Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skiers Accredited, vad är det för larvigt skämt?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="kappakomplett" data-source="post: 1097656" data-attributes="member: 118552"><p>Frågan om vilka som startade var retorisk från min sida. Det framgår ju av "servetthistorien" som läggs fram på på Skiers websida hur firman uppstod. Den retoriska frågan jag ställde motiverades av en del inlägg som innehöll formuleringar som antydde att det var ett gäng skidproffs som hade startat firman för att få en anständig lön.</p><p></p><p>Som anhängare av marknadsekonomin tycker jag att det är bra med olika aktörer t. ex. inom utbildningsverksamhet i alpin miljö. För att konsumenter ska kunna välja den aktör som passar bäst krävs information. Sådan information kan tillhandahållas av företagen själva samt av oberoende parter som tidskrifter och övriga media (som webforum etc.). För några år sedan gav sig Åka Skidor på saken, "<em>ett uppdrag värdigt Åka Skidors wallraffande redaktion</em>". Men något wallraffande var det inte!</p><p>Det blev snarare en redovisning av ett utbyte mellan två branschproffs, om än i lite olika nischer av den industri som skapats kring skidåkningen. Det ligger nog en del i vad</p><p> [USER=103726]@jonte_carver10[/USER] skriver i ett inlägg ovan: </p><p><em>"Inte en kritisk fråga utan mest återberättande från en av grundarna som får breda ut sitt säljsnack på en nivå som skulle göra en reklamare avundsjuk."</em></p><p></p><p>Skiers egna attityd verkar vara att upplägget vad avser pris och vara ska presenteras vid en personlig kontakt. Det ringer för mig en del varningsklockor. Kan det inte redovisas klart på ett sådant vis att den intresserade kan läsa och bilda sig en uppfattning i lugn och ro? Behövs det en "säljare" som ska övertyga den intresserade? Efter vad du själv, lite skämtsamt förstås, skriver så kan man uppenbarligen få "tinnitus av Andreas högljudda säljsnack". Vi har väl alla varit med liknande säljoffensiver och det är sällan trevligt.</p><p>Men visst förstår jag att Skiers är så mycket mer än bara skidlektioner, det är seminarier (för avdragsmöjligheter?), det är att få träffa likasinnade, det är ledarskapscoaching mitt upp i skidlektionerna, det är resor, det är personlig utveckling mm! Allt med en ryggrad av Sveriges främsta skidinstruktörer.</p><p>Det kan vara grejen för den som har gått på handels och är på gång inom näringslivets olika konsultbranscher! (Helst förstås med med en egen rörelse...)</p><p></p><p>Efter att ha tittat lite på konceptet Skiers och deras presentationer så lutar min egen inställning nu mer åt att rubriken på tråden kanske har hittat rätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kappakomplett, post: 1097656, member: 118552"] Frågan om vilka som startade var retorisk från min sida. Det framgår ju av "servetthistorien" som läggs fram på på Skiers websida hur firman uppstod. Den retoriska frågan jag ställde motiverades av en del inlägg som innehöll formuleringar som antydde att det var ett gäng skidproffs som hade startat firman för att få en anständig lön. Som anhängare av marknadsekonomin tycker jag att det är bra med olika aktörer t. ex. inom utbildningsverksamhet i alpin miljö. För att konsumenter ska kunna välja den aktör som passar bäst krävs information. Sådan information kan tillhandahållas av företagen själva samt av oberoende parter som tidskrifter och övriga media (som webforum etc.). För några år sedan gav sig Åka Skidor på saken, "[i]ett uppdrag värdigt Åka Skidors wallraffande redaktion[/i]". Men något wallraffande var det inte! Det blev snarare en redovisning av ett utbyte mellan två branschproffs, om än i lite olika nischer av den industri som skapats kring skidåkningen. Det ligger nog en del i vad [USER=103726]@jonte_carver10[/USER] skriver i ett inlägg ovan: [i]"Inte en kritisk fråga utan mest återberättande från en av grundarna som får breda ut sitt säljsnack på en nivå som skulle göra en reklamare avundsjuk."[/i] Skiers egna attityd verkar vara att upplägget vad avser pris och vara ska presenteras vid en personlig kontakt. Det ringer för mig en del varningsklockor. Kan det inte redovisas klart på ett sådant vis att den intresserade kan läsa och bilda sig en uppfattning i lugn och ro? Behövs det en "säljare" som ska övertyga den intresserade? Efter vad du själv, lite skämtsamt förstås, skriver så kan man uppenbarligen få "tinnitus av Andreas högljudda säljsnack". Vi har väl alla varit med liknande säljoffensiver och det är sällan trevligt. Men visst förstår jag att Skiers är så mycket mer än bara skidlektioner, det är seminarier (för avdragsmöjligheter?), det är att få träffa likasinnade, det är ledarskapscoaching mitt upp i skidlektionerna, det är resor, det är personlig utveckling mm! Allt med en ryggrad av Sveriges främsta skidinstruktörer. Det kan vara grejen för den som har gått på handels och är på gång inom näringslivets olika konsultbranscher! (Helst förstås med med en egen rörelse...) Efter att ha tittat lite på konceptet Skiers och deras presentationer så lutar min egen inställning nu mer åt att rubriken på tråden kanske har hittat rätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Skiers Accredited, vad är det för larvigt skämt?
Tillbaka
Topp