Skillnad på skidslipning

Springer76

Aktiv medlem
Skillnad på skidslipning
Går det generellt att säga något om skillnad på skidslipning hos tex skistar och andra aktörer? Är all form av maskinslipning samma produkt eller hur ska man tänka?

Skistar erbjuder tex sin "silverslip" för 799kr men som man får 40% på som guldmedlem

Silverslipen är mer grundlig och är perfekt för dig som har utrustning med mindre repor, slöa kanter eller dåligt glid. Här planslipar vi belagen fem gånger på sten och tre gånger på kant samt lägger på en maskinvalla. Silverslipen görs helt maskinellt i våra sliprobotar.

Åre skidsport tar 600kr för sin "standardslip" https://areskidsport.se/verkstad/

Skillnad på skidslipning
Aktuellt ämne för min del!

Vid en sådan slippning, är det då bara underlaget som slipas till?

Får man efter en sådan slipning helt andra vinklar på hängning och kant?

Så vill man t ex ha kvar 1 grad / 88 grader, behöver man då en annan typ av slipning efter en sådan "Silverslip"?

Skillnad på skidslipning
I grund och botten är det samma produkt/tjänst eftersom det är en maskin som gör jobbet men operatören kan ha ganska stor påverkan.

Beroende på hur slitna skidorna är kan man behöva köra skidorna flera varv i maskinen men det kräver att operatören faktiskt orkar titta på dem efter de kommer ut för att bedöma det.

Jag var med om en otroligt dålig skidslip hos Skistar Vemdalen där de gjorde precis så, körde skidorna ett varv och kollade inte att stenen inte alls tagit på hela belaget. De hade säkert kunna göra om det men fanns ingen tid så jag fick ännu mer rabatt i stället, men fick tillbaka ett par skidor som i princip var ogjorda.

Hade ett par raceskidor på slip hos Åre Skidsport förra veckan som inte blev bra. Men där finns kompetent personal att prata med så de tog tillbaka skidorna och gjorde om.

Du väljer själv vilken vinkel och hängning du ska ha, men du måste säga det när du lämnar in, annars får du någon slags default. Så det behövs ingen extra slipning efter silverslip

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp