Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidresa med instruktörer och Off-Pist
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jonny_S" data-source="post: 1008854" data-attributes="member: 842"><p>Äntligen.</p><p></p><p>Jag slutade vänta på svar på mitt första mail utan tog hornen från tjuren och ringde.</p><p>Det var inte helt självklart men efter lite jobb fick jag tag på en engelsspråkig och lagstiftningskunnig människa på "Departementet som heter långt och vackert som ett Vasalopp".</p><p></p><p>Det är ok att guida så länge det sker utan ersättning.</p><p></p><p>Jag beskrev hur vårt upplägg ser ut och ja, det är ok.</p><p></p><p>Jag räknar med att få ett svar på mail inom kort, det kommer vara bra för oss att ha.</p><p></p><p>Det är, som Grodan05 mycket tydligt påpekat (en tolkning som jag delar) inte ok, att som resebyråanställd guida runt resenärer i pisterna eftersom man som anställd av en resebyra har någon form av ersättning, om guidningen är "gratis" (ingår i resans pris) eller ej spelar ingen som helst roll.</p><p>Det viktiga är, vilket ju klart och tydligt framgår av lagstiftningen, om det sker med eller utan ersättning (och med eller utan kompetent personal).</p><p></p><p>Och för en ideell organisation, där ledarna inte får ersättning, så såg den vänliga tjänstekvinnan inga problem.</p><p>(Nej, jag kommer inte begära ersättning för mitt långa telefonsamtal till Frankrike)</p><p></p><p>(Nu ska man givetvis komma ihåg att just vår organisation, vårt upplägg, inte har testats i fransk domstol men när jag beskrev vårt upplägg så gick ju inte damen i taket och tillkallade gendarmerna)</p><p></p><p>Tillsammans med Bikan bollar vi idéer för hur vi ska utforma texten på deras hemsida.</p><p>Var lugna, det kommer bli ändringar, men jag och de övriga är ideella (givetvis inte Bikan men glöm inte, det är vårt arrangemang) och vi ska hitta en text som säger vad det är vi gör, som passar franska myndigheter, svenska myndigheter och som sist men inte minst blir så tilltalande att våra deltagare vill vara just våra deltagare och åka med oss på våra, dvs Friluftsfrämjandets arrangemang.</p><p></p><p>Jag har inget svar på när det görs, men jag kan väl uppdatera här när det är dags.</p><p></p><p>Slutet gott, allting gott?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jonny_S, post: 1008854, member: 842"] Äntligen. Jag slutade vänta på svar på mitt första mail utan tog hornen från tjuren och ringde. Det var inte helt självklart men efter lite jobb fick jag tag på en engelsspråkig och lagstiftningskunnig människa på "Departementet som heter långt och vackert som ett Vasalopp". Det är ok att guida så länge det sker utan ersättning. Jag beskrev hur vårt upplägg ser ut och ja, det är ok. Jag räknar med att få ett svar på mail inom kort, det kommer vara bra för oss att ha. Det är, som Grodan05 mycket tydligt påpekat (en tolkning som jag delar) inte ok, att som resebyråanställd guida runt resenärer i pisterna eftersom man som anställd av en resebyra har någon form av ersättning, om guidningen är "gratis" (ingår i resans pris) eller ej spelar ingen som helst roll. Det viktiga är, vilket ju klart och tydligt framgår av lagstiftningen, om det sker med eller utan ersättning (och med eller utan kompetent personal). Och för en ideell organisation, där ledarna inte får ersättning, så såg den vänliga tjänstekvinnan inga problem. (Nej, jag kommer inte begära ersättning för mitt långa telefonsamtal till Frankrike) (Nu ska man givetvis komma ihåg att just vår organisation, vårt upplägg, inte har testats i fransk domstol men när jag beskrev vårt upplägg så gick ju inte damen i taket och tillkallade gendarmerna) Tillsammans med Bikan bollar vi idéer för hur vi ska utforma texten på deras hemsida. Var lugna, det kommer bli ändringar, men jag och de övriga är ideella (givetvis inte Bikan men glöm inte, det är vårt arrangemang) och vi ska hitta en text som säger vad det är vi gör, som passar franska myndigheter, svenska myndigheter och som sist men inte minst blir så tilltalande att våra deltagare vill vara just våra deltagare och åka med oss på våra, dvs Friluftsfrämjandets arrangemang. Jag har inget svar på när det görs, men jag kan väl uppdatera här när det är dags. Slutet gott, allting gott? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidresa med instruktörer och Off-Pist
Tillbaka
Topp