Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hasse_Lindborg" data-source="post: 1073392" data-attributes="member: 102471"><p>Så hemma efter 6 dagar i St. Anton som bjöd på alla förhållanden som kan erbjudas. Puder, isiga pister, pucklar, slask, soldränkta sidor, solpåverkad snö, skare(tror det är allt)</p><p></p><p>Jag har kört mina Opinion i några veckor i Funäsdalen under jul och nyår. 3 dagar i Røldal i puder och nu denna veckan. De är monterade på -6 som är rekommenderad montering. Jag väger 1 kg mindre än dig men är bara 175 cm. </p><p></p><p>Så mina inputs och intryck är dessa efter dessa dagar:</p><p></p><p>- Puder: Inga problem alls. Flyter på bra och inga problem alls i knädjupt puder som är det mesta jag har kört.</p><p></p><p>- Uppkört puder: Se ovan. Samma uppträdande och beteende. </p><p></p><p>- Uppkörd skitsnö: Kör igenom det mesta. Självklart inte lika stabil som en skida som är mycket mer styvare som kör igenom allt. Finns en liten liten tendens att den vill haka i lite i tailen ibland tycker jag.</p><p></p><p>- Slask: I och med slask är nästa lika som puder så fungerar de bra där oxå om det är uppkört. Jag tycker tyvärr att de hookar i mycket i uppkörd slask. Känns som de lätt kan fastna i svängen lite för länge. Fast inget om stör allt för mycket i de flesta lägena.</p><p></p><p>- Pist: Kör som en dröm i en vanlig svensk pist.</p><p></p><p>- Blåis pist: Där kommer Opinions svaghet in tyvärr. Inte alls så bra fäste när det är ren "konstsnö blåis" som det blir när folk sladdar ihop pucklar i St. Anton. </p><p></p><p>- Pucklar funkar de i men föredrar så klart en smalare skida men det har ju inget att göra med Opinion. Man får bara planera lite tidigare i puckeln än man gör annars.</p><p></p><p>- Tourade på de en dag i St. Anton. Nu kör jag på den vanliga med inserts så det är bara att byta bindningar. Tycker de funkar utan problem att toura med trots den lite högre vikten. </p><p></p><p>Så om jag skulle bara ha en skida så är 108 en av de starkaste kandidaterna jag har testat. Körde lite på Salomon QST 106 i Røldal. Den är lite stabilare på de flesta underlagen så klart men har inte samma flyt som Opinionen i puder. Fast i registeret 105-112 är finns det sjukt mycket bra skidor. </p><p></p><p>Och jag blir mer och mer tveksam om man behöver något som är bredare än något i den bredden. Jag tror faktiskt inte det. (I Japan eventuellt)</p><p></p><p>//H</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hasse_Lindborg, post: 1073392, member: 102471"] Så hemma efter 6 dagar i St. Anton som bjöd på alla förhållanden som kan erbjudas. Puder, isiga pister, pucklar, slask, soldränkta sidor, solpåverkad snö, skare(tror det är allt) Jag har kört mina Opinion i några veckor i Funäsdalen under jul och nyår. 3 dagar i Røldal i puder och nu denna veckan. De är monterade på -6 som är rekommenderad montering. Jag väger 1 kg mindre än dig men är bara 175 cm. Så mina inputs och intryck är dessa efter dessa dagar: - Puder: Inga problem alls. Flyter på bra och inga problem alls i knädjupt puder som är det mesta jag har kört. - Uppkört puder: Se ovan. Samma uppträdande och beteende. - Uppkörd skitsnö: Kör igenom det mesta. Självklart inte lika stabil som en skida som är mycket mer styvare som kör igenom allt. Finns en liten liten tendens att den vill haka i lite i tailen ibland tycker jag. - Slask: I och med slask är nästa lika som puder så fungerar de bra där oxå om det är uppkört. Jag tycker tyvärr att de hookar i mycket i uppkörd slask. Känns som de lätt kan fastna i svängen lite för länge. Fast inget om stör allt för mycket i de flesta lägena. - Pist: Kör som en dröm i en vanlig svensk pist. - Blåis pist: Där kommer Opinions svaghet in tyvärr. Inte alls så bra fäste när det är ren "konstsnö blåis" som det blir när folk sladdar ihop pucklar i St. Anton. - Pucklar funkar de i men föredrar så klart en smalare skida men det har ju inget att göra med Opinion. Man får bara planera lite tidigare i puckeln än man gör annars. - Tourade på de en dag i St. Anton. Nu kör jag på den vanliga med inserts så det är bara att byta bindningar. Tycker de funkar utan problem att toura med trots den lite högre vikten. Så om jag skulle bara ha en skida så är 108 en av de starkaste kandidaterna jag har testat. Körde lite på Salomon QST 106 i Røldal. Den är lite stabilare på de flesta underlagen så klart men har inte samma flyt som Opinionen i puder. Fast i registeret 105-112 är finns det sjukt mycket bra skidor. Och jag blir mer och mer tveksam om man behöver något som är bredare än något i den bredden. Jag tror faktiskt inte det. (I Japan eventuellt) //H [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidval, Nordica Patron 185 alt Extrem Opinion 108 186!?
Tillbaka
Topp