Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval i ett teoretiskt perspektiv.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hjulbult" data-source="post: 394535" data-attributes="member: 13199"><p>Ångrar att jag tog upp det där med priser, kostnaden för skidan är förmodligen den enda faktor jag vet säkert att den inte säger något om vilken skida som passar mig.</p><p></p><p></p><p>Här har vi en som bekräftar att statistiska rådata inte säger något om hur en skida kommer att upplevas. Detta är något jag förvisso redan hade börjat ana.</p><p></p><p>Recensioner är ju ett annat sätt att välja skidor utifrån. Detta visar sig också vara mycket lömskt:</p><p></p><p><a href="https://www.freeride.se/review/view.php?id=3534" target="_blank">https://www.freeride.se/review/view.php?id=3534</a></p><p></p><p>4,5 i snittbetyg till "Ficher ATUA" på Freeride, ändå upplever jag skidan som rena skräpet för egen del.</p><p></p><p>Ett tredje sätt är att provåka skidor. Förmodligen är detta det enda rätta sättet om man verkigen skall få den skida man önskar sig. Metoden är dock tyvärr omöjlig i mitt läge.</p><p></p><p>Återstår då att analysera hur man tycker det är roligt att åka, välja ut ett antal modeller och sedan gå på magkänsla ock rekomendationer. Så här ser mitt resonemang ut just nu:</p><p></p><p>Kategori 1, något mjukare friåkninsskidor.</p><p>I denna kategori väljer jag mellan Blowern och Katanan. Rådata säger att dom är i princip identiska. Båda verkar anses som kompetenta skidor. Min oro är att jag skall uppleva dessa skidor som för mjuka.</p><p></p><p>Kategori 2, något hårdare friåkninsskidor.</p><p>Här är Dynastar XXL min hetaste kandidat. Tror att detta totalt sett är den bästa skidan utifrån hur jag oftast brukar åka (baserat på ren spekulation). Jag är dock orolig att det skall bli lite för mycket skida för en självskolad åkare som mig, som inte har nån bakgrund som portknackare, och som inte är så vältränad rent fysiskt. Är även orolig att den raka skärningen gör skidan otroligt tråkig.</p><p></p><p>Kategori 3, Friåkningsskida av mera moderat bredd.</p><p>Här har jag kvar "Dynastar Legend Pro Rider" och "Völkl Mantra" som alternativ. Detta känns som något av en fegvariant. Båda är förmodligen väldigt kompetenta skidor som skulle fungera utmärkt för mina ändamål, men jag vill som tidigare nämnts gärna våga dra på det lite fetare skidor. Gör jag bort mig om jag väljer bort dessa?</p><p></p><p></p><p>Mer hjälp tack om nån orkar läsa dravlet?</p><p></p><p>/JN</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hjulbult, post: 394535, member: 13199"] Ångrar att jag tog upp det där med priser, kostnaden för skidan är förmodligen den enda faktor jag vet säkert att den inte säger något om vilken skida som passar mig. Här har vi en som bekräftar att statistiska rådata inte säger något om hur en skida kommer att upplevas. Detta är något jag förvisso redan hade börjat ana. Recensioner är ju ett annat sätt att välja skidor utifrån. Detta visar sig också vara mycket lömskt: [URL]https://www.freeride.se/review/view.php?id=3534[/URL] 4,5 i snittbetyg till "Ficher ATUA" på Freeride, ändå upplever jag skidan som rena skräpet för egen del. Ett tredje sätt är att provåka skidor. Förmodligen är detta det enda rätta sättet om man verkigen skall få den skida man önskar sig. Metoden är dock tyvärr omöjlig i mitt läge. Återstår då att analysera hur man tycker det är roligt att åka, välja ut ett antal modeller och sedan gå på magkänsla ock rekomendationer. Så här ser mitt resonemang ut just nu: Kategori 1, något mjukare friåkninsskidor. I denna kategori väljer jag mellan Blowern och Katanan. Rådata säger att dom är i princip identiska. Båda verkar anses som kompetenta skidor. Min oro är att jag skall uppleva dessa skidor som för mjuka. Kategori 2, något hårdare friåkninsskidor. Här är Dynastar XXL min hetaste kandidat. Tror att detta totalt sett är den bästa skidan utifrån hur jag oftast brukar åka (baserat på ren spekulation). Jag är dock orolig att det skall bli lite för mycket skida för en självskolad åkare som mig, som inte har nån bakgrund som portknackare, och som inte är så vältränad rent fysiskt. Är även orolig att den raka skärningen gör skidan otroligt tråkig. Kategori 3, Friåkningsskida av mera moderat bredd. Här har jag kvar "Dynastar Legend Pro Rider" och "Völkl Mantra" som alternativ. Detta känns som något av en fegvariant. Båda är förmodligen väldigt kompetenta skidor som skulle fungera utmärkt för mina ändamål, men jag vill som tidigare nämnts gärna våga dra på det lite fetare skidor. Gör jag bort mig om jag väljer bort dessa? Mer hjälp tack om nån orkar läsa dravlet? /JN [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval i ett teoretiskt perspektiv.
Tillbaka
Topp