Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1073301" data-attributes="member: 12152"><p>Bra synpunkt Lawndart. Även om jag såklart nästan bara åker bra snö så har även jag nåt åk i vindpack iaf nån gång per år... </p><p></p><p>Jag hade nog kommit dit om jag hade uttryckt lite mer omfattande, men tiden räckte bara till ett kort svar den här gången. Det kan nog i viss mån gå att läsa ut det mellan raderna i mitt inlägg ovan. Patronen är i sin karaktär spårig och ger som sagt en omedelbar respons vid input, vilket av vissa åkare upplevs som en klar nackdel och av vissa som en rolig egenskap. Jag tillhör den senare kategorin och jag tycker att Patronen i viss mån har fått ett lite för dåligt rykte i den aspekten. I de flesta snötyper är det inga problem och speciellt i nån vecka gammal, fast, men orörd kallsnö tycker jag det är ren underhållning då skidan strävar efter att nästan carva i kallsnö. Åkare som är vana vid skidor med lång radie och mycket dämp, eller skidor som reagerar långsammare på input upplever Patron som för nervös och för villig att hela tiden gå in i sväng i samma snö. PNyberg tex gillade den inte alls av den anledningen. Patron är överstyrd i karaktären och speciellt i hög fart ger det en otrygghet över att skidan vill dra iväg hela tiden mer eller mindre. Vindpack och annan svår snö förstärker de egenskaperna, men för egen personlig del har jag aldrig upplevt det som ett stort problem. Jag åkte faktiskt just Patron när vi började utveckla Opinion och en av de saker vi ville eliminera i Opinions shape var just den oroligheten. Det lyckades vi bra med tycker jag och som du säger är Opinon en skida som hanterar skitsnö ett par klasser bättre. Inte desto mindre gillar jag fortfarande Patron och jag hade säkerligen fortfarande beärat den med ett antal åkdagar per vinter om jag hade haft den kvar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1073301, member: 12152"] Bra synpunkt Lawndart. Även om jag såklart nästan bara åker bra snö så har även jag nåt åk i vindpack iaf nån gång per år... Jag hade nog kommit dit om jag hade uttryckt lite mer omfattande, men tiden räckte bara till ett kort svar den här gången. Det kan nog i viss mån gå att läsa ut det mellan raderna i mitt inlägg ovan. Patronen är i sin karaktär spårig och ger som sagt en omedelbar respons vid input, vilket av vissa åkare upplevs som en klar nackdel och av vissa som en rolig egenskap. Jag tillhör den senare kategorin och jag tycker att Patronen i viss mån har fått ett lite för dåligt rykte i den aspekten. I de flesta snötyper är det inga problem och speciellt i nån vecka gammal, fast, men orörd kallsnö tycker jag det är ren underhållning då skidan strävar efter att nästan carva i kallsnö. Åkare som är vana vid skidor med lång radie och mycket dämp, eller skidor som reagerar långsammare på input upplever Patron som för nervös och för villig att hela tiden gå in i sväng i samma snö. PNyberg tex gillade den inte alls av den anledningen. Patron är överstyrd i karaktären och speciellt i hög fart ger det en otrygghet över att skidan vill dra iväg hela tiden mer eller mindre. Vindpack och annan svår snö förstärker de egenskaperna, men för egen personlig del har jag aldrig upplevt det som ett stort problem. Jag åkte faktiskt just Patron när vi började utveckla Opinion och en av de saker vi ville eliminera i Opinions shape var just den oroligheten. Det lyckades vi bra med tycker jag och som du säger är Opinon en skida som hanterar skitsnö ett par klasser bättre. Inte desto mindre gillar jag fortfarande Patron och jag hade säkerligen fortfarande beärat den med ett antal åkdagar per vinter om jag hade haft den kvar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Tillbaka
Topp