vill inte propsa på något totalförbud. Jag seglar en del. Den gamla sjöfyllerilagen var ganska fri, under eget ansvar. Men det missköttes av en viss kategori människor som kanske inte hade världens bästa sjövana. Det blev olyckor och 2010 skärptes sjöfyllerilagen i likhet med nykterhetslagen för vägtrafik. Med påföljden att folk har varit tjuriga i flera år nu. Robert Aschberg skrev ledare om båtfolks rätt att få ratta runt I valfri grad av salongsberusning. I en riksdagsmotion går moderaterna ut med att 0.2 promille är orimligt och pekar på Norge som har 0,8. </p><p></p><p>0,2 ska väl vara ungefär en starköl? Kan man räkna att 0,8 är 3-4 starköl?? Isåfall kan det vara rimligt. Måste man ha en gräns så hmm ja där någonstans?? Men det bästa är väl om folk kan använda sitt sunda förnuft,,? </p><p></p><p>De jag pratade om var långt långt förbi 0,8. Klockan var 18 och Kläppens toppstuga höll på att stänga. De kunde tagit gondolen ner. De Kunde absolut inte gå rakt som var kriteriet i den gamla sjöfyllerilagen. De var mer som Robert Aschberg vid 2,1 promille [MEDIA=youtube]ovEBJoI-0H0[/MEDIA]</p><p></p><p>Jag har såklart varit med om fler exempel. Men det här hade kunnat sluta riktigt illa.</p><p></p><p>Så jag tycker att det vore nice om någon kunde spärra lite liftkort där det behövs. Om de regler och påföljder som finns efterlevs så kanske det slipper bli olyckor, rubriker och lagar??</p><p></p><p>Men det klart det är svårt. Det tjänas väl in några spänn på biran?? </p><p></p><p>Insaxat från Slao (det är alltså inte Jag som strösslar versaler kors och tvärs helt emot svenska skrivregler. Måste vara någon som tänker tyskt eller engelskt som har tåtat ihop det här)</p><p></p><p><em>Alkohol är lika olämpligt vid utförsåkning som i andra trafiksammanhang. </em></p><p><em>Person som är berusad eller drogpåverkad avvisas</em></p><p><em></em></p><p><em>2. ANPASSA FARTEN och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet.</em></p><p><em></em></p><p><em>5. STANNA BARA DÄR DU SYNS. Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig. Kör du omkull – </em></p><p><em>lämna nedfarten fri så snabbt som möjligt</em></p><p><em></em></p><p><em>KONSUMENTENS ANSVAR </em></p><p><em>Konsumenten är skyldig att rätta sig efter de särskilda </em></p><p><em>anvisningar för Skidanläggningens användande </em></p><p><em>och internationella åkregler, vilka återfinns i SLAO:s </em></p><p><em>”Lilla gula” och SLAO:s ”Lilla gröna” samt lokala </em></p><p><em>säkerhetsföreskrifter som Säljaren meddelar. </em></p><p><em>Om konsumenten bryter mot säkerhetsföreskrifterna </em></p><p><em>och äventyrar säkerheten i Skidanläggningen eller </em></p><p><em>i övrigt begår ett väsentligt avtalsbrott har Säljaren </em></p><p><em>rätt att häva Avtalet.</em></p><p><em></em></p><p><em>Om åkaren bryter mot anläggningens regler kan </em></p><p><em>anläggningen spärra åkpasset.</em></p><p><em></em></p><p><em>ANSVARSFÖRHÅLLANDEN </em></p><p><em>→ All utförsåkning sker med eget ansvar. Välj nedfarter utifrån din egen </em></p><p><em>kunskapsnivå och erfarenhet. Anpassa farten och åksätt till terräng, </em></p><p><em>utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet. </em></p><p><em>→ Åkaren förväntas följa de regler och anvisningar som finns. Följ </em></p><p><em>anvisningar för lift och nedfart. Om åkaren bryter mot regler och </em></p><p><em>äventyrar säkerheten kan hen avhysas och åkpasset spärras. </em></p><p></p><p>Jag var så säker på att det fanns någon gammal testgrej när Stig Strand åker skidor och dricker alkohol typ som det här från trafikmaggat men jag hittar inget på Youtube.</p><p></p><p>[MEDIA=youtube]okwUZMJ-Iq0[/MEDIA]</p><p></p><p>Har sett Stig sitta och dricka vin och blandat med vita pro tabletter i Hemavan så någon absolutist är han inte.</p><p></p><p>Värst vilken moralpolis man har blivit.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="rodney_piston, post: 1253217, member: 163608"] Jag kan erkänna att även jag tar mig en öl till lunchen ibland. Kanske t o m två tre när vårsolen gassar. Men jag glider inte runt aspackad på utrustning jag inte behärskar bland barn och amatörer. Jag vill inte propsa på något totalförbud. Jag seglar en del. Den gamla sjöfyllerilagen var ganska fri, under eget ansvar. Men det missköttes av en viss kategori människor som kanske inte hade världens bästa sjövana. Det blev olyckor och 2010 skärptes sjöfyllerilagen i likhet med nykterhetslagen för vägtrafik. Med påföljden att folk har varit tjuriga i flera år nu. Robert Aschberg skrev ledare om båtfolks rätt att få ratta runt I valfri grad av salongsberusning. I en riksdagsmotion går moderaterna ut med att 0.2 promille är orimligt och pekar på Norge som har 0,8. 0,2 ska väl vara ungefär en starköl? Kan man räkna att 0,8 är 3-4 starköl?? Isåfall kan det vara rimligt. Måste man ha en gräns så hmm ja där någonstans?? Men det bästa är väl om folk kan använda sitt sunda förnuft,,? De jag pratade om var långt långt förbi 0,8. Klockan var 18 och Kläppens toppstuga höll på att stänga. De kunde tagit gondolen ner. De Kunde absolut inte gå rakt som var kriteriet i den gamla sjöfyllerilagen. De var mer som Robert Aschberg vid 2,1 promille [MEDIA=youtube]ovEBJoI-0H0[/MEDIA] Jag har såklart varit med om fler exempel. Men det här hade kunnat sluta riktigt illa. Så jag tycker att det vore nice om någon kunde spärra lite liftkort där det behövs. Om de regler och påföljder som finns efterlevs så kanske det slipper bli olyckor, rubriker och lagar?? Men det klart det är svårt. Det tjänas väl in några spänn på biran?? Insaxat från Slao (det är alltså inte Jag som strösslar versaler kors och tvärs helt emot svenska skrivregler. Måste vara någon som tänker tyskt eller engelskt som har tåtat ihop det här) [I]Alkohol är lika olämpligt vid utförsåkning som i andra trafiksammanhang. Person som är berusad eller drogpåverkad avvisas 2. ANPASSA FARTEN och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet. 5. STANNA BARA DÄR DU SYNS. Måste du stanna – gör det där du syns väl och där andra kan köra om dig. Kör du omkull – lämna nedfarten fri så snabbt som möjligt KONSUMENTENS ANSVAR Konsumenten är skyldig att rätta sig efter de särskilda anvisningar för Skidanläggningens användande och internationella åkregler, vilka återfinns i SLAO:s ”Lilla gula” och SLAO:s ”Lilla gröna” samt lokala säkerhetsföreskrifter som Säljaren meddelar. Om konsumenten bryter mot säkerhetsföreskrifterna och äventyrar säkerheten i Skidanläggningen eller i övrigt begår ett väsentligt avtalsbrott har Säljaren rätt att häva Avtalet. Om åkaren bryter mot anläggningens regler kan anläggningen spärra åkpasset. ANSVARSFÖRHÅLLANDEN → All utförsåkning sker med eget ansvar. Välj nedfarter utifrån din egen kunskapsnivå och erfarenhet. Anpassa farten och åksätt till terräng, utrustning, väderlek och din egen åkskicklighet. → Åkaren förväntas följa de regler och anvisningar som finns. Följ anvisningar för lift och nedfart. Om åkaren bryter mot regler och äventyrar säkerheten kan hen avhysas och åkpasset spärras. [/I] Jag var så säker på att det fanns någon gammal testgrej när Stig Strand åker skidor och dricker alkohol typ som det här från trafikmaggat men jag hittar inget på Youtube. [MEDIA=youtube]okwUZMJ-Iq0[/MEDIA] Har sett Stig sitta och dricka vin och blandat med vita pro tabletter i Hemavan så någon absolutist är han inte. Värst vilken moralpolis man har blivit. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidpatrullör/fylla
Tillbaka
Topp