Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidpatrullör/fylla
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Famski" data-source="post: 1253767" data-attributes="member: 180443"><p>Problematiken jag ser med att sitta och ta en eller två öl till lunchen (vilket såklart är superskönt på en soldränkt terass) är ju att ens omdöme och reaktionsförmåga påverkas även av detta hur duktig skidåkare man än är. Resonemanget att man är duktig skidåkare, kan hantera sin utrustning och tar det lugnare efter lunch hjälper föga om man kör på någon och blir lite detsamma som att säga att man kan ta en eller två öl och sen köra bil för man är professionell bilförare och minsann kan hantera sin bil, vilket jag tror få skulle tycka är en acceptabel inställning. Problemt är framförallt om man kör på någon annan så den skadas då ser jag det som djupt ansvarslöst och då bör man ställas till svars för ”fylleåkning” om man ölat eller bubblat till lunch. Riskerar man bara att skada sig själv så vore det en sak, men så är det ju inte i pisterna. Det går ju dessutom väldigt fort i pisterna med dagens utrustning, fortare än du får köra i tätort med bil och det är ofta minst lika mycket ”trafik” om inte mer i pisterna och folk som kör hit och dit.</p><p></p><p>För en som även gillar båtliv och skärgården så är nog de skärpta reglerna där av godo trots allt. När det var fritt fram så kanske det fungerar om de flesta tuffar runt med en tändkulemotor i 5-6 knop eller seglar, men så ser det ju inte ut runt sjökrogarna idag. Nu är det många aluminiumspjut på 8-10 meter, 6-800 hk och 60 knop. Möter inte gärna en sådan med en befälhavare med 2-3 öl innanför västen. Detta var ju standardsvaret när Kustbevakningen plockade sjöfyllon som stod och svajade på däck. </p><p>”Hur mkt har du druckit?”</p><p>” Två öl”</p><p>” Tror du druckit betydligt mer än så!”</p><p>”Två, max tre öl”</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Famski, post: 1253767, member: 180443"] Problematiken jag ser med att sitta och ta en eller två öl till lunchen (vilket såklart är superskönt på en soldränkt terass) är ju att ens omdöme och reaktionsförmåga påverkas även av detta hur duktig skidåkare man än är. Resonemanget att man är duktig skidåkare, kan hantera sin utrustning och tar det lugnare efter lunch hjälper föga om man kör på någon och blir lite detsamma som att säga att man kan ta en eller två öl och sen köra bil för man är professionell bilförare och minsann kan hantera sin bil, vilket jag tror få skulle tycka är en acceptabel inställning. Problemt är framförallt om man kör på någon annan så den skadas då ser jag det som djupt ansvarslöst och då bör man ställas till svars för ”fylleåkning” om man ölat eller bubblat till lunch. Riskerar man bara att skada sig själv så vore det en sak, men så är det ju inte i pisterna. Det går ju dessutom väldigt fort i pisterna med dagens utrustning, fortare än du får köra i tätort med bil och det är ofta minst lika mycket ”trafik” om inte mer i pisterna och folk som kör hit och dit. För en som även gillar båtliv och skärgården så är nog de skärpta reglerna där av godo trots allt. När det var fritt fram så kanske det fungerar om de flesta tuffar runt med en tändkulemotor i 5-6 knop eller seglar, men så ser det ju inte ut runt sjökrogarna idag. Nu är det många aluminiumspjut på 8-10 meter, 6-800 hk och 60 knop. Möter inte gärna en sådan med en befälhavare med 2-3 öl innanför västen. Detta var ju standardsvaret när Kustbevakningen plockade sjöfyllon som stod och svajade på däck. ”Hur mkt har du druckit?” ” Två öl” ” Tror du druckit betydligt mer än så!” ”Två, max tre öl” [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skidpatrullör/fylla
Tillbaka
Topp