Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Skidskola för vuxna?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bohica" data-source="post: 1272864" data-attributes="member: 161446"><p>Till skillnad från "alla andra" i Sverige, så lärde jag mig åka skidor som 37-åring.</p><p>Lite teorietiska självstudier innan resan, och sedan prova lite själv en timme innan skidskolan började.</p><p></p><p>För mig var skidskolan nästan helt bortkastad. Jag var i blå grupp, d.v.s. andra nivån. Och där bland deltagarna fanns en kvinna som "knuffats dit" av sin man, istället för att vara i grön grupp där hon hörde hemma. Så tiden på skidskolan bestod i att resten av gruppen fick stå och glo på när läraren försökte hjälpa ner det skadeskjutna rådjuret ner för en nstan platt backe i barnområdet. Jag upplevde att jag t.o.m. blev sämre av skidskolan, när jag inte ens kunde träna på egen hand som jag gjorde övriga tiden.</p><p></p><p>Sedan lärde jag mig själv. Och kommande resor tog jag hellre nån enstaka privat skidlektion (samma pris som skidskola), och det har varit toppen. Då får man en timme fokus på vad DU behöver lära dig och redskap/övningar för att utvecklas och träna på egen hand. Oavsett skiftande kemi/kvalitet på lärarna så har det alltid gett massor, eftersom man pratar med varandra och anpassar lektionen till DIG, och ingen annan.</p><p></p><p>Så jag är en förespråkare av privat skidlektion före skidskola, för vuxna. För barn däremot finns det stora fördelar med skidskola, när man lättare kan falla in i en grupp, hittar kompisar, kan få hjälp av grupptrycket att våga m.m.</p><p></p><p></p><p>Men sedan att antal år tillbaka åker jag med UCPA i Frankrike. Och hela deras upplägg är ju lärarledda grupper. Grejen där är att ALLA gör det, så alla börjar första dagen med homologering. D.v.s. alla grupper åker nära varandra och kan skifta elever sinsemellan så man får hyfsat synkade grupper innan man startar veckans övningar. Därefter får man en vecka skidskola där man utmanas tillsammans med gruppen i en mängd övningar. Det kan vara tufft, men då har man hamnat rätt. Och man utvecklas massor.</p><p></p><p>Så skidskola kan vara bra. Men då helst när den ingår i ett större system där massa grupper startar samtidigt och homologering kan ske. Även då kan det bli lite "fel", då man måste följa lärarens mål för gruppen, och inte för just dig.</p><p>Jag vet inte hur dom gör där i Österrike, men dessa tankar kanske kan vara bra att klura på iallafall.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bohica, post: 1272864, member: 161446"] Till skillnad från "alla andra" i Sverige, så lärde jag mig åka skidor som 37-åring. Lite teorietiska självstudier innan resan, och sedan prova lite själv en timme innan skidskolan började. För mig var skidskolan nästan helt bortkastad. Jag var i blå grupp, d.v.s. andra nivån. Och där bland deltagarna fanns en kvinna som "knuffats dit" av sin man, istället för att vara i grön grupp där hon hörde hemma. Så tiden på skidskolan bestod i att resten av gruppen fick stå och glo på när läraren försökte hjälpa ner det skadeskjutna rådjuret ner för en nstan platt backe i barnområdet. Jag upplevde att jag t.o.m. blev sämre av skidskolan, när jag inte ens kunde träna på egen hand som jag gjorde övriga tiden. Sedan lärde jag mig själv. Och kommande resor tog jag hellre nån enstaka privat skidlektion (samma pris som skidskola), och det har varit toppen. Då får man en timme fokus på vad DU behöver lära dig och redskap/övningar för att utvecklas och träna på egen hand. Oavsett skiftande kemi/kvalitet på lärarna så har det alltid gett massor, eftersom man pratar med varandra och anpassar lektionen till DIG, och ingen annan. Så jag är en förespråkare av privat skidlektion före skidskola, för vuxna. För barn däremot finns det stora fördelar med skidskola, när man lättare kan falla in i en grupp, hittar kompisar, kan få hjälp av grupptrycket att våga m.m. Men sedan att antal år tillbaka åker jag med UCPA i Frankrike. Och hela deras upplägg är ju lärarledda grupper. Grejen där är att ALLA gör det, så alla börjar första dagen med homologering. D.v.s. alla grupper åker nära varandra och kan skifta elever sinsemellan så man får hyfsat synkade grupper innan man startar veckans övningar. Därefter får man en vecka skidskola där man utmanas tillsammans med gruppen i en mängd övningar. Det kan vara tufft, men då har man hamnat rätt. Och man utvecklas massor. Så skidskola kan vara bra. Men då helst när den ingår i ett större system där massa grupper startar samtidigt och homologering kan ske. Även då kan det bli lite "fel", då man måste följa lärarens mål för gruppen, och inte för just dig. Jag vet inte hur dom gör där i Österrike, men dessa tankar kanske kan vara bra att klura på iallafall. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Skidskola för vuxna?
Tillbaka
Topp