Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidvård - hjälp mig!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Eppe" data-source="post: 101191" data-attributes="member: 13127"><p>Det märks att ingen här har rutin på att fixa skidorna bra. Det tar kanske en 200 timmar innan du har koll på vad du gör.</p><p></p><p>Det går att skriva 100 sidor om skidfixning men det lättaste är att prata med ngn som har koll så kan de visa dig annars kommer det INTE att bli bra.</p><p></p><p>"Hänga" kanterna kan betyda 2 saker. </p><p></p><p>Antingen att man slipar sidokanten i en vinkel så att kanten blir tex 87grader = kanten kan bli vassare och den blir slö snabbare.</p><p>90grader räcker gott till en som inte tävlar.</p><p></p><p>Hänga kanten på belags-sidan av skidan ska du nog inte föröka ge dig på själv, det kommer bara gå dåligt och man brukar inte hänga carvingskidor lika mkt som man gjorde förr på planken. 0,5 grader kan vara bra att hänga om man nu vill hänga = Skidan blir lite mer lättåkt då kanten inte hugger tag lika fort i början av svängen. Hänger du för mkt blir skidan nervös och fladdrig.</p><p></p><p>Gällande lika vasst längs hela skidan så handlar det även där om att göra skidan lite mer lättåkt så att den inte hugger tag i snön för tidigt i svängen. Man kan slöa ner kanten lite 1-1.5 dm fram om man vill och även 1 dm bak. Är du duktig på att åka så borde inte det behövas.</p><p></p><p></p><p>Angående valla så är det också en hel vetenskap, jag har tävlingsåkt i 12 år och jag vallar i princip ALDRIG mina friåkningsskidor. Du måste valla så pass ofta för att belaget inte ska bli bränt och det är nästan alltid kasst belag på en friåkningsskida så det ger i princip inget. Valla dina skidor om du tycker att det glider sjukt dåligt eller om det är vårsnö som suger tag i skidan. </p><p></p><p>Bra kanter är bra att ha, nyvallade skidor e överskattat om du inte ska tävla.</p><p></p><p>Använda en tvättsvamp från statoil, hahaha. sickla bara skidan efter att du har vallat och den har kallnat. Hålla på å borsta å fixa e onödigt om du inte ska ha superglid 1a och 2a åket, för sen försvinner ändå det som du får bort med borsten.</p><p></p><p>Oj vad mkt jag skrivit</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Eppe, post: 101191, member: 13127"] Det märks att ingen här har rutin på att fixa skidorna bra. Det tar kanske en 200 timmar innan du har koll på vad du gör. Det går att skriva 100 sidor om skidfixning men det lättaste är att prata med ngn som har koll så kan de visa dig annars kommer det INTE att bli bra. "Hänga" kanterna kan betyda 2 saker. Antingen att man slipar sidokanten i en vinkel så att kanten blir tex 87grader = kanten kan bli vassare och den blir slö snabbare. 90grader räcker gott till en som inte tävlar. Hänga kanten på belags-sidan av skidan ska du nog inte föröka ge dig på själv, det kommer bara gå dåligt och man brukar inte hänga carvingskidor lika mkt som man gjorde förr på planken. 0,5 grader kan vara bra att hänga om man nu vill hänga = Skidan blir lite mer lättåkt då kanten inte hugger tag lika fort i början av svängen. Hänger du för mkt blir skidan nervös och fladdrig. Gällande lika vasst längs hela skidan så handlar det även där om att göra skidan lite mer lättåkt så att den inte hugger tag i snön för tidigt i svängen. Man kan slöa ner kanten lite 1-1.5 dm fram om man vill och även 1 dm bak. Är du duktig på att åka så borde inte det behövas. Angående valla så är det också en hel vetenskap, jag har tävlingsåkt i 12 år och jag vallar i princip ALDRIG mina friåkningsskidor. Du måste valla så pass ofta för att belaget inte ska bli bränt och det är nästan alltid kasst belag på en friåkningsskida så det ger i princip inget. Valla dina skidor om du tycker att det glider sjukt dåligt eller om det är vårsnö som suger tag i skidan. Bra kanter är bra att ha, nyvallade skidor e överskattat om du inte ska tävla. Använda en tvättsvamp från statoil, hahaha. sickla bara skidan efter att du har vallat och den har kallnat. Hålla på å borsta å fixa e onödigt om du inte ska ha superglid 1a och 2a åket, för sen försvinner ändå det som du får bort med borsten. Oj vad mkt jag skrivit [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Skidvård - hjälp mig!
Tillbaka
Topp