Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="DrDim" data-source="post: 1260038" data-attributes="member: 176381"><p>Sportlovsveckorna i Sverige är ju v7-11 (dock är v11 bara för Jokkmokk så vi kanske kan räkna bort den) där v7 och v10 har lite mindre gäster och v8 och v9 har mest. (37% av Sveriges befolkning har sportlov v8 så det är faktiskt den med flest men v9 är nog ändå värsta veckan i vissa "fjäll" som Sälen). Så kanske inte är så konstigt att man har bättre öppettider vissa veckor. Tittar man på påskloven så brukar det variera lite hur de ligger men i t ex Uppsala där jag bor har man alltid haft i det som jag kallar påskveckan där majoriteten av påskens dagar ligger, i Stockholm varierar det ofta i olika kommuner men just i år verkar de flesta faktiskt fått i "påskveckan" kanske för att det var en sen påsk, men återigen är det väl rimligt att man utökar tiderna de veckorna. </p><p></p><p>Sen tycker jag nog generellt att man kanske är lite snåla med öppettider i liftar i fjällanläggningar. Där är t ex mitt närmaste alternativ för "ok" alpinåkning Kungsberget exemplariska. Var där första helgen i April och de hade öppet 9-18 i alla liftar och torsdagar kör de kvällsåkning till kl 21. Visst korta åk i inte så långa backar men en ganska snabb 8stolslift bredvid några sköna "svarta backar" så får man ut väldigt mycket åkning en weekend speciellt då jag har 1.5h till Kungsberget om man står på.</p><p></p><p>Förra året var i Sälen på vårt sportlov v8, iofs ett pandemi-år men jag tycker nog det var rätt okej. Det gäller bara att vara lite smart för att "beat the crowds" och detta gäller ju typ varsomhelst, butiker, museum osv. Folk är så enormt förutsägbara och flockdjur. Åk till en Ikea på en lördag innan kl 12 hur lugnt som helst då alla är sega hemma, efter kl 12 på helger är det high chaparall i varenda köpcentrum. Så det vi vanligtivs gör är att handla innan och sen åka hem runt kl 12, precis samma sak gäller i backarna. Lugnt på förmiddag, ta en tidigt lunch vid kl 11 (dessutom är det lugnt på alla matställen då innan flocken kommer på att de ska äta och alla åker till restaurangerna kl 12-13). Så vad innebär det, ju då är det ju lugnt i backarna då alla sitter och äter. Sen smäller det till en stund till men ska alla tillbaka till sina stugor och det blir återigen glest i backarna. Om det är lite kö, välj en knapp en ankarlift så är det rätt lugnt.</p><p></p><p>Men visst håller med alldeles för mycket boenden i många fjäll men det finns fortfarande vissa fjäll som inte erbjuder så mycket lull men samtidig är väldigt lugna.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="DrDim, post: 1260038, member: 176381"] Sportlovsveckorna i Sverige är ju v7-11 (dock är v11 bara för Jokkmokk så vi kanske kan räkna bort den) där v7 och v10 har lite mindre gäster och v8 och v9 har mest. (37% av Sveriges befolkning har sportlov v8 så det är faktiskt den med flest men v9 är nog ändå värsta veckan i vissa "fjäll" som Sälen). Så kanske inte är så konstigt att man har bättre öppettider vissa veckor. Tittar man på påskloven så brukar det variera lite hur de ligger men i t ex Uppsala där jag bor har man alltid haft i det som jag kallar påskveckan där majoriteten av påskens dagar ligger, i Stockholm varierar det ofta i olika kommuner men just i år verkar de flesta faktiskt fått i "påskveckan" kanske för att det var en sen påsk, men återigen är det väl rimligt att man utökar tiderna de veckorna. Sen tycker jag nog generellt att man kanske är lite snåla med öppettider i liftar i fjällanläggningar. Där är t ex mitt närmaste alternativ för "ok" alpinåkning Kungsberget exemplariska. Var där första helgen i April och de hade öppet 9-18 i alla liftar och torsdagar kör de kvällsåkning till kl 21. Visst korta åk i inte så långa backar men en ganska snabb 8stolslift bredvid några sköna "svarta backar" så får man ut väldigt mycket åkning en weekend speciellt då jag har 1.5h till Kungsberget om man står på. Förra året var i Sälen på vårt sportlov v8, iofs ett pandemi-år men jag tycker nog det var rätt okej. Det gäller bara att vara lite smart för att "beat the crowds" och detta gäller ju typ varsomhelst, butiker, museum osv. Folk är så enormt förutsägbara och flockdjur. Åk till en Ikea på en lördag innan kl 12 hur lugnt som helst då alla är sega hemma, efter kl 12 på helger är det high chaparall i varenda köpcentrum. Så det vi vanligtivs gör är att handla innan och sen åka hem runt kl 12, precis samma sak gäller i backarna. Lugnt på förmiddag, ta en tidigt lunch vid kl 11 (dessutom är det lugnt på alla matställen då innan flocken kommer på att de ska äta och alla åker till restaurangerna kl 12-13). Så vad innebär det, ju då är det ju lugnt i backarna då alla sitter och äter. Sen smäller det till en stund till men ska alla tillbaka till sina stugor och det blir återigen glest i backarna. Om det är lite kö, välj en knapp en ankarlift så är det rätt lugnt. Men visst håller med alldeles för mycket boenden i många fjäll men det finns fortfarande vissa fjäll som inte erbjuder så mycket lull men samtidig är väldigt lugna. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!
Tillbaka
Topp