skidval Zenith Z 76 eller Atomic D2 VF 72 (82)

daddykiddo

Ny medlem
Hej.
Jag har stora problem med att bestämma mig för vilka skidor jag ska skaffa, har fått ett återväckt intresse igen efter uppehåll sedan 1991. Då åkte jag helt offpist/puckel/hopp/röd/svart och aldrig storslalom. Nu har jag åkt ett par gånger om året sedan 09. Kört på lånad och hyrd utrustning men nu vill jag ha egna grejer.

Mina preferenser är att det får gärna gå fort och växlar gärna mellan korta och stora Carvingsvängar upp till och med röda backar men kan inte riktigt hantera detta när det blir svart. I brant pist blir det ofta oldschool med stoppsladd och rövsväng för fartkontroll. Min carvingteknik nog hygglig men jag faller ofta tillbaka i att lägga för mkt vikt på "dalskidan". Enligt Skistars klipp när man ska välja nivå är jag i fart avancerad plus men inte den tekniken

V 3 i våras åkte jag på skistar hyrgrejer avancerad, någon röd Atomic .168 som var för mjuk och inte kickade ur ordentligt jag bytte till en längre typ 174 tror jag. Då blev det bättre och jag var inte sist ned av gänget längre.
V 12 åkte jag på Head Supershape magnum 09. 170. Vilken underbar skida över hela registret i pisten det enda var att den inte riktigt passade mig när det blir brant. Under dessa veckor var min vikt ca 108kg. min nuvarande vikt är drygt 90 och ska landa på 85 till nästa vecka 3. Hade Supershapen varit billigare hade jag valt den men övriga familjen vill ju också tydligen följa med till backen:D

Långt blev det, ber om ursäkt för det.
Är Zenith Z 76 Aramid som jag tittar på i 170 & 176 lämplig för mig eller ska jag välja Atomic Drive D2 VF 72/82 i 172? Tack på förhand Kidde
Kanske någon helt annan skida, eller fortsätta hyra

Välkommen till Freeride!

Börja med att flytta över tråden till avdelningen för pistskidor.

Kan inte tyvärr inte hjälpa dig i frågan om Rossignol eller Atomic, men ang längden så borde du gå upp till iaf 185cm med tanke på din vikt.

Tack för svaret Jonny.

Skönt att inte bli halshuggen när man gör fel och är helt grön på forum, trådar och här på Freeride.

/Kidde

Tillbaka
Topp