Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skillnader i spann, OK? Line Mordecai
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1076458" data-attributes="member: 12152"><p>Viktskillnader är inte ovanligt när skidor byggs med våtlayup vilket förmodligen är fallet här. Det mer påkostade alternativet prepreg ger betydligt jämnare kvalitet eftersom mängden lim blir nästan exakt lika i varje par. I våtlayup kan det skilja ganska mycket i både limmängd och tjocklek efter pressning. Sen slipas skidorna olika mycket för att bli plana och resultatet kan bli i sammanhanget ganska stora viktvariationer. Skillnader i flex däremot ska inte vara så mycket att det går att se utan mätutrustning. För att det ska bli så pass mycket fel att man kan känna det vid handflex krävs det att det blev rejält fel i tillverkningen, tex att de glömmer ett glasfiberlager eller liknande. </p><p></p><p>Jag har ett par Line Opus som var i helt bedrövligt skick från fabrik. Hade jag inte haft en insiderkontakt i en butik hade jag behövt lägga en förmögenhet på att plana dom för att få ut full prestanda. De gick åtskilliga varv i slipen innan de var ok. Kul skidor, men jag tror nog att Line blaskar på rätt bra med epoxyt när dom bygger lagg. Mitt par är jämna i spann och rocker, men om limmängden varierar, varierar även spann och rocker efter pressning. En skida med mer lim och mindre fiberandel återflexar förmodligen mindre efter press än en skida med mindre lim och högre fiberandel. </p><p></p><p>Gå tillbaka till butiken och ta en titt om de har ett annat par. Om jag får möjlighet att välja tar jag alltid det paret som är närmast nollspann.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1076458, member: 12152"] Viktskillnader är inte ovanligt när skidor byggs med våtlayup vilket förmodligen är fallet här. Det mer påkostade alternativet prepreg ger betydligt jämnare kvalitet eftersom mängden lim blir nästan exakt lika i varje par. I våtlayup kan det skilja ganska mycket i både limmängd och tjocklek efter pressning. Sen slipas skidorna olika mycket för att bli plana och resultatet kan bli i sammanhanget ganska stora viktvariationer. Skillnader i flex däremot ska inte vara så mycket att det går att se utan mätutrustning. För att det ska bli så pass mycket fel att man kan känna det vid handflex krävs det att det blev rejält fel i tillverkningen, tex att de glömmer ett glasfiberlager eller liknande. Jag har ett par Line Opus som var i helt bedrövligt skick från fabrik. Hade jag inte haft en insiderkontakt i en butik hade jag behövt lägga en förmögenhet på att plana dom för att få ut full prestanda. De gick åtskilliga varv i slipen innan de var ok. Kul skidor, men jag tror nog att Line blaskar på rätt bra med epoxyt när dom bygger lagg. Mitt par är jämna i spann och rocker, men om limmängden varierar, varierar även spann och rocker efter pressning. En skida med mer lim och mindre fiberandel återflexar förmodligen mindre efter press än en skida med mindre lim och högre fiberandel. Gå tillbaka till butiken och ta en titt om de har ett annat par. Om jag får möjlighet att välja tar jag alltid det paret som är närmast nollspann. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Skillnader i spann, OK? Line Mordecai
Tillbaka
Topp