Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1073299" data-attributes="member: 12152"><p>Atris är en trevlig liten sak det också. Jag har åkt lite på den och det känns som en replik till Ross Soul 7 från Black Crows. BC brukar ha skidor som är relativt dämpade och lite tung-gungigt trygga i känslan. Atris är däremot helt motsatsen och är en livlig rapp skida som känns smidig och lättåkt i alla lägen, men som ändå svarar emot ganska bra när det går undan och den utsätts för mer tryck. Den är väldigt lik Soul 7 både i outline, rocker och konstruktion, vilket föga förvånande leder till att den också känns som ett syskon. Jag håller dock Atrisen högre eftersom den rymmer lite mer pondus och den känns lite svårdefinierat med harmonisk i beteendet. Snökontakten är krispig och direkt, men inte riktigt lika ihåligt rent fibrig som i Soul 7. Det är ändå att betrakta som en skida som passar till en åkare som föredrar mycket närvaro mot underlaget. Jag gillar den därmed, men det är en skida som, liksom Soul7 ska åkas med ett mått av finess snarare än råstyrka och kraft. </p><p></p><p>Rockermässigt är Atrisen ytterligare en skida i mängden där tillverkaren inte riktigt har vågat ta ut svängarna utan gått en väg som känns säkrare ur ett försäljningsperspektiv. Även om rockern är flera snäpp bättre än Soul 7 tack vare en lägre profil är spannet fortfarande lite för långt och högt för att vara optimalt. Atris hade blivit omedelbart bättre offpist utan att tappa på hårt om "rocker turnpoint" hade flyttats bakåt några cm. Spannets längd ger ett ökat pop i pisten, men skidan hade vunnit i sin helhet om det sänktes och kortades. 105-110mm är en breddklass där man måste våga gå mot en mer offpistinriktad rocker för att det ska bli bra i bra kallsnö framförallt. Atris (och S7) fungerar alldeles ypperligt att åka runt på, men rockerprofiler med längre flytzon och mindre plownose, som Opinion, Patron eller R2 ger bättre egenskaper på så pass smala skidor tycker jag. Det förutsätter att man värderar högfartsegenskaper i bra snö högt dock. Ska man bara ta kortare turer i offpisten och prioriterar pist och fast underlag spelar det mindre roll. Flytmässigt och egenskapsmässigt i övrigt i mjuk offpistsnö av alla arter upplever man en skida med en längre rockerkurva som R2/Opinion/Patron många av de positiva egenskaperna med en bredare skida. En skida med en kortare och brantare rocker, som Soul 7 och delvis även Atris ger istället känslan av sämre flyt och en smalare skida rent flytmässigt. När det gäller storleken i känslan i övrigt, dvs nån slags mått på smidighet spelar rockern en viss roll, men flexmönster, vridstyvhet och svingvikt mm ger större effekt. Atris är som sagt en bättre variant av S7 dock så BC har ändå tagit både ett och två steg åt rätt håll.</p><p></p><p>Jag skulle säga att även Atris är en skida som kommer att passa många åkare, så länge man är medveten om att den inte känns som de flesta av de tidigare breda freeridelaggen från Black Crows i den bredare änden av deras produktsortiment.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1073299, member: 12152"] Atris är en trevlig liten sak det också. Jag har åkt lite på den och det känns som en replik till Ross Soul 7 från Black Crows. BC brukar ha skidor som är relativt dämpade och lite tung-gungigt trygga i känslan. Atris är däremot helt motsatsen och är en livlig rapp skida som känns smidig och lättåkt i alla lägen, men som ändå svarar emot ganska bra när det går undan och den utsätts för mer tryck. Den är väldigt lik Soul 7 både i outline, rocker och konstruktion, vilket föga förvånande leder till att den också känns som ett syskon. Jag håller dock Atrisen högre eftersom den rymmer lite mer pondus och den känns lite svårdefinierat med harmonisk i beteendet. Snökontakten är krispig och direkt, men inte riktigt lika ihåligt rent fibrig som i Soul 7. Det är ändå att betrakta som en skida som passar till en åkare som föredrar mycket närvaro mot underlaget. Jag gillar den därmed, men det är en skida som, liksom Soul7 ska åkas med ett mått av finess snarare än råstyrka och kraft. Rockermässigt är Atrisen ytterligare en skida i mängden där tillverkaren inte riktigt har vågat ta ut svängarna utan gått en väg som känns säkrare ur ett försäljningsperspektiv. Även om rockern är flera snäpp bättre än Soul 7 tack vare en lägre profil är spannet fortfarande lite för långt och högt för att vara optimalt. Atris hade blivit omedelbart bättre offpist utan att tappa på hårt om "rocker turnpoint" hade flyttats bakåt några cm. Spannets längd ger ett ökat pop i pisten, men skidan hade vunnit i sin helhet om det sänktes och kortades. 105-110mm är en breddklass där man måste våga gå mot en mer offpistinriktad rocker för att det ska bli bra i bra kallsnö framförallt. Atris (och S7) fungerar alldeles ypperligt att åka runt på, men rockerprofiler med längre flytzon och mindre plownose, som Opinion, Patron eller R2 ger bättre egenskaper på så pass smala skidor tycker jag. Det förutsätter att man värderar högfartsegenskaper i bra snö högt dock. Ska man bara ta kortare turer i offpisten och prioriterar pist och fast underlag spelar det mindre roll. Flytmässigt och egenskapsmässigt i övrigt i mjuk offpistsnö av alla arter upplever man en skida med en längre rockerkurva som R2/Opinion/Patron många av de positiva egenskaperna med en bredare skida. En skida med en kortare och brantare rocker, som Soul 7 och delvis även Atris ger istället känslan av sämre flyt och en smalare skida rent flytmässigt. När det gäller storleken i känslan i övrigt, dvs nån slags mått på smidighet spelar rockern en viss roll, men flexmönster, vridstyvhet och svingvikt mm ger större effekt. Atris är som sagt en bättre variant av S7 dock så BC har ändå tagit både ett och två steg åt rätt håll. Jag skulle säga att även Atris är en skida som kommer att passa många åkare, så länge man är medveten om att den inte känns som de flesta av de tidigare breda freeridelaggen från Black Crows i den bredare änden av deras produktsortiment. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Tillbaka
Topp