Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidresa till Alaska
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="xhib" data-source="post: 1307680" data-attributes="member: 12730"><p>Jag och tre kompisar var i Valdez i mitten av mars 2007. Gjorde totalt 24 helikopteråk. Normala var att man hann med 6 åk per dag. Varje åk var ca 1000 hm. Pris då var ca 1000 kr/åk om jag minns rätt. Fast då var dollarn mycket billigare än idag, knappt 7 kr/dollar.</p><p>Vi bokade själva. Flög till Anchorage. Hyrbil. Motell i Valdez. Heli med ABA ( Alaska Backcountry Access) .De hade sin bas i närheten av Thompson pass så vi körde bil upp där varje dag.</p><p>Blev en hel del väntan pga halvdant väder (blåsigt). Gjorde en kort tur med stighudar en av dagarna som blåste inne. Hade det varit bättre väder så hade det nog blivit mer turande. </p><p></p><p>Följande gäller åkningen med ABA på den tiden. Kan vara annorlunda idag och med andra helibolag.</p><p> Man bör helst vara 4 jämngoda åkare som åker ihop. Annars riskerar man att hamna med någon dålig åkare och då begränsas åkningen till vad den personen klarar. Fast de tar inte ut en på särskilt extrem åkning ändå. Mestadels skön lössnöåkning med varierande lutning. Man delar helikopter med andra (tror det var tre grupper per helikopter) så det begränsar också lite var man åker.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="xhib, post: 1307680, member: 12730"] Jag och tre kompisar var i Valdez i mitten av mars 2007. Gjorde totalt 24 helikopteråk. Normala var att man hann med 6 åk per dag. Varje åk var ca 1000 hm. Pris då var ca 1000 kr/åk om jag minns rätt. Fast då var dollarn mycket billigare än idag, knappt 7 kr/dollar. Vi bokade själva. Flög till Anchorage. Hyrbil. Motell i Valdez. Heli med ABA ( Alaska Backcountry Access) .De hade sin bas i närheten av Thompson pass så vi körde bil upp där varje dag. Blev en hel del väntan pga halvdant väder (blåsigt). Gjorde en kort tur med stighudar en av dagarna som blåste inne. Hade det varit bättre väder så hade det nog blivit mer turande. Följande gäller åkningen med ABA på den tiden. Kan vara annorlunda idag och med andra helibolag. Man bör helst vara 4 jämngoda åkare som åker ihop. Annars riskerar man att hamna med någon dålig åkare och då begränsas åkningen till vad den personen klarar. Fast de tar inte ut en på särskilt extrem åkning ändå. Mestadels skön lössnöåkning med varierande lutning. Man delar helikopter med andra (tror det var tre grupper per helikopter) så det begränsar också lite var man åker. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Skidresa till Alaska
Tillbaka
Topp