Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidresa med instruktörer och Off-Pist
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jonny_S" data-source="post: 1007851" data-attributes="member: 842"><p>Hej!</p><p></p><p>Som en av de ansvariga för Friluftsfrämjandet Utbildningsteam Väst/Bengtsfors Lokalavdelnings skidaktiviteter tänkte jag bidra med lite information för att reda ut ev frågetecken kring EuroSki.</p><p></p><p>EuroSki är en aktivitet som genomförts under 25 år. Arrangörer är Friluftsfrämjandet, sedan några år tillbaka Bengtsfors Lokalavdelning, innan dess var det Friluftsfrämjnadet Bohuslän-Dals distrikt som var arrangörer. </p><p>Resmålen har varierat, Österrike, Frankrike, Schweiz är de länder som vanligtvis besöks. Ibland stavar vi ortnamnen rätt, men vi är bättre på stavarbete i backen.</p><p></p><p>Aktiviteten som sådan har ett upplägg som i mycket liknar UCPA.</p><p>Friluftsfrämjandet och UCPA har inget med varandra att göra även om man i Sverige ibland hör liknelsen "Frankrikes svar på Friluftsfrämjandet" om UCPA.</p><p>UCPA är mycket bra, jag har åkt på flera resor med dem, deras guider är bra, om än inte alltid så lokala, Frankrike är ett stort land.</p><p></p><p>Sedan några år använder Friluftsfrämjandet Bengtsfors Lokalavdelning sig av Bikan Resor för att få hjälp med buss, boende mm.</p><p>Tidigare har vi använt andra resebolag och innan dess även roddat allt själva.</p><p>Bikan Resor marknadsför EuroSki på sin hemsida, för oss är det helt ok, det är ännu en marknadsföringskanal.</p><p></p><p>Att EuroSki inte hittas i Friluftsfrämjandets aktivitetskalender beror på att den kalendern inte är helt självklar att leta i.</p><p></p><p>Ake_Astrom, hör gärna av dig till mig angående vilka du pratat med på Friluftsfrämjandet så kan jag ta en direkt kontakt med dem och reda ut ev frågetecken. </p><p></p><p>Våra (dvs Bengtsfors Lokalavdelnings) guider/skidlärare på EuroSki är utbildade skidlärare och har minst IVSI-nivå, de flesta har ISIA.</p><p>Samtliga har SLAO´s Lavin1-utbildning.</p><p>Och alla har lång erfarenhet av att guida såväl on- som offpist.</p><p></p><p>Vi har vid flera tillfällen inför våra resor varit i kontakt med de lokala skidskolorna/liknande och fört samtal med dem angående att vi kommer ner och guidar våra deltagare.</p><p>Det har inte varit några problem alls med det.</p><p></p><p>Den lagstiftning/de domar som rör det här handlar om att det inte är ok för okvalificerade guider att mot betalning hålla skidskola/guida resenärer.</p><p>Våra guider/skidlärare är alla ideella, de har alltså ingen ersättning för sin insats under de här resorna.</p><p></p><p>Jag hoppas att det här bringat lite klarhet i frågorna.</p><p></p><p>Den som vill veta mer får gärna höra av sig direkt till mig</p><p>jonny@friluftsframjandet.se</p><p></p><p>Givetvis fungerar det bra att ställa frågor här på forumet också.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jonny_S, post: 1007851, member: 842"] Hej! Som en av de ansvariga för Friluftsfrämjandet Utbildningsteam Väst/Bengtsfors Lokalavdelnings skidaktiviteter tänkte jag bidra med lite information för att reda ut ev frågetecken kring EuroSki. EuroSki är en aktivitet som genomförts under 25 år. Arrangörer är Friluftsfrämjandet, sedan några år tillbaka Bengtsfors Lokalavdelning, innan dess var det Friluftsfrämjnadet Bohuslän-Dals distrikt som var arrangörer. Resmålen har varierat, Österrike, Frankrike, Schweiz är de länder som vanligtvis besöks. Ibland stavar vi ortnamnen rätt, men vi är bättre på stavarbete i backen. Aktiviteten som sådan har ett upplägg som i mycket liknar UCPA. Friluftsfrämjandet och UCPA har inget med varandra att göra även om man i Sverige ibland hör liknelsen "Frankrikes svar på Friluftsfrämjandet" om UCPA. UCPA är mycket bra, jag har åkt på flera resor med dem, deras guider är bra, om än inte alltid så lokala, Frankrike är ett stort land. Sedan några år använder Friluftsfrämjandet Bengtsfors Lokalavdelning sig av Bikan Resor för att få hjälp med buss, boende mm. Tidigare har vi använt andra resebolag och innan dess även roddat allt själva. Bikan Resor marknadsför EuroSki på sin hemsida, för oss är det helt ok, det är ännu en marknadsföringskanal. Att EuroSki inte hittas i Friluftsfrämjandets aktivitetskalender beror på att den kalendern inte är helt självklar att leta i. Ake_Astrom, hör gärna av dig till mig angående vilka du pratat med på Friluftsfrämjandet så kan jag ta en direkt kontakt med dem och reda ut ev frågetecken. Våra (dvs Bengtsfors Lokalavdelnings) guider/skidlärare på EuroSki är utbildade skidlärare och har minst IVSI-nivå, de flesta har ISIA. Samtliga har SLAO´s Lavin1-utbildning. Och alla har lång erfarenhet av att guida såväl on- som offpist. Vi har vid flera tillfällen inför våra resor varit i kontakt med de lokala skidskolorna/liknande och fört samtal med dem angående att vi kommer ner och guidar våra deltagare. Det har inte varit några problem alls med det. Den lagstiftning/de domar som rör det här handlar om att det inte är ok för okvalificerade guider att mot betalning hålla skidskola/guida resenärer. Våra guider/skidlärare är alla ideella, de har alltså ingen ersättning för sin insats under de här resorna. Jag hoppas att det här bringat lite klarhet i frågorna. Den som vill veta mer får gärna höra av sig direkt till mig jonny@friluftsframjandet.se Givetvis fungerar det bra att ställa frågor här på forumet också. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidresa med instruktörer och Off-Pist
Tillbaka
Topp