Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 153985" data-attributes="member: 13245"><p>Snowgod och antinE: Ert resonemang verkar på ett elementärt plan glasklart och helt sant. Tyvärr finns dock en lucka i det hela. AntinE är ju själv inne på att Dutchess kommer utvecklas under tiden där nere. Om hon då testar lagg och vid en viss tidpunkt tycker de passar perfekt, vad är det då som säger att de kommer passa bra när hon utvecklats lite till? </p><p></p><p>Jag är givetvis inte emot testning, men min erfarenhet är att goda råd baserade på en bra frågeställning och beskrivning av vad som söks förvånansvärt ofta blir bättre i längden. Speciellt gäller detta målmedvetna åkare under utveckling. Givetvis kan vi här inte räkna alla de sunkiga råd som minst 999 promille av alla butiksbiträden ger.</p><p></p><p>Att hitta vilka lagg man trivs på är minst lika mycket en fråga om attityd som åkskicklighet och erfarenhet. Med attityd menar jag har vilken typ av åkning man vill förknippas med. Med tillräckligt mycket erfarenhet av olika skidor kan man sedan tillåta sig glida lite mer mellan skidkaraktärerna och kanske också kan justera åkattityden lite beroende på vad man åker. Detta är dock ingen enkal sak.</p><p></p><p>När det gäller Dutchess så tycker jag att hon mer eller mindre medvetet skrev fram att hon gillade något som jag kallar ett _driv_ i åkningen och hon beskrev även sin teknik som relativt utvecklad, liksom en önskan om bra fart i åkningen. Just dessa saker tycker jag leder mot en skida som gillar att köras med just lite driv. Om min tolkning av Dutchess text är korrekt så tror jag att min rekomendationen också är korrekt. Trots detta är det inte säkert eller kanske inte ens troligt att hon upplever den rekomenderade skidtypen som det skojigaste/enklaste/skönaste/bästa vid en första provkörning men det är troligt eller kanske till och med säkert att den rekomenderade skidtypen låter henne utvecklas åt det håll hon vill.</p><p></p><p>Man kan säga att det handlar om en skida att växa i, med det tillägget att tillväxt i åkkompetensen inte är en endimensionell storhet utan snarare en hel rymd av olika riktningar att gå mot.</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 153985, member: 13245"] Snowgod och antinE: Ert resonemang verkar på ett elementärt plan glasklart och helt sant. Tyvärr finns dock en lucka i det hela. AntinE är ju själv inne på att Dutchess kommer utvecklas under tiden där nere. Om hon då testar lagg och vid en viss tidpunkt tycker de passar perfekt, vad är det då som säger att de kommer passa bra när hon utvecklats lite till? Jag är givetvis inte emot testning, men min erfarenhet är att goda råd baserade på en bra frågeställning och beskrivning av vad som söks förvånansvärt ofta blir bättre i längden. Speciellt gäller detta målmedvetna åkare under utveckling. Givetvis kan vi här inte räkna alla de sunkiga råd som minst 999 promille av alla butiksbiträden ger. Att hitta vilka lagg man trivs på är minst lika mycket en fråga om attityd som åkskicklighet och erfarenhet. Med attityd menar jag har vilken typ av åkning man vill förknippas med. Med tillräckligt mycket erfarenhet av olika skidor kan man sedan tillåta sig glida lite mer mellan skidkaraktärerna och kanske också kan justera åkattityden lite beroende på vad man åker. Detta är dock ingen enkal sak. När det gäller Dutchess så tycker jag att hon mer eller mindre medvetet skrev fram att hon gillade något som jag kallar ett _driv_ i åkningen och hon beskrev även sin teknik som relativt utvecklad, liksom en önskan om bra fart i åkningen. Just dessa saker tycker jag leder mot en skida som gillar att köras med just lite driv. Om min tolkning av Dutchess text är korrekt så tror jag att min rekomendationen också är korrekt. Trots detta är det inte säkert eller kanske inte ens troligt att hon upplever den rekomenderade skidtypen som det skojigaste/enklaste/skönaste/bästa vid en första provkörning men det är troligt eller kanske till och med säkert att den rekomenderade skidtypen låter henne utvecklas åt det håll hon vill. Man kan säga att det handlar om en skida att växa i, med det tillägget att tillväxt i åkkompetensen inte är en endimensionell storhet utan snarare en hel rymd av olika riktningar att gå mot. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)
Tillbaka
Topp