Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidväska. För säkerhet samt nödvädiga saker.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 405744" data-attributes="member: 40931"><p>Hej igen!</p><p></p><p>Efter att ha läst det du skrivit tänkte jag på följande. </p><p></p><p>- Du MÅSTE börja din offpistkarriär med att gå en kurs. Detta kan du göra på plats dit du ska på semester. Exempelvis om du ska till åre: www.arelavincenter.se . Om du skall åka offpist, med din nuvarande kunskapsnivå så FÅR DU INTE åka när lavinfaran är över 1 i alperna och eventuellt 2 i sverige. (ja, jag vet att de skall motsvara varandra, men allvarligt talat..) Detta baserar jag på att jag tror inte du kan hitta terräng där det är betydande risk för laviner vid skala 2 i sverige.</p><p></p><p>Och detta låter väl inte speciellt kul, för hur ofta är snön rolig när det är lavinrisk 1? Nä just det. Men när du skaffat dig KUNSKAP kan du åka skidor då graderingen är högre, eftersom du kan göra egna val. Men kunskapen är ett MÅSTE. Annars tar du risker du är helt omedveten om.</p><p></p><p>Du har helt enkelt inte tillräckligt hög kunskap för att bedöma om det kan finnas lavinrisk. Och det är det du måste skaffa. Sedan handlar det om att bygga från det och vara väldigt konservativ i början av din offpistkarriär (i sammanhanget menar jag ändå flera år här!)</p><p></p><p>Detta är inget att skämmas för, alla är vi nybörare i början!</p><p></p><p>Självklat skulle du rent teoretiskt sätt kunna kasta dig ut i offpisten utan koll, men det är INTE att rekommendera. Många börjar på detta sätt och fortsätter tills man får någon slags närkontakt med laviner. Och har man otur kan det då vara för sent.</p><p></p><p>Det är både roligare och bättre att starta inlärningen redan från början av din offpistkarriär, eftersom du då kan ta både medvetna och säkra val hela tiden. Vilket gör att du kan åka på ett säkert och kul sätt. Du kommer mycket snabbare kunna lära dig läsa berget och vad som är potentiellt livsfarligt och vad som är säkert i takt med att du utvecklar din känsla för bergen.</p><p></p><p>Det var det! Lycka till! Och mycket nöje, offpiståkning är det finaste som finns!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 405744, member: 40931"] Hej igen! Efter att ha läst det du skrivit tänkte jag på följande. - Du MÅSTE börja din offpistkarriär med att gå en kurs. Detta kan du göra på plats dit du ska på semester. Exempelvis om du ska till åre: www.arelavincenter.se . Om du skall åka offpist, med din nuvarande kunskapsnivå så FÅR DU INTE åka när lavinfaran är över 1 i alperna och eventuellt 2 i sverige. (ja, jag vet att de skall motsvara varandra, men allvarligt talat..) Detta baserar jag på att jag tror inte du kan hitta terräng där det är betydande risk för laviner vid skala 2 i sverige. Och detta låter väl inte speciellt kul, för hur ofta är snön rolig när det är lavinrisk 1? Nä just det. Men när du skaffat dig KUNSKAP kan du åka skidor då graderingen är högre, eftersom du kan göra egna val. Men kunskapen är ett MÅSTE. Annars tar du risker du är helt omedveten om. Du har helt enkelt inte tillräckligt hög kunskap för att bedöma om det kan finnas lavinrisk. Och det är det du måste skaffa. Sedan handlar det om att bygga från det och vara väldigt konservativ i början av din offpistkarriär (i sammanhanget menar jag ändå flera år här!) Detta är inget att skämmas för, alla är vi nybörare i början! Självklat skulle du rent teoretiskt sätt kunna kasta dig ut i offpisten utan koll, men det är INTE att rekommendera. Många börjar på detta sätt och fortsätter tills man får någon slags närkontakt med laviner. Och har man otur kan det då vara för sent. Det är både roligare och bättre att starta inlärningen redan från början av din offpistkarriär, eftersom du då kan ta både medvetna och säkra val hela tiden. Vilket gör att du kan åka på ett säkert och kul sätt. Du kommer mycket snabbare kunna lära dig läsa berget och vad som är potentiellt livsfarligt och vad som är säkert i takt med att du utvecklar din känsla för bergen. Det var det! Lycka till! Och mycket nöje, offpiståkning är det finaste som finns! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skidväska. För säkerhet samt nödvädiga saker.
Tillbaka
Topp