Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skidtestarhelgen i Tandådalen 2010
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 810295" data-attributes="member: 46762"><p>jag är lite för trött för att förstå vart diskussionen är på väg, men det är definitivt intressant att testa feta puderskidor under ett skidtest. Speciellt vi nördar som åker på dessa tingestar 90% av säsongen. </p><p></p><p>Att det är intressant att en tillverkare som Hendryx kommer till risiga försäsongsbackar är en underdrift. Om det är några skidor som är roliga när det inte är övermycket med snö, hårt, uppkört så är det Hendryx! En par "tråkiga" pistskidor kräver jämnt underlag, ett par Hendryx går lika bra även fast det är lite uppsladdat och lössnöpucklar...</p><p></p><p>Till senaste skidtestet i Åre hade jag två par nya skidor som jag ville testa (twintip + GS). Utöver dessa släpade jag med mina SL-skidor ifall jag ville svänga mycket.</p><p></p><p>SL-skidorna var tokjobbiga. För mycket att jobba med så tidigt på säsongen, även om muskelminnet vaknade fort. Inga problem vid vanlig åkning, men halva fallhöjden var av helt klart varierande kvalité och en så pass kort och mjuk skida funkar inte i då...</p><p></p><p>Twintipsen var lekfulla, funkade till allt, men mittmonterade så det blev inte samma åkglädje... Tryggheten i att veta att man kunde åka hur som helst utan att ha stenkoll på skidorna gjorde dessa till klar vinnare över SL.</p><p></p><p>GS-skidorna däremot... Jävlar vad kul det var! Och det var inte enbart kul för att det är ett par Atomic GS12 av mycket hög nivå och med det ett överjordiskt isgrepp, utan för att de även var långa, stabila och lekfulla (soft flex). jag kunde dåna på där det var "rent", jag kunde hålla fart över stökiga partier, och jag kunde smälla på rakt igenom pucklarna av uppbromsad kanonsnö (så gott som puder!). </p><p></p><p>Det som däremot var roligast av allt att åka på, och även klart smidigast... Var ett par Rossi S7!</p><p></p><p>Lekfulla som twintipsen, stabila som GS-skidorna med bättre köra-över-förmåga och en tajt och kul svängradie som faktiskt greppade bra.</p><p></p><p>Jag har köpt ett par DPS Wailer 112, en skida som bör vara som S7 på ecstacy tack vare ännu lättare, styvare och spänstigare konstruktion. Det blir min enda skida som jag tar med till skidtestet i år... Det ska bli jäkligt kul att se om det är någon skida som kan daska den på fingrarna när det gäller drag i pisten i kombination med terrängduglighet. Om Hendryx har någon skida som inte är så jäkla spårvillig kanske det kan bli kamp!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 810295, member: 46762"] jag är lite för trött för att förstå vart diskussionen är på väg, men det är definitivt intressant att testa feta puderskidor under ett skidtest. Speciellt vi nördar som åker på dessa tingestar 90% av säsongen. Att det är intressant att en tillverkare som Hendryx kommer till risiga försäsongsbackar är en underdrift. Om det är några skidor som är roliga när det inte är övermycket med snö, hårt, uppkört så är det Hendryx! En par "tråkiga" pistskidor kräver jämnt underlag, ett par Hendryx går lika bra även fast det är lite uppsladdat och lössnöpucklar... Till senaste skidtestet i Åre hade jag två par nya skidor som jag ville testa (twintip + GS). Utöver dessa släpade jag med mina SL-skidor ifall jag ville svänga mycket. SL-skidorna var tokjobbiga. För mycket att jobba med så tidigt på säsongen, även om muskelminnet vaknade fort. Inga problem vid vanlig åkning, men halva fallhöjden var av helt klart varierande kvalité och en så pass kort och mjuk skida funkar inte i då... Twintipsen var lekfulla, funkade till allt, men mittmonterade så det blev inte samma åkglädje... Tryggheten i att veta att man kunde åka hur som helst utan att ha stenkoll på skidorna gjorde dessa till klar vinnare över SL. GS-skidorna däremot... Jävlar vad kul det var! Och det var inte enbart kul för att det är ett par Atomic GS12 av mycket hög nivå och med det ett överjordiskt isgrepp, utan för att de även var långa, stabila och lekfulla (soft flex). jag kunde dåna på där det var "rent", jag kunde hålla fart över stökiga partier, och jag kunde smälla på rakt igenom pucklarna av uppbromsad kanonsnö (så gott som puder!). Det som däremot var roligast av allt att åka på, och även klart smidigast... Var ett par Rossi S7! Lekfulla som twintipsen, stabila som GS-skidorna med bättre köra-över-förmåga och en tajt och kul svängradie som faktiskt greppade bra. Jag har köpt ett par DPS Wailer 112, en skida som bör vara som S7 på ecstacy tack vare ännu lättare, styvare och spänstigare konstruktion. Det blir min enda skida som jag tar med till skidtestet i år... Det ska bli jäkligt kul att se om det är någon skida som kan daska den på fingrarna när det gäller drag i pisten i kombination med terrängduglighet. Om Hendryx har någon skida som inte är så jäkla spårvillig kanske det kan bli kamp! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skidtestarhelgen i Tandådalen 2010
Tillbaka
Topp