Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1073269" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har åkt tre säsonger på Nordica Patron och har en hel del dagar på Opinion 108, så där har jag ett bra referensmaterial. SFB har jag bara testat enstaka dagar dock och då mest i pist och pistnära offpist, så den kan jag inte säga att jag känner till lika bra. </p><p></p><p>I korta drag: </p><p></p><p>SFB: Lättsam allrounder med lite silkeslen snökontakt och en balans som drar åt park mer än de andra två. Betydligt mindre rocker än de övriga två ger den sämre flyt, men också längre kontaktyta i pist och därmed kortare "fladderbar" längd tip och tail. Den kan inte riktigt mäta sig med de andra två tycker jag. Den saknar karaktär och Line är lite fega med rockern. Det pratas om lowrise och noplow, men i verkligheten är det mer snack än hockey och inte ens nära en sådan form. Aningen mindre plownose än normen kanske, men ändå tydlig bromseffekt i bra snö. </p><p></p><p>Nordica Patron: En mycket lyckad och trevlig långkörare i Nordicastallet. Kanonbra offpist. Sämre i pisten, men går bra så länge det är jämnt och mjukt. Svänger mycket, men fladdrar rejält i tip och tail när det är lite fastare. Rätt bra svar flexmässigt, men odämpad. Den låga dämpningsgrader ger fin närvaro i mjuk snö, men gör den lite för ettrig på fastare underlag. En av mina favoritskidor för offpistinriktad allroundåkning, men jag måste hålla igen lite i pist när det är fast. </p><p></p><p>Opinion 108: Liknande rocker som Patron fram och mindre rocker bak. Det ger aningen mer stöd bakåt, men ändå en liknande karaktär balansmässigt. Den är avsevärt stabilare i pist och känns tryggare att ladda på med på fast underlag i jämförelse med Patron. Bettet och spårviljan är liknande i lägre fart, men 108 tar över med besked när det hårdnar på. Håller spåret även över skravel och stök på ett sätt som inte Patron klarar av. Storleksmässigt ligger Patron mitt emellan 108 och 118, men känslomässigt är den klart mer lik 108 än storebror 118 som är mycket biffigare och större i känslan. 108 har en längre radie än Patron och det ger också ett lite lugnare beteende. Anledningen till att jag sålde mina Patron var just att de är klart sämre i pist än Opinion. Offpist är det jämnt skägg skulle jag säga och en smakfråga. Personligen föredrar jag geometrin från Opinion, men snökontakten i Patron, eftersom jag gillar mindre dämpade skidor med mycket närvaro. Opinions pistprestande kommer av mer gummi i konstruktionen och det ger alltid en mindre grad av krisp och närvaro. De flesta uppskattar mer dämpning, men jag gillar odämpat när jag ska köra offpist så att jag kan uppleva snön så nära som möjligt. Patron har en fördel utanför pisten av sina 5mm mer bredd under foten. Flytmässigt dock liknande som sagt och även balansen när det går undan i bra snö utanför är likvärdig. Två vassa kombatanter.</p><p></p><p>Patron är i karaktären mer svängig utanför pisten, både på gott och ont. Opinion är en skida som svänger lätt och är lekfull vid input, men den väntar lite mer i grundläget och ligger lite lugnare rakt fram i puder. Patron svänger med mindre grad av input vilket är kul, men också lite nervöst ibland. Det är patrons brist på indrag som ger den karaktären. </p><p></p><p>Sammanfattat: </p><p>SFB är för dig som är lite konservativ och inte vågar dig på en fullt ut offpistinriktad rockerkurva. </p><p>Patron ger mest direktkänsla i snökontakt och ger mycket sväng även med lätta fötter, men är lite fladdrig i pisten när man drar på. För max lekfullhet, välj Patron.</p><p>Opinion 108 är klart bäst i pisten av de tre och är lite mer dämpad och "tyst" utanför och ger ett tryggare lugn. För mest allround, välj Op108.</p><p></p><p>Patron och 108 är båda riktigt bra skidor, så du kan inte göra fel oavsett vad du väljer. Notera att egenskaperna beskrivs i relation till varandra ovan. Skulle vi lägga in Opinion 108 Charger och Helldorado eller någon annan liknande skida i ekvationen hade jag inte valt samma värdeord för tex dämpning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1073269, member: 12152"] Jag har åkt tre säsonger på Nordica Patron och har en hel del dagar på Opinion 108, så där har jag ett bra referensmaterial. SFB har jag bara testat enstaka dagar dock och då mest i pist och pistnära offpist, så den kan jag inte säga att jag känner till lika bra. I korta drag: SFB: Lättsam allrounder med lite silkeslen snökontakt och en balans som drar åt park mer än de andra två. Betydligt mindre rocker än de övriga två ger den sämre flyt, men också längre kontaktyta i pist och därmed kortare "fladderbar" längd tip och tail. Den kan inte riktigt mäta sig med de andra två tycker jag. Den saknar karaktär och Line är lite fega med rockern. Det pratas om lowrise och noplow, men i verkligheten är det mer snack än hockey och inte ens nära en sådan form. Aningen mindre plownose än normen kanske, men ändå tydlig bromseffekt i bra snö. Nordica Patron: En mycket lyckad och trevlig långkörare i Nordicastallet. Kanonbra offpist. Sämre i pisten, men går bra så länge det är jämnt och mjukt. Svänger mycket, men fladdrar rejält i tip och tail när det är lite fastare. Rätt bra svar flexmässigt, men odämpad. Den låga dämpningsgrader ger fin närvaro i mjuk snö, men gör den lite för ettrig på fastare underlag. En av mina favoritskidor för offpistinriktad allroundåkning, men jag måste hålla igen lite i pist när det är fast. Opinion 108: Liknande rocker som Patron fram och mindre rocker bak. Det ger aningen mer stöd bakåt, men ändå en liknande karaktär balansmässigt. Den är avsevärt stabilare i pist och känns tryggare att ladda på med på fast underlag i jämförelse med Patron. Bettet och spårviljan är liknande i lägre fart, men 108 tar över med besked när det hårdnar på. Håller spåret även över skravel och stök på ett sätt som inte Patron klarar av. Storleksmässigt ligger Patron mitt emellan 108 och 118, men känslomässigt är den klart mer lik 108 än storebror 118 som är mycket biffigare och större i känslan. 108 har en längre radie än Patron och det ger också ett lite lugnare beteende. Anledningen till att jag sålde mina Patron var just att de är klart sämre i pist än Opinion. Offpist är det jämnt skägg skulle jag säga och en smakfråga. Personligen föredrar jag geometrin från Opinion, men snökontakten i Patron, eftersom jag gillar mindre dämpade skidor med mycket närvaro. Opinions pistprestande kommer av mer gummi i konstruktionen och det ger alltid en mindre grad av krisp och närvaro. De flesta uppskattar mer dämpning, men jag gillar odämpat när jag ska köra offpist så att jag kan uppleva snön så nära som möjligt. Patron har en fördel utanför pisten av sina 5mm mer bredd under foten. Flytmässigt dock liknande som sagt och även balansen när det går undan i bra snö utanför är likvärdig. Två vassa kombatanter. Patron är i karaktären mer svängig utanför pisten, både på gott och ont. Opinion är en skida som svänger lätt och är lekfull vid input, men den väntar lite mer i grundläget och ligger lite lugnare rakt fram i puder. Patron svänger med mindre grad av input vilket är kul, men också lite nervöst ibland. Det är patrons brist på indrag som ger den karaktären. Sammanfattat: SFB är för dig som är lite konservativ och inte vågar dig på en fullt ut offpistinriktad rockerkurva. Patron ger mest direktkänsla i snökontakt och ger mycket sväng även med lätta fötter, men är lite fladdrig i pisten när man drar på. För max lekfullhet, välj Patron. Opinion 108 är klart bäst i pisten av de tre och är lite mer dämpad och "tyst" utanför och ger ett tryggare lugn. För mest allround, välj Op108. Patron och 108 är båda riktigt bra skidor, så du kan inte göra fel oavsett vad du väljer. Notera att egenskaperna beskrivs i relation till varandra ovan. Skulle vi lägga in Opinion 108 Charger och Helldorado eller någon annan liknande skida i ekvationen hade jag inte valt samma värdeord för tex dämpning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Tillbaka
Topp