Skidskola

Brannland

Ny medlem
Skidskola
håller på att skriva en utredande uppsatts om konsekvenser till mindre folk går i skidskola
vad säger ni fördelar nackdelar med skidskola.. varför ska man gå?

Skidskola
* när man lär sig nytt är det bra att lära sig rätt.
* skidvett i backen, inte stanna bakom krön m.m, sätta sig när det bara far iväg. slipper man få en 10åring i nacken, eller en old fat man!
* roligare kanske? :p
men främst skidvett o säkerhet, att man lär sig rätt så backarna inte blir riktiga nöjjesfält där det flyger omkring folk som åker helt fel och skadar sig hela tiden.

Skidskola
Du menar att färre går i skidskola idag än tidigare antar jag ...

Det finns många goda skäl till att gå i skidskola, några av de främsta:

1. Du lär dig åka rätt från början vilket gör att du får roligare i backen.
2. Du lär dig snabbare än om du försöker på egen hand vilket gör att du får roligare i backen tidigare än de som nödvändigtvis måste göra alla misstag själva.
3. Med en bra grundteknik har du möjlighet att bli en riktig duktig skidåkare och kanske till och med brantåkare, vilka har allra roligast på berget!

That´s all kids!
MM

Skidskola
jaa en mindre grupp och vanlig skidskola med vett o etiket i backen.. samt skidskola när man som duktig åkare hyr en lärare och blir bättre

Skidskola
När det gäller kids altså 3-12 år så kan jag tänka mig att det handlar om "den moderne föräldern".. Du skall vara så j-vla pedagogisk hela tiden och delaktig i ditt barns uppväxt i kombination med att du jobbar för mycket och att semestern skall vara "kvalitets tid för familjen" altså skall pappa själv lära ungen för att stilla sitt dåliga samvete av att vara dålig förälder. Altså jag tror fler föräldrar själva lär sina barn åka skidor.

Tycker detta bara är dåligt. Att lära sig rätt från början ger så jäkla mycke.

Sen tror jag faktiskt att antalet 20-50 åringar med god skidkunska som tar lektioner (gärna nichade) har måste ha gått upp. För det har gått lite trend i att gå kurser. Du kan ju fö f-n gå trädklättringskurs.

När det gäller kategorin 13-19 så tror jag att det är för mesigt att gå i skidskola. Dessutom så vill kidsen hänga i parken och jibba. Dom tycker inte dom får ut något av att gå i en "vanlig skidskola" för dom vill ju lära sig trick inte gubbåk. Återigen väldigt dumt men tror ändå det är fallet.

Tex

Skidskola
Eleverna måste få en trygghet i sin åkning. De måste lära sig bromsa. Utan trygghet är det väldigt svårt, om inte omöjligt, att lära sig åka. Det gäller iallafall danskarna som jag försöker lära åka.

Fördelar med skidskolan: Du lär dig fortare, och du lär dig rätt. Du får ut mer av din åkning. många tror att om man kan ploga kan man åka. Men alla vet väl hur jobbigt det är att ploga.

Nackdelar med skidskolan är väl isånna fall priset. brukar vara dyrt. Men annars tror jag inte det finns några, jo, det blir fler folk i backen, och det blir uppåkt fortare.

Håller med texmufphy. Skidskole åldern brukar ligga på 3-12, och 30+. där emellan är det antagligen pinsamt att inte kunna åka.

Det är väldigt sällan jag får lära några tonåringar. och ännu mer sällan, tjejer 16-19, tyvärr.

allt detta är av egen erfarenhet.

Senast ändrad:
Skidskola
Fördelen
är att man får en teknikk som är anpassad sin egen färdighet, kroppsbyggnad och ålder.
man lär en teknikk som är anpassad och man får ut mer av sin skidåkning och orkar mer under dagen.
för barn är skidskola bra när man är på semester då man träffar andra barn som man kan leka med.

Nakdelar
är att många skidskoler setter helt nyutbildade skidinstruktörer på elever som kräver stor kunskap.
det är tyvär färre och färre som går hela vägen och får en ISIA status.
Och tyvärr så gör inte en 1:a års sessongare det samma bra jobb som en som är flera år.
kvaliteten ökar enormt den andra sessongen en skidlärare jobbar på samma ställe.

Skidskola
Brannland sa:
hur ska man locka fler folk till att gå skidskola?
För kidsen mellan 13 och 19 så tror jag enbart det handlar om produkt och marknadsföring från skidskolans sida.

Vi kan nog vara överens om att även en jibberskid måste kunna åka skidor för att kunna bli bra på det han/hon vill göra.

Jag tror att man måste paketera om skidskolan till något annat som inte är lika töntigt.

Köra olika camps kan vara ett sätt. Säg att du kör en jibb camp och kanske fokuserar 30-40% på åk teknik och 60-70% på hopp/rails samt har teori lektioner som dels diskuterar olika hopp konstruktioner och teori kring själva parken men även hur man visar respekt för med åkare. Säg att du har en BC Jibb camp där du är ute och bygger egna hopp, fokus ligger säg 30% djupsnö åkning 70% hopp och du kör lavin info och hur man bygger kickers på ett säkert sätt som teori.

Där har du en produkt som är bra mycke coolare än skidskolan och som ger ett mervärde utöver åkning och skidvett (men försummar inte detta).

När det gäller att komma åt 3-12 åringarna så är det svårare. Där handlar det om att föräldrarna måste inse att det är bra för ungen att lära sig åka skidor av någon annan och att det är ok att lämna bort ungen. Det handlar lite om att luther måste bort från föräldrarnas axlar och att föräldrarna måste unna sig den fritid det ger dom att lämna bort ungen. Dessutom så måste föräldrarna inse att ungen har roligare med andra ungar än med dom.

Detta handlar dock mycket om en samhällsnorm och vad man förväntar sig att samhället förväntar sig av en som förälder. Detta är svårare att ändra.

Tex

Tillbaka
Topp