Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 153982" data-attributes="member: 13245"><p>Dutchess: Läs MnO:s inlägg. Läs det sedan igen och sedan igen. Även om du väljer att bara ha ett par lagg och inte falla helt för fyralaggstanken så står där det du behöver veta.</p><p></p><p>När det gäller PockerRocket så är det inte alls säkert att din låga vikt kommer att göra att du upplever dem som mindre fladdriga. Jag skule snarare säga att dina tidigare erfarenheter spelar roll för detta och eftersom du är vad med skidor som antagligen sitter rätt bra i skäret över hela skidan så är min gissning att du inte säkert kommer gilla PocketRocketen. Det kan rent av vara en nackdel att vara lätt eftersom du i lite uppkörda förhållanden kanske inte har råstyrkan att hålla ihop kropp och (fladdrande) skidor. Om du, som det låter, har hyfsat driv i tekniken och vågar "åka ut" även om det blir lite stökigare så kan faktiskt en stabilare skida bli mer lättåkt och ge mer avslappnad åkning. Min fru som väger som du (kanske lite mindre) och har lite halvgod teknik kör ett par korta (168) G4 (83mm midja) som allroundskida. Det är en rätt stabil skida, flera klasser stabilare än PR. Hon blir mer försiktig och tveksam när hon kör PR i motsvarande längd. </p><p></p><p></p><p>MnO kommenterade att jag (som väger 68) kör Mantran i 184, men det var mest för att testa en lite svängigare skida och far jag redan har den lite hårdare kusinen/föregångaren Explosiv i 190. Annars skulle jag lätt välja 191:an som allroundskida. 184:an är dock väldigt trevlig och har helt OK bärighet.</p><p></p><p>För övrigt kan jag inte förstå kommentaren från någon i början om att Mantran inte skulle ha bra isgrepp. Den sitter som berget (även med en rätt begränsar kraft och teknikinsats), både på längre skär och i kortsväng.</p><p></p><p>Jag skulle nog ändå gissa att de 177 Mantra som du nämnen kan bli rätt bra. I ljuset av MnOs fina inlägg så kanske de låter korta, men om vi nu antar att det kommer handla om en 60-kilosåkare innan snön hunnit flla allt för djupt så är inte 177 såååå kort. Jag tror den skidan kommer upplevas som ett väldigt bra allroundverktyg av dig. Om du senare vill komplettera kan det kanske vara kul att välje något bredare/kängre/mjukare. Om du nu inte skall köpa skidorna på stört kan det också vara intressant att veta att det kommer en mjukare dammodell av Mantran till 2007. Dock vet jag inte hur långa versioner av denna som kommer komma (gissningsvis INTE 184).</p><p></p><p></p><p></p><p>MnO: Återigen, en lysande beskrivning och du stiger verkligen fram som en riktig förgrundfigur som skidberskrivningsskribent. Din text om Sanouken gör mig smått galen eftersom jag egentligen tänkt att inte skaffa ett par trots ett kraftigt sug men nu inser att det kanske få bli ett par i alla fall till nästa säsong (som kommer innehålla en del alpvistelse ser det ut som).</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 153982, member: 13245"] Dutchess: Läs MnO:s inlägg. Läs det sedan igen och sedan igen. Även om du väljer att bara ha ett par lagg och inte falla helt för fyralaggstanken så står där det du behöver veta. När det gäller PockerRocket så är det inte alls säkert att din låga vikt kommer att göra att du upplever dem som mindre fladdriga. Jag skule snarare säga att dina tidigare erfarenheter spelar roll för detta och eftersom du är vad med skidor som antagligen sitter rätt bra i skäret över hela skidan så är min gissning att du inte säkert kommer gilla PocketRocketen. Det kan rent av vara en nackdel att vara lätt eftersom du i lite uppkörda förhållanden kanske inte har råstyrkan att hålla ihop kropp och (fladdrande) skidor. Om du, som det låter, har hyfsat driv i tekniken och vågar "åka ut" även om det blir lite stökigare så kan faktiskt en stabilare skida bli mer lättåkt och ge mer avslappnad åkning. Min fru som väger som du (kanske lite mindre) och har lite halvgod teknik kör ett par korta (168) G4 (83mm midja) som allroundskida. Det är en rätt stabil skida, flera klasser stabilare än PR. Hon blir mer försiktig och tveksam när hon kör PR i motsvarande längd. MnO kommenterade att jag (som väger 68) kör Mantran i 184, men det var mest för att testa en lite svängigare skida och far jag redan har den lite hårdare kusinen/föregångaren Explosiv i 190. Annars skulle jag lätt välja 191:an som allroundskida. 184:an är dock väldigt trevlig och har helt OK bärighet. För övrigt kan jag inte förstå kommentaren från någon i början om att Mantran inte skulle ha bra isgrepp. Den sitter som berget (även med en rätt begränsar kraft och teknikinsats), både på längre skär och i kortsväng. Jag skulle nog ändå gissa att de 177 Mantra som du nämnen kan bli rätt bra. I ljuset av MnOs fina inlägg så kanske de låter korta, men om vi nu antar att det kommer handla om en 60-kilosåkare innan snön hunnit flla allt för djupt så är inte 177 såååå kort. Jag tror den skidan kommer upplevas som ett väldigt bra allroundverktyg av dig. Om du senare vill komplettera kan det kanske vara kul att välje något bredare/kängre/mjukare. Om du nu inte skall köpa skidorna på stört kan det också vara intressant att veta att det kommer en mjukare dammodell av Mantran till 2007. Dock vet jag inte hur långa versioner av denna som kommer komma (gissningsvis INTE 184). MnO: Återigen, en lysande beskrivning och du stiger verkligen fram som en riktig förgrundfigur som skidberskrivningsskribent. Din text om Sanouken gör mig smått galen eftersom jag egentligen tänkt att inte skaffa ett par trots ett kraftigt sug men nu inser att det kanske få bli ett par i alla fall till nästa säsong (som kommer innehålla en del alpvistelse ser det ut som). HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)
Tillbaka
Topp