Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidrecensioner Från Skidtestarhelgen i Lindvallen
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1053527" data-attributes="member: 13861"><p>Att köra Spur i försäsongsföre i Lindvallen är så många fel att <a href="http://[MEDIA=youtube" target="_blank">23U1YlpGjZQ]inte[/MEDIA] ens den salige Brasse</a> skulle ha kunnat förklara hur fel det är. Så många fel finns inte. Men... med det sagt:</p><p></p><p>Jag lyckades lura av Johan Jonsson ett par teamsamples från i fjol som enligt JJ är 5% styvare än dom som (knappt) finns i butik i vinter. Rejäla saker med andra ord. Men inte omöjliga, långt därifrån. Skidorna är styva som fasen för att vara en 125 mm-skida och tailen är ganska biffig. Jag funderade, mätte och lusläste på TGR innan jag bestämde mig för att montera +1 från den markerade linjen. Jag tror det blev -9 från true center, men är inte helt säker så här på rak arm. För att få lite bakgrund, jag är 185 cm, 90 kg och föredrar en hyfsat energisnål åkstil. </p><p></p><p>På snön känns dom betydligt mindre biffiga än man kan tro vid en första anblick och handflexning. Vi snackar inte följsamt eller lättsamt som en Rocker 2 eller liknande men inga större problem att få runt i skog, det här är trots allt ganska mycket skida och den måste köras aktivt, inte slöåkas. Men så fort du gör det är den rent av sjukligt stabil, flyter extremt bra och håller spåret även i rejält höga farter och stora svängar utan att wobbla eller styra snett. Och det är den åkningen som den trivs bäst med, det är absolut ingen hopp-å-lekskida. Tailen är ganska låg och styv och den ger inte utrymme för mycket spel med balanspunkten eller ger speciellt mycket tillbaka när du försöker poppa. Den är ganska ordentligt dämpad men inte till vansinne, och en blandning av poppel och bambu i kärnan ihop med kolfiberspetsarna adderar en hel del lättsamhet till känslan. Däremot så tycker jag inte att den är svår att få in i sväng. Det krävs absolut inte en massa plöstryck för att den ska svänga, det funkar fint med en hyfsat centrerad stance. Kort sagt, Spur är en ytterst direktionell charger med rejält med flyt. En helt fantastisk storbergsskida för den som vill åka fort med spetsarna i fallinjen så ofta det går. Säg La Grave, Engelberg, Andermatt eller Cham och dom kommer helt till sin rätt.</p><p></p><p>Däremot måste kanterna hängas och detunas i ändarna för att den ska funka optimalt. Annars blir den alldeles för huggig och trög, även i lite mjukare snö.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1053527, member: 13861"] Att köra Spur i försäsongsföre i Lindvallen är så många fel att [url=[MEDIA=youtube]23U1YlpGjZQ]inte[/MEDIA] ens den salige Brasse[/url] skulle ha kunnat förklara hur fel det är. Så många fel finns inte. Men... med det sagt: Jag lyckades lura av Johan Jonsson ett par teamsamples från i fjol som enligt JJ är 5% styvare än dom som (knappt) finns i butik i vinter. Rejäla saker med andra ord. Men inte omöjliga, långt därifrån. Skidorna är styva som fasen för att vara en 125 mm-skida och tailen är ganska biffig. Jag funderade, mätte och lusläste på TGR innan jag bestämde mig för att montera +1 från den markerade linjen. Jag tror det blev -9 från true center, men är inte helt säker så här på rak arm. För att få lite bakgrund, jag är 185 cm, 90 kg och föredrar en hyfsat energisnål åkstil. På snön känns dom betydligt mindre biffiga än man kan tro vid en första anblick och handflexning. Vi snackar inte följsamt eller lättsamt som en Rocker 2 eller liknande men inga större problem att få runt i skog, det här är trots allt ganska mycket skida och den måste köras aktivt, inte slöåkas. Men så fort du gör det är den rent av sjukligt stabil, flyter extremt bra och håller spåret även i rejält höga farter och stora svängar utan att wobbla eller styra snett. Och det är den åkningen som den trivs bäst med, det är absolut ingen hopp-å-lekskida. Tailen är ganska låg och styv och den ger inte utrymme för mycket spel med balanspunkten eller ger speciellt mycket tillbaka när du försöker poppa. Den är ganska ordentligt dämpad men inte till vansinne, och en blandning av poppel och bambu i kärnan ihop med kolfiberspetsarna adderar en hel del lättsamhet till känslan. Däremot så tycker jag inte att den är svår att få in i sväng. Det krävs absolut inte en massa plöstryck för att den ska svänga, det funkar fint med en hyfsat centrerad stance. Kort sagt, Spur är en ytterst direktionell charger med rejält med flyt. En helt fantastisk storbergsskida för den som vill åka fort med spetsarna i fallinjen så ofta det går. Säg La Grave, Engelberg, Andermatt eller Cham och dom kommer helt till sin rätt. Däremot måste kanterna hängas och detunas i ändarna för att den ska funka optimalt. Annars blir den alldeles för huggig och trög, även i lite mjukare snö. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidrecensioner Från Skidtestarhelgen i Lindvallen
Tillbaka
Topp