Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Snowgod" data-source="post: 153988" data-attributes="member: 12630"><p>Håller inte riktigt med i resonemanget om att "växa ur" skidor. Vi snackar ju ändå om de vassare modellerna från skidtillverkarna och det finns ju inte så många snäpp upp i skalan att välja på när man utvecklats i sin åkning, det gör man ju förhoppningsvis hela tiden. Det hela gäller väl att hitta en skida med rätt karaktär som man känner att man kan utvecklas med. Jag åker själv ibland på skidor som jag köpte för fem, sex år sen och som jag fortfarande gillar. Det finns nuförtiden skidor som är både bredare och har modernare grafik men ett par år gamla värstinglagg har fortfarande en hel del att ge om de är välskötta och inte sönderkörda. Testa ett par gamla "Arno Adam", "Stormrider" eller "B3" så förstår ni vad jag menar. Matrialen i skidorna utvecklas inte i så rasande takt som man lätt tror om man litar på reklamen. Snackade med en av Dynastar-gubbarna i Chamonix om detta en gång och han menar att det inte skiljer särskilt mycket från en säsong till en annan. Man jobbar med små detaljer och gör små förändringar på de skidor som vi har tagit upp här. När de sen lanseras som en ny skida är det mest grafiken som skiljer dem åt. Stora skillnader märker man först när det skiljer några säsonger mellan de skidor man jämför. Särskilt som glad amatör då man inte kan pressa en skida till absolut max. Det skiljer ändå en hel del mellan oss och proffsen (förmodar jag, utan att ha sett er andra åka). Har haft nöjet att åka efter en hel del stjärnor (man åker efter, inte med dom) som t ex. Kaj, Sverre, Henke Sjöblom, Arno Adam och Shane McC. Även som ganska erfaren och duktig amatör ligger man i lä.</p><p></p><p>Säsongar man skaffar man sig ganska fort en bra uppfattning av vad man vill ha och kan klara av. Dessutom får man ju en massa förhoppningsvis duktiga polare och kan kolla in och testa deras skidor. Många är dessutom ute efter det absolut senaste och då kan man ofta lägga ett skambud på deras nästan nya men inte de absolut coolaste lagg när de känner sig tvingade av image att byta...</p><p></p><p>Dessutom: pjäxor. Feta och styva skidor gör inte så mycket nytta om man inte först har ett par pjäxor som sitter som en fläskläpp. För att ha roligt på ett par stora skidor måste man få ner all kraft till skidan och kuna ha kontroll på den. En bred skida genererar ett mycker kraftigt hävmoment och då duger det inte att ha ett halvt nummer för stora pjäxor med tjocka raggsockar i. Tänk på det.</p><p></p><p>Kolla alla länkar i början på forumet, sen borde du veta allt av av värde.</p><p></p><p>NOK SNAKK</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Snowgod, post: 153988, member: 12630"] Håller inte riktigt med i resonemanget om att "växa ur" skidor. Vi snackar ju ändå om de vassare modellerna från skidtillverkarna och det finns ju inte så många snäpp upp i skalan att välja på när man utvecklats i sin åkning, det gör man ju förhoppningsvis hela tiden. Det hela gäller väl att hitta en skida med rätt karaktär som man känner att man kan utvecklas med. Jag åker själv ibland på skidor som jag köpte för fem, sex år sen och som jag fortfarande gillar. Det finns nuförtiden skidor som är både bredare och har modernare grafik men ett par år gamla värstinglagg har fortfarande en hel del att ge om de är välskötta och inte sönderkörda. Testa ett par gamla "Arno Adam", "Stormrider" eller "B3" så förstår ni vad jag menar. Matrialen i skidorna utvecklas inte i så rasande takt som man lätt tror om man litar på reklamen. Snackade med en av Dynastar-gubbarna i Chamonix om detta en gång och han menar att det inte skiljer särskilt mycket från en säsong till en annan. Man jobbar med små detaljer och gör små förändringar på de skidor som vi har tagit upp här. När de sen lanseras som en ny skida är det mest grafiken som skiljer dem åt. Stora skillnader märker man först när det skiljer några säsonger mellan de skidor man jämför. Särskilt som glad amatör då man inte kan pressa en skida till absolut max. Det skiljer ändå en hel del mellan oss och proffsen (förmodar jag, utan att ha sett er andra åka). Har haft nöjet att åka efter en hel del stjärnor (man åker efter, inte med dom) som t ex. Kaj, Sverre, Henke Sjöblom, Arno Adam och Shane McC. Även som ganska erfaren och duktig amatör ligger man i lä. Säsongar man skaffar man sig ganska fort en bra uppfattning av vad man vill ha och kan klara av. Dessutom får man ju en massa förhoppningsvis duktiga polare och kan kolla in och testa deras skidor. Många är dessutom ute efter det absolut senaste och då kan man ofta lägga ett skambud på deras nästan nya men inte de absolut coolaste lagg när de känner sig tvingade av image att byta... Dessutom: pjäxor. Feta och styva skidor gör inte så mycket nytta om man inte först har ett par pjäxor som sitter som en fläskläpp. För att ha roligt på ett par stora skidor måste man få ner all kraft till skidan och kuna ha kontroll på den. En bred skida genererar ett mycker kraftigt hävmoment och då duger det inte att ha ett halvt nummer för stora pjäxor med tjocka raggsockar i. Tänk på det. Kolla alla länkar i början på forumet, sen borde du veta allt av av värde. NOK SNAKK [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
skidval för första bummarsäsongen... (resonemang)
Tillbaka
Topp